Annons:
Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 1263 ggr
annie-ess
4/24/14, 11:50 AM

Fixa gröna/blåa ögon i PS CC

Har inte problem med röda ögon, utan ett par turkos-liknande ögon på en bild på min hund. Hur får jag bort dem???

Annons:
Inkanyezi
4/24/14, 12:14 PM
#1

Det enklaste kan vara att använda samma metod som för röda ögon, men om programmet du har inte gör det, så kan du behöva använda en pensel för att lägga in svart. Vanligen klarar man det med en pensel av samma storlek som pupillen och med luddig kant.

Men en betydligt bättre metod är att inte använda kamerans inbyggda blixt eller en blixt riktad rakt fram monterad i blixtsko. Om man har tillräckligt stor vinkel mellan kamerans optiska axel och riktningen från ljuskällan mot hunden, så blir det inte några reflexer från ögonbottnen.

JazzBass
4/24/14, 1:42 PM
#2

Vad har du för redigeringsprogram?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
4/24/14, 1:46 PM
#3

Rubriken säger PS CC, och alla versioner har penslar som duger.

JazzBass
4/24/14, 2:23 PM
#4

Oj det missade jag, men ok. Så här kan man göra:

- Skapa ett justeringslager, alternativt en kopia av bottenlagret, och en svart lagermask till det

- Aktivera lagermasken och måla ögonen (där du vill korrigera färgen) med vit mjuk pensel. Zooma in så mycket som möjligt så är det lätt att göra det noggrant.

- Justera mättnaden och nyansen för justeringslagret/lagerkopian. Endast de områdena du målat vita i lagermasken justeras.

Spara arbetsfilen som psd-fil om du vill. Sedan väljer du "flatten image"  (det slår ihop alla lager) och sparar jpeg-filen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: