Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1116 ggr
Fjällfoto
2014-05-04 11:33

Ledkryss på fjället

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle gärna få lite kritik på denna bild! Vad ska jag tänka på till nästa gång, hur ser kompositionen ut, och så vidare. 😃

Hannele BM

http://hannelebm.weebly.com

Annons:
Inkanyezi
2014-05-04 12:41
#1

Som liten bild tycker jag att den ser bra ut, kompositionen håller, men när man tar upp den i större format funkar den inte så bra, och det beror mest på fördelningen av skärpa och toner.

Jag tror att motivet är värt att vandra runt lite grann för att hitta andra vinklar och för att fundera över hur man ska kunna leda blicken in i bilden. Det brukar behövas mer än ett moment i en landskapsbild för att hålla kvar blicken eller låta den söka sig in i det man visar med bilden. Här finns ett enda skarpt återgivet element, och det är mörkare än resten av bilden, där ögat gärna vill söka sig mot den avlägsna fjälltoppen, som är oskarp.

Om du saknar medel att selektivt lägga skärpan över en större del av bilden, kan en möjlighet vara att bygga ihop en komposit av två bilder med skärpan lagd på olika ställen. Ett annat sätt kan vara att låta huvuddelen av bilden vara oskarp, men göra krysset ljusare än resten. Det kan man göra i lite svagare belysning genom att belysa med blixt. Det kan kräva lite experiment innan man hittar en bra balans.

Som jag ser det är det mer en idé till ett tema att jobba vidare på.

Perly
2014-05-05 14:59
#2

Fin bild rent tekniskt, har dock lite problem med den när jag förstorasr upp då berget i bakgrunden har så pass stor kontrast att det är dit blicken dras, och som #1 nämnt är ju det oskarpt

Dock helt klart en ide att arbeta vidare på. :)

Alltid Oavsett

Upp till toppen
Annons: