Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 471 ggr
SofiaAnttila
2014-04-26 20:57

Objektiv för konsert/spelning

Hej! 

Jag skulle vilja ha lite tips på objektiv som är bra att fota spelningar utomhus, gärna med bra zoom. Har en Canon EOS 110D och tänkte inte på några väldigt dyra objektiv men runt 1000 kronor eller lite mer.

Annons:
JazzBass
2014-04-28 14:27
#1

Tyvärr så får man vad man betalar för, och 1000kr kommer man inte så långt med. Dock så kan det hända att du kan få tag på t.ex. en begagnad Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS som ryms inom budgeten, och det tror jag skulle funka hyfsat för ditt ändamål.

Det finns också diverse Tamron och Sigma 70-300/4-5,6 som kostar dryga tusenlappen som nya, men de är av min erfarenhet inga höjdare direkt, allra minst om man har för vana att alltid zooma in så mycket det går. Avsaknaden av stabilisator är också en avgörande grej; vid konserter är det sällan jättebra ljus (om de inte är mitt på dagen), vilket gör att man helst vill ha så lång slutartid som möjligt utan att få för mycket rörelseoskärpa. 1/60-1/125s är ofta längsta acceptabla slutartiden, men dessa tider är svåra att handhålla utan stabilisator. Därför skulle jag rekommendera ett objektiv med stabilisator snarare än ett utan. Men om du inte hittar nåt sånt inom budgeten kan du överväga att skaffa en monopod (enbensstativ) istället. Det stabiliserar ungefär lika bra som en bildstabilisator.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

SofiaAnttila
2014-05-03 20:18
#2

#1 Tack så mycket, ska kolla runt lite :)

Upp till toppen
Annons: