Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 725 ggr
ninen DH
2014-04-25 17:15

nikon D3100

Är lite inne på att köpa en nikon D3100. 

Därför skulle det vara till stor hjälp om ni som har en nikon D3100 ville lägga upp några bilder som ni tagit med 18-55 objektivet (det man får med) Ni får väldigt gärna också skriva vad ni tycker om kameran, vilka nackdelar har den, och är den prisvärd?

Tack på förhand!🙂

Annons:
JazzBass
2014-04-25 19:13
#1

Ursäkta att jag är lite party pooper, men man får väldigt lite ut av att se vad andra tagit för bilder med en viss kamera, speciellt om man inte är ute efter nånting specifikt. Det är lätt att känna sig lurad om nån lägger upp supersnygga bilder och man själv inte lyckas prestera nånting i närheten ens. Och så kan det ju gå tvärtom, att nån lägger upp ganska mediokra bilder så man funderar vad det är för skitkamera. Det man ser när folk lägger upp bilder i det här avseendet är alltså snarare fotografens kunskaper än kamerans egenskaper.

Systemkameror inklusive D3100 kan leverera sjukt bra bildkvalitet, men det hänger till absolut största delen på fotografen och dennes kunskaper. Med en systemkamera är det också större risk än med en liten kompakt att t.ex. skärpan hamnar fel, och faktiskt är det så också, att bilderna direkt från kameran, speciellt i autoläge, sällan är speciellt bra. De kan vara riktigt bra i många fall, men rent urkassa i andra.

Genomgående bra bilder kräver en fotograf som vet vad han gör. En nybörjare knäpper sällan speciellt bra bilder direkt, men med tiden h*n lär sig hantera kameran och börjar förstå sig på fototeorins grunder blir också bilderna bättre. En systemkamera är ett grymt verktyg att växa i, och ger enligt mig de bästa förutsättningarna att verkligen lära sig fotografering i praktiken. Men det kräver också att man jobbar lite på det också. Själv började jag för övrigt fota med för-föregångaren till D3100, alltså Nikon D60. Det var en jättebra kamera som jag lärde mig alla grunder med. Men jag tror inte du vill se bilderna jag tog med den i början… 😉

Med det här sagt hoppas jag att du inte tolkar för mycket ut av bilderna som kanske postas här i tråden.

Tänkte ännu till sist länka till en sida med mycket riktigt bra bilder tagna med Nikon D3100 och ett 18-55 objektiv. Se det lite som exempel på vad man kan prestera med kameran om man lär sig hantera den (och lär sig bildbehandling, en viktig del av fotografering faktiskt): http://500px.com/search?utf8=%E2%9C%93&page=1&commit=&q=D3100+18-55

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

ninen DH
2014-04-26 09:36
#2

Absolut vet jag att bilderna aldrig blir bättre än fotografen! Men då mitt intresse för fotografering blivit större, är det svårt att "växa i" en gammal kompaktkamera, då det tar flera sekunder mellan att man tryckt på utlösaren, och kameran tar bilden. 

Jag vill endast veta att kameran var kapabel att ta bra bilder, så att jag kan jobba på att också bli kapabel till det! 

Tack för länken!

Inkanyezi
2014-04-26 14:19
#3

Då är ju svaret att kameran är kapabel. Alla systemkameror idag är tillräckligt bra för de allra flesta, och alla klarar det elementära.

De skillnader som finns ligger bland annat på ergonomin, hur många knappar som finns för att ändra på kamerans beteende, ochhur man ska använda dem. Andra skillnader kan vara hur bra sökare kameran har, och om den har en bildskärm som kan vinklas i olika lägen (D3100 har fast skärm och speglar i sökaren, vilket inte är lika bra som prisma, som är dyrare).

När det gäller bildkvalité och snabbhet är kameran helt bra. Den har en av de relativt nya sensorerna med stort dynamiskt omfång, och den har Upplösning så det räcker.

Det man kan få med en dyrare kamera är vridbar skärm, prismasökare och fler knappar för inställningar. Det finns olika prisnivåer, och alla "instegskameror" har speglar i sökaren, vilket ger mindre sökarbild än prisma. Nästa steg upp bland instegskameror hos Nikon har bättre sensor och vridbar skärm, och den har också lite bättre video.

Men alla ger ypperlig bildkvalité om man hanterar dem rätt.

Upp till toppen
Annons: