Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 357 ggr
Melissa V
2014-04-18 18:21

Objektivhjälp

Skulle behöva lite hjälp i djungeln, jag har en Canon 50d, och det är på tiden att den får ett nytt objektiv eller två. 
Jag har kollat runt men alla förkortningar, siffror och krumelurer förvirrar mig bara. 

Har ni nåt objektiv ni kan tipsa om?
ett vill jag ha att ta rörliga bilder mer på distans med, t.ex min hund i träning. 
Ett till mer macro bilder

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


Annons:
Inkanyezi
2014-04-18 20:53
#1

Det finns i stort sett två olika alternativ om du vill ha båda i samma, och det ena är en telezoom, det andra ett makro.

Med en telezoom, kompletterad med närbildslins, kan du ta bilder på avstånd av hunden, och också på mindre saker på nära håll. ;in rekommendation är att i första hand titta på de utmärkta objektiv med hög ljusstyrka (f/2,8) som finns med brännvidd upp till 200 mm. De är vanligen för fullformat, så om du senare skulle komma på idén att gradera upp kamerahus är det flexibelt.

Det andra alternativet är ett makroobjektiv på omkring 100 mm. Det funkar också som tele, men inte lika långt som en telezoom som går upp till 200 mm.

Alldeles självklart kan man ha båda om plånboken räcker, och då behöver man inte några närbildslinser.

Precis vilket av de tänkbara alternativen är tämligen egalt, kanske det hänger mer på pris än på prestanda. Canon har såna objektiv, men de finns också från Tokina, Tamron och Sigma.

Upp till toppen
Annons: