Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1614 ggr
rahl
5/19/14, 1:37 PM

Canon 600d som går sönder lätt...

Det första gången jag har varit med om en dyrare variant (ja det finns dyrare men den men den kostar inte 100 kr heller) som inte tål lite dimma eller regn.

Har ni träffat på sådana exemplar? är tex 700d bättre i så fall? Jag ska se om jag får en chans att reklamera när den går sönder så lätt…. Ville bara höra om ni hade flera likadana produkter som inte tål det lilla (vi pratar inte om dyngsur kamera)

Annons:
denstore
5/19/14, 2:58 PM
#1

600d uppges väl inte som vädertätad alls? Inte ens X0 eller X-serierna anses väl vara helt vädersäkra? Bara de rena proffshusen i 1-serien ska väl tåla regn fullt ut?

rahl
5/19/14, 5:36 PM
#2

Samtidigt så tänker man att dagens teknik borde klara lite regn… vi pratar inte om kamera för 100 kr utan ett par tusen :(

Bodin99
5/19/14, 10:53 PM
#3

Fast om den inte är specificerad att tåla regn så lär prislappen knappast göra att den tål det bättre…

Denna kommentar har tagits bort.
ru4real
5/19/14, 11:03 PM
#5

Det är därför proffskameror kostar såpass mycket mer. De tillverkas med större nogrannhet och med hänsyn till det hårda liv de får leva hos en proffsfotograf som har sin kamera som redskap. De har stabilare kropp,  bättre slutare osv.

"amatör"-kameror är inte byggda för att misshandlas på samma sätt, och för att få ner priset på dem väljer tillverkarna bort en del funktionalitet och konstruktionskvalitet.

Tråkigt men sant. Men jag håller med dig om att det är lite trist att kameror inte klarar lite fukt. Å andra sidan, jag är ganska säker på att om du läser manualen till din telefon så står det säkert ngt om att den inte trivs i fuktig miljö som t ex kondens (från kroppen, när man svettas t ex)…

[PeterWem]
5/22/14, 9:20 AM
#6

Vad får du för symptom på din 600D?

Annons:
rahl
5/22/14, 9:42 AM
#7

startar inte alls

[PeterWem]
5/22/14, 10:52 AM
#8

Och det är inte brytaren som sitter vid minneskortsluckan? Du har även en brytare vid batteriluckan. Använd en tunn penna att trycka in brytarna med. Starta därefter kameran.

Martin
5/22/14, 12:56 PM
#9

Utan att veta, men jag har mycket svårt att tänka mig att din kamera gått sönder av att du varit ute i dimma, om det inte varit så att kameran blivit väldigt fuktig (så att man kunnat se vattendroppar på den).

mvh Martin

rahl
5/23/14, 4:28 PM
#10

Hmm hur ser brytarna ut? :D

[PeterWem]
5/23/14, 8:50 PM
#11

Plastbitar eller metallfjädrar du kan trycka in.

Bodin99
5/23/14, 9:56 PM
#12

Ser ut som små "hål" och om du kollar på luckorna så har de piggar där det ska tryckas in…

[PeterWem]
5/25/14, 9:25 AM
#13

En batterilucka från 5DIII där piggen sitter längst ned till höger. Trycker in kontakten i kamerakroppen.

Annons:
Inkanyezi
5/25/14, 10:44 AM
#14

Oavsett vilken teknisk pryl man köper, och oavsett hur dyr den är, kan det finnas fel i den som inte upptäcktes vid slutkontrollen, så att den kan upphöra att fungera efter mycket kort tid.

Det är ju mer sannolikt att det var något fel med kameran än att några ynkans vattendroppar på utsidan ställde till det så att den inte överhuvudtaget kan starta. Sådant händer med vilka grejer som helst. En bekant till mig köpte en alldeles ny bil, märke behöver inte nämnas. Han parkerade den på gatan utanför sitt hus, och när han skulle köra in den i garaget, så startade den inte. Han fick begära bärgning till verkstaden, och de bytte ut bilens dator - självklart på garanti, och sedan har den fungerat felfritt i åtskilliga år.

Så jag skulle nog råda till att lämna in den till Canons verkstad om det inte är ett sådant enkelt fel som kan åtgärdas direkt utan något verkstadsbesök. Det kan vara nära nog vad som helst som knasar. Någon brytare som inte fungerar eller något i elektroniken som inte svarar som tänkt på brytarens signal. På verkstaden kan de undersöka felet, men det är i stort sett omöjligt på ett diskussionsforum att komma fram till precis vad det är som gör att kameran inte startar.

Men att den är dyrare är helt irrelevant. Det kan bli fel på alla grejer, och dyra saker är inte något undantag. Det händer också att billiga grejer håller nära nog i evighet, och det beror inte på att de är billiga. Fel uppstår mer eller mindre sporadiskt i all slags tillverkning, och eftersom det kan vara fel på en produkt, lämnar tillverkaren eller säljaren en garanti, för att felet inte ska drabba den som har köpt varan.

Så kolla gärna brytaren vid minnesluckan och om piggen är lång nog att trycka in kontakten. Om man är händig kan man prova med luckan öppen och en tandpetare om kameran kan startas när den är intryckt, och om luckan inte gör det, men det går med en tandpetare, så är det ett ganska enkelt fel, men det ska fixas på garanti.

Minneslucka öppen ska inte hindra att den startar, men den ska då lämna ett meddelande på skärmen om att luckan är öppen, och kan vägra att fotografera tills man har stängt luckan.

rahl
5/25/14, 7:04 PM
#15

De säger att garanti har gått ut efter ett år så jag får betala själv att den ska fixas…

Bodin99
5/25/14, 8:15 PM
#16

#14 Min 7D eller 400D startar i alla fall inte alls med minneskortsluckan öppen…

rahl
5/25/14, 11:06 PM
#17

men kamera är såld till nån som kan pila med det :) så tack för alla svar. hoppas mitt nya klarar det bättre

ru4real
5/25/14, 11:59 PM
#18

Alltså, det är tre års garanti på prylar numer, oberoende av vad säljaren säger. Detta gäller de flesta konsumentprodukter (orkar inte leta undantagen).

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Garanti/

Så, gå tillbaka till butiken och med en utskrift av konsumentköplagen och begär att få prata m ngn butikschef eller liknande.

[PeterWem]
5/26/14, 12:27 AM
#19

Garantin är inget måste. Det är goodwill från företagets sida. Däremot gäller konsumentköpslagen i tre år mot fabrikationsfel. Bevisbördan ligger på kunden. Kan man finna att många andra drabbats av samma problem är det ett klart fabrikationsfel.

rahl
5/26/14, 7:14 AM
#20

Det tyvärr cdon alltså ingen riktigt butik :( och som sagt måste jag skicka in till verkstad och betala för att de tittar på det och i slutändan vill de nog inte heller ta det (cdon). jag sålde den för lite pengar men slipper hålla på med.

Annons:
Bodin99
5/26/14, 8:00 PM
#21

Troligtvis hade du inte kunnat bevisa det ändå då inte 600D är känd för det vad jag har hört och det lär vara rätt svårt att hitta sådana fabrikationsfel i en kamera… Vilken modell köpte du istället?

rahl
5/26/14, 9:16 PM
#22

700d

Bodin99
6/18/14, 7:57 PM
#23

Är det så att 600Dn gått sönder pga väta så kommer tyvärr inte den här modellen hålla bättre så länge det inte rörde sig om ett fabrikationsfel..

xla
6/18/14, 8:46 PM
#24

Bara för att en kamera inte är vädertätad så betyder inte det att den skulle explodera bara för att den skulle utsättas för lite regnstänk. Se till att ha ett drulle tillägg på hemförsäkringen så kan du plocka ut en ny därifrån i värsta fall.

Upp till toppen
Annons: