Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3941 ggr
emmahelene
2014-04-14 20:29

Bygga en studio för produktfotografering?

Nu har jag fått det spännande uppdraget att fota produktbilder till ett företag 😃 Har fotat åt deras hemsida tidigare, men nu ska de starta en webshop och ville då att jag skulle fota mer ordentliga produktbilder.

De har ett kontor i anslutning till butiken som jag kunde hållas i, jag har inte kollat hur ljuset är det - men skulle gissa på att det är sådär. Det är inte pyttesmå grejer jag ska fota, men heller inte enorma. Skulle tro att de max är 70 cm höga. Det är inredningsgrejer samt en hel del porslin. Så frågan är hur jag smidigt får till en bra studio med bra ljus för en mindre peng? Vilket material är bäst som bakgrund, papper eller tyg? Vilken färg på bakgrund är bäst för att framhäva alla färger? Hur bra funkar det med bygg/arbetslampor som ljussättning?

Det är inget stort företag, så det behöver inte vara några värsting grejer, men de vill samtidigt ha snygga bilder. Sen måste det vara lätt att plocka ner.

En tanke jag hade var att bygga ihop en slags ljuslåda, som han på denna film https://www.youtube.com/watch?v=OCRzCrsnLnw, som man kan ställa produkterna på för att få ljus underifrån. Sen en vit bakgrund och vitt tyg på sidorna. Sen lampor från sidorna som lyser igenom tyget och kanske någon lampa framifrån som man kan rikta? Jag vet inte, låter det helt galet för er studioproffs? 😉

Annons:
Inkanyezi
2014-04-15 07:49
#1

Ljuslåda av typen som visas i klippet kan vara bra till en del bilder, men det finns ganska billiga fotobord att köpa, som kan vara en bättre lösning, då de har en sömlös övergång mot bakgrund och är en aning större, men de räcker inte till föremål som är uppemot sjuttio centimeter höga.

Vad jag tycker att man absolut ska undvika är ljustält, något som många skaffar för att de tror att de skulle vara bra för små produkter.

Det är inte väldigt annorlunda att ta bilder av produkter jämfört med att ta bilder av annat, så hur man sätter ljus är den viktigaste kunskapen att skaffa sig. Bakgrunder hanterar man på samma sätt som vid porträttfoto. Om man vill ha bakgrunden ljus måste den belysas separat. Föremålet kan avgöra om en kritvit helt frilagd bakgrund eller en mer nertonad är att föredra. Mycket ljusa föremål kan behöva mörkare bakgrund för att synas bra.

Bygglampor är overkill, och lamporna med halogenlampa (glödljus) är livsfarliga och ska inte anändas till sånt här. Videon nedan är från branden i Windsor Castle som eldhärjades 1992, på grund av att någon under restaurering i kapellet hade ställt en halogenlampa alltför nära ett draperi.
https://www.youtube.com/watch?v=4TMtdEDvUAo

Det går bra med vilka lampor som helst, bara alla är av samma sort. LED-spotlampor fungerar utmärkt, men det är viktigt att de är samma sort allihop. Att blanda olika lampor fungerar inte bra. Lysrörslampor fungerar också, och då gäller samma sak, alla av samma sort.

Du behöver inte mycket ljus. Om ljuset är svagt kan man helt enkelt ta med längre tid. Produkter brukar snällt sitta still medan man jobbar, så exponeringstid på flera sekunder är inte något som helst problem. Man behöver bara ett bra stativ.

Om du tittar på videosnuttarna som Jim Talkington har gjort på Prophotolife, så kan du få lite uppfattning om hur man jobbar med ljuset. Man använder lampor och modifikatorer, som kan vara diffusorer eller reflektorer. Han använder ofta ett enkelt bord som är en skiva på två bockar. Dina produkter är ganska stora, så du kan behöva någonting som är lägre för att presentera dem. Om det är inredningsdetaljer, kan du använda produktens skugga kreativt i stället för att försöka frilägga. Det är möjligt att produkten gör sig bäst på golvet, då kameran i regel ska sitta lite högre än det man fotograferar.

Perly
2014-04-15 11:26
#2

Fotar mest personalfotografering men även tagit en hel del bilder på instrument till en kulturskola, allt från flöjt till cello. 

Vid instrumenten har jag tagit en stor pappersrulle (ca 1.5 bred) och fäst ca 1.5 meter upp och sen rullat ut det så långt som behövts på golvet/bord. Haft en blixt/lampa på bakgrunden och två snett framför motivet från varsitt håll. Simpelt och lätt att frilägga bilderna sedan om man vill lägga dem på annat. 🙂

Alltid Oavsett

Praefatio
2014-04-15 19:32
#3

Vi har fotat en del studiofoto på min fotografikurs. Det härliga med den kursen är att man prioriterar att använda utrustning som vem som helst kan ha råd med, inga dyra blixtar eller liknande med andra ord.

Vi fick toppenfina bilder med tre byggarbetslampor som vi riktade på olika vis beroende på vad som skulle fotas, några enkla "reflexskärmar" av vit papp, bakplåtspapper för att dämpa ev. för starkt lampsken och, i vårt fall när vi fotade människor, en backdrop i form av en stor sammetsgardin. Skulle jag fota små möbler och liknande skulle jag nog välja brett papper som #2 tipsar om. Vad gäller Vitbalans och sådär så fotar man ju kanske ändå i RAW när man ska fota produktbilder, och ordnar det i PS sedan.

emmahelene
2014-04-15 20:39
#4

Tack och bock för era svar! Ska på möte med företaget imorgon och ska då ta reda på lite mer info, typ hur stora sakerna är som de ska sälja ;) Det där med lång exponeringstid och stativ var ju bara för självklart för att slå mig haha. Stativ har jag redan så isåfall är det ju bara bakgrund och sånt som behöver fixas. De lampor jag funderade på var dessa: http://www.jula.se/arbetslampa-led-ip23-450lm-427605, de är ju led lampor och hade två ljuslägen så tänkte att de kanske funkar bra? Kändes ju smidiga med olika sätt att sätta de på också. Jag tror också på papper som bakgrund, känns som det blir smidigast och så slipper man stryka varje gång man ska plocka fram tyget för att ta nya bilder.. ;) RAW känns som ett klokt alternativ i dessa lägen. Kan man ha någon användning av en reflexskärm? Gud vad spännande det här ska bli! Mitt fotograferande har varit lite segt den senaste tiden, men nu känns det som jag fått en nytändning! :)

Praefatio
2014-04-15 20:51
#5

#4 Nackdelen med de där jämfört med t.ex. de här som vi använde är ju att du får krångla med upphängning och att rikta dem. Eller fick man till stativ till dem?

Reflexskärmar är jättebra för att lätta upp skuggor, men det finns ingen anledning att köpa riktiga dyra om du ändå bara ska ha dem i en enkel studio. Stora, vita pappskivor kostar en femtiolapp styck och fyller precis samma funktion, den enda skillnaden är att de är lite bökigare att ta med sig men det ska du ju ändå inte göra.

Ja, stativ är definitivt att föredra i såna här lägen :)

Inkanyezi
2014-04-15 21:37
#6

Lamporna jag brukar använda är en som Clas Ohlson har som heter Loke, men man vehöver så klart någon form av stativ. - Stick-in-can så som Jim Talkington visar i sina videoklipp fungerar väldigt bra med klämspotar. De är ju inte särskilt starka, men som nämnt, det är inget problem, eftersom man kan ta med lång tid. Vitbalansen fixar man till ganska enkelt endera från RAW eller om man ställer in i kameran med en bra vitreferens.

Halogenlamporna som nämns innan har visserligen ett bra stativ, och det kan ju användas också till andra lampor. Det är ganska varmt att jobba med halogenlampor, och så är det också en viss brandrisk, men om man är medveten om den sätter man inte lamporna så att de kan vålla brand.

Annons:
Upp till toppen
Annons: