Annons:
Etikettövrigt
Läst 492 ggr
[Teddies matte]
2014-05-16 12:24

Bilder halvt svarta med blixt

När jag fotar med extern blixt med min nya kamera blir bilderna delvist svarta med högsta slutartid möjligt med blixt, försvinner om jag sänker den. Varför händer detta, var inte så med förra kameran. Antar att jag måste ändra på något, vad är det jag skall kolla efter?

Annons:
JazzBass
2014-05-16 13:34
#1

Menar du att bilderna blir delvis svarta då du har slutartiden inställd på kortast slutartid för blixtfoto (brukar vara typ 1/250s eller ditåt)? Vad har du för blixt och kamera?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Teddies matte]
2014-05-16 13:40
#2

#1 Precis. Fick nyss förklarat att det kan bli så med annat märke på blixten, dock var det inga problem med förra kameran och denna blixt.

Canon EOS 70D och Nissin Speedlite Di622.

JazzBass
2014-05-16 14:43
#3

Ok. Verkar som att du får köra med en längre kortaste blixtslutartid nu med den här kameran. De är ju alla lite olika, så att det funkade bra med förra kameran men inte den här är inte så konstigt sett ur den synvinkeln.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ru4real
2014-05-16 14:49
#4

börja m att ställa kameran på t ex 1/60 och blixten på samma, stega sedan upp i ett steg i taget på blixten tills du ser ngn skillnad och sedan stega ner från utgångspunkten. Testa sen samma m kameran, men med fast tid på blixten. Att laborera m bägge samtidigt gör det knepigare att felsöka tror jag.

Inkanyezi
2014-05-16 14:58
#5

Om du har ställt in kameran att synka på andra ridå, så gör den det också när du har en extern blixt, och eftersom den har en viss fördröjning kan det bli så. Det ska inte bli så med en speedlite, men det kan likväl hända. Dessutom kan man få samma fenomen också med längre tider i så fall.

Om den står på första ridå, så är det enklaste att använda en tid som funkar. Oftast brukar det vara 1/160 när kameran har kortaste synktid 1/200.

Men det är väldigt ovanligt med så fördröjd tändning, så det kan vara att du har ställt blixten på att vara slav och tända efter förblixten. Kolla med blixtens bruksanvisning. Om slavläget är inställt så, kanske den fördröjer tändningen också när den är kopplad med synk. När slavläget är inställt blinkar första lysdioden en gång i sekunden. Man trycker på Mode-knappen några sekunder för att växla läge.

Om det inte fixar sig så är det troligen något fel.

[Teddies matte]
2014-05-16 20:02
#6

#5 Den är på första.

Blixten är inte i slavläget.

Annons:
Upp till toppen
Annons: