Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 747 ggr
tlover
2014-04-16 16:11

(N) Kritik te

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu Försöker jag igen efter en tid lära mig att ta foton.

Jag är fortfarande jättedålig på namn på saker och ting och jag är fortfarande dålig på min kamera men men.

Fotot är taget med en Canon EOS 40D, ute där det är mulet och ISO och liknande minns jag inte 😊

Jag har också beskurit bilden men jag ska lägga ut originalbilden (och då kommer ni förstå varför jag beskar den)

l'm back

Annons:
tlover
2014-04-16 16:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

originalbilden

l'm back

Paltn
2014-04-16 21:10
#2

Hade önskat att få titta på den beskurna bilden i högre Upplösning.

Sen tror jag den skulle bli bättre om du beskar den mer i ovankant, testa beskär bort bubblorna eller vad det är högst upp, och då kanske visa mer av teet i undre delen av bilden (som du beskurit bort).
Tror det kan bli intressant =)

// Paltfan

Perly
2014-04-16 21:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Teknik och färger tycker jag passar bilden väldigt bra. :) (Inställningar kan du se under egenskaper när du högerklickar på filen i datorn.)

Har dock också lite svårt för beskärningen men kan vara pga upplösningen, hade själv föredragit lite mer luft i bilden och valt att beskära utifrån det vänstra övre hörnet samt tagit med locket på bild, hoppas det är begripligt. :)

Alltid Oavsett

tlover
2014-04-17 07:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#2 jag har en beskuren utan bubblorna (jag tyckte däremot om bubblorna) Jag har minskat ner bilden för att det ska funka här på iFokus (max 400 bildpunkter) Nu kan man väl inte förstora upp den igen?

För att få med mer te neråt skulle jag ha varit tvungen att ta med reflektionen av papperet vilket skulle kräva bättre originalbild.

#3 Jag förstår tyvärr inte hur du menar, bild nummer 2 är däremot helt obeskuren så just från den bilden så finns det inget lock (jag tog bilden med tanke på att ta en närbild på teet som bryggs inte för att man ska tycka att tekannan är fin.)

edit: tack för infon om hur man fick sån info

här är en annan beskuring jag gjorde på samma

l'm back

Inkanyezi
2014-04-17 09:06
#5

#14 Gränsen 400 pixlar på bredden gäller artiklar och är spaltbredden i forumet.

För en bild i ett inlägg finns två gränser, 2000 kB och 5 MB.

  • Om filen är högst 1999 kB kommer den att läggas in oskadad i databasen på iFokus. Alla data finns då kvar, Exif är orört, och när bilden tas upp i fullt format i egen flik eller fönster, så har den samma skärpa som den postades med. Hela bilden kan också importeras av alla.
    .
  • Om filen är mellan 2000 kB och 5 MB kommer iFokus server att krympa den och slänga bort Metadata. Ingen efterskärpning sker, och bilden kan därför få sämre skärpa än den skulle ha fått om man själv hade minskat filstorleken. 

Därutöver kan det vara bra att inte göra bilden större än 1600x1200 pixlar om man inte avser att den ska pixelpeepas. Cirka 2 megapixel är den största storlek som kan visas fullt på en bildskärm i Upplösning 1600x1200. Det finns ingen gräns för bildstorlek när man lägger in den i ett inlägg.

Så om man vill att en bild i höjdformat ska kunna visas utan förändring, gör man den högst 1200 pixlar hög och efterskärper, och sedan spar man som jpeg och väljer en kvalité som gör filen högst 1999 kB stor. När man sedan lägger in den, skapar servern en bild till inlägget som är mindre än 400 pixlar bred, men spar den stora bilden oförändrad i databasen, och den kommer upp när man klickar höger och väljer att visa i eget fönster/flik.

Om man inte krymper bildstorleken, kommer den att finnas i ofärändrad storlek i databasen, och då visar webbläsaren hela bilden krympt när man öppnar den, men musen får ett förstoringsglas med ett plus (+) så att man kan klicka upp den fullt och se bara en liten del av bilden - pixelpeepa.

tlover
2014-04-17 11:19
#6

#5 Tack för infon, Bilden var ju först och främst tänkt till en artikel men det här ger ju lite mer "lekutrymme"

l'm back

Annons:
Paltn
2014-04-17 18:36
#7

Men nu skar du bort mer än bubblorna =)
Och tycker du ska alltid beskära från originalbilden, då bibehåller du kvalitet.

Testa (om du vill alltså), beskära bilden (orignalbilden) så att du ser mycket av teet i botten och även teet i toppen, men inga bubblor. Då tror jag du får en mystisk och rätt häftig bild.

// Paltfan

tlover
2014-04-17 19:35
#8

#7 Den beskar jag innan (jag trodde jag skrev det i inlägget men jag missade att skriva det) och jag kan inte ha mer kvar av teet nere eftersom man ser reflektionen av papperet där.

Vad är det förresten för fel på bubblorna? Jag älskar dom själv nämligen 😊

l'm back

Paltn
2014-04-17 19:42
#9

Jag klandrar dig inte för vad du tycker om bubblorna, tycker du om dem så ha kvar dem.

Beskärningen jag syftar på är för att få mystik i bilden.
Te uppe och nere och grumligt vatten, det sätter igång fantasin.

// Paltfan

tlover
2014-04-18 09:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

testar bättre bild nu

l'm back

Upp till toppen
Annons: