Annons:
Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 1421 ggr
druttizen
2014-05-11 11:31

Photoshop CC + grafikkrasch

Hejsan

Jag har en Packard Bell EasyNote TM85 med win 7.
64-bit. Service pack 1.
Den är fabriksställd för någon dag sen, för den låste sig.
Har nu installerad PS CC, som verkar fungera som det ska, men nu när jag satt och redigerade så blev skärmen svart och sen kom tillbaka ihop med ett meddelande nere vid klockan:

"Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts.
Grafikdrivrutinen NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 335,23 slutade svara och har återställts"

Jag har ju laddat ner de senaste drivrutinerna, så jag förstår inte varför det kraschar så här. 
Förut hade jag ps 6.. Är det så att mitt grafikkort är för "gammalt" för ps cc? Fungerar ju snabbt och bra för övrigt..

Annons:
Inkanyezi
2014-05-11 12:11
#1

Uppenbart var det något fel med grafikdrivrutinen eller grafikkortets minne. Vilket det är går inte att sia om, men starkast misstänkt är nog grafikdrivrutinen och dess samarbete med operativsystemet. Det kan ha varit en glitch, men om det upprepar sig vid bildbehandling så är det fel någonstans. Det är inte säkert att felet uppstod mer än tillfälligt.

64-bitars Windows har åtminstone tidigare haft ganska stora problem med drivrutiner och det kanske kommer nya drivrutiner till ditt grafikchip inom kort. Men prova att upprepa felet, för att se om det kommer igen.

Det går alltså inte att från det du har nämnt här klart säga var felet ligger, men de tre huvudmisstänkta är grafikdrivrutinen, minnet och grafikchipet, ungefär i den ordningen. Den som är lite mer cynisk kan tycka att det är operativsystemet som är den mest troliga orsaken, men det finns uppenbara fördelar med att köra bildbehandling i 64 bitar jämfört med 32.

Att uppgradera operativsystemet (till Windows 8.n) är ett av standardsvaren som ofta kommer på såna här frågor, men i första hand ska man se om felet var tillfälligt eller om det kommer igen varje gång man gör samma sak.

Upp till toppen
Annons: