Annons:
Etikettfordon-och-sport-ej-kritik
Läst 3167 ggr
Caaassiiie
2014-05-09 16:04

Cross?

Hej! 🙂

Jag ska gå utanför mitt fotoområde och fotografera cross i helgen. Vanligtvis fotograferar jag djur/natur - hästsport och sådär. Men jag vill alltid testa på något nytt och lära mig mer, bredda min kunskap. Så till frågorna..

  • Vad ska jag tänka på? 

  • Tips på någon speciell inställning ni tycker är bäst? 

Jag testar mig alltid fram själv, men tänkte mest om någon har något konkret - att såhär borde du göra tips - typ. Alla tips kring området tas mer än gärna emot!

Tack på förhand! 🙂

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Annons:
ru4real
2014-05-09 16:46
#1

Så korta slutartider som möjligt, kanske testa att panorera med motivet, kanske ha blixt och stå på ett bra ställe för att fånga dem i luften? Har ingen aning, men du får nog testa dig fram. Och ta många bilder :)

papa-bear
2014-05-09 18:38
#2

ser du andra fotografer, kan du väl spionera på dem och se hur de gör, när de väljer plats och liknande. mer närgångna frågor som val av objektiv och till den biten hörandes, får du ta närkontakt med dem.

uffelarsen
2014-05-09 20:34
#3

Försök att hitta "händelserika vinklar"  Hopp snett framifrån , ingång/utgång i kurvor, 45grader framifrån/bakifrån funkar också bilder tagna från låg vinkel , panoreringar med ca 125/250/s listan är lång :-) Viktigast är att du får tur med vädret gärna lite halvmulet, jag tog lite bilder från motocross i Saxtorp och vädret var inte kul att fotografera i, stark solsken med massor av damm. Jag har lagt upp lite bilder på www.ulfendorfen.com och är det något du undrar närmare över så är det bara att maila mig. Jag känner för olika saker vid olika tillfällen och denna gången blev det kanske lite väl färgstarkt här och där men det var så det blev denna gången. :-) Jag rekommenderar på det allra starkaste att du inte använder dig utav blixt då det kan störa förarna, är det en träning så kan du kolla med någon förare om det är ok med blixt så att han är förberedd, du kan då säkert få lite coola"freestylingbilder" på köpet om du frågar rätt förare. lycka till och visa gärna lite hur det blev.

[PeterWem]
2014-05-09 20:52
#4

Motljus blir snyggt, men då behöver man nåt som lyser upp motivet. Bilden i länken har en slutartid på 1/1000 sekund och två stycken externa blixtar, 430EX och 550EX uppställda bredvid mig. Den tredje blixten triggade nämligen inte p.g.a. handhavandefel.

Martin
2014-05-10 08:16
#6

Skall du fotografera ute vid Husie? Lycka till oavsett!

Med tanke på vädret om det är här nere så rejäla regnkläder och skydd för kameran.

Ang val av plats så undvik ytterkurvor, alltså att stå där det kan tänkas sprätta grus och lera. Placera dig hellre i utgången av kurvan så kan du nog få häftiga actionbilder där du får med grussprätt men inte hamnar mitt i det!

mvh Martin

Annons:
Bildeffekt
2014-05-30 00:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ta långt fler bilder än du hade tänkt dig.

Är själv inne i sporten och här en bild på min grabb.

Plåtat mx i 10 år och många många bilder blir det ;-)

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se

Caaassiiie
2014-06-05 20:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hej! 🙂

Har haft så mycket att göra, inte hunnit gå in och läsa här sedan jag sist skrev.  Tack för alla tips osv. Det med slutartider har jag koll på :) Det blev bankörning på Sturup Raceway! Kände mig inte så kry och vädret hade jag riktig otur med, väldigt blött. Man hann knäppa någon bild sen började det regna igen och så höll det på hela dagen, tyvärr. Så gick aldrig ut på banan, stod på läktaren. Skulle åka med samma vän till Knutstorp nu helgen som var också, men fick förhinder där med och blev hundbiten. Först nu är jag på bättringsvägen och har haft tid/ork/lust och sätta mig ner och kom ihåg att logga in här.

Tacksam för alla svaren jag fick! Blir det av fler gånger i sommar ska jag absolut gå in och kika på dessa svaren igen och prova lite olika. Nu har jag i alla fall provat på vad det handlar om och känt av läget.

Det blev ju några bilder - mest som föraren ville ha. Han är inte lika insatt på den tekniska delen på foto osv, men tog några bilder och skickade med till honom. Kan bjuda på ett par här också. Det kan hända att bilderna ser konstiga ut (?) eftersom att jag behövde förminska ner dem för att lägga ut dem här.

För de som kan, finns det fler att se i ett album på min facebooksida, hade svårt att plocka ut några bilder, självkritisk som jag är. De två första är jag nöjd med på något vis, eftersom det var första gången jag provade.

Här är albumet: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.494261167367790.1073741861.141868535940390&type=3

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Caaassiiie
2014-06-05 20:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

.

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Caaassiiie
2014-06-05 20:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

.

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Caaassiiie
2014-06-05 20:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

.

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Caaassiiie
2014-06-05 20:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

och en sista !  

Förlåt om det inte var tillåtet att lägga ut så många. Har glömt en del regler sedan sist, vad som gäller var. Ber om ursäkt i såna fall.

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Martin
2014-06-05 21:13
#13

Den sista blev väldigt effektfull med vinkeln och skuggan. Kreativt!

mvh Martin

Annons:
uffelarsen
2014-06-05 22:30
#14

Dina första 2 bilder är helt ok , bra bilder men den sista sticker helt klart ut. Supercool den gillade jag riktigt ordentligt. Den aviker från det som man brukar se och det gör att man kollar in den lite extra. som sagt mycket fin bild.

Caaassiiie
2014-06-06 13:50
#15

#13 Tack så mycket Martin! 🙂

#14 Ja den är minst sagt annorlunda! Först tänkte jag - nej men gud, hur ser det där ut, sen blev den mer intressant, byter åsikt mellan varven. Men riktigt kul att höra att den gillas och gick hem. Det var precis att jag hann knäppa den, för han var verkligen precis under mig/läktaren. Vilket man kan se på originalbilden, där en del av läktarkanten syns. Tack så mycket för din respons Uffe 🙂

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Upp till toppen
Annons: