Annons:
Etikettövrigt
Läst 3747 ggr
Nikkis
2014-04-14 19:44

Invändig rengöring?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Märkte nu när jag var ute och fotograferade att det är någonting inuti kameran, trodde först det var ett hårstrå men efter att ha plockat bort objektivet för att rengöra så försvinner det inte, och rör sig inte. Detta är alltså inuti kamerahuset och det är såhär oavsett objektiv.

Vad kan det vara för någonting? Och framförallt, vart kan jag lämna in kameran för att åtgärda detta? Jag finns i Örebro, åker till Sthlm då och då så det kan vara aktuellt enbart om någonting helgöppet finns där borta.

Det är en Canon kamera.

Annons:
Po A
2014-04-14 20:35
#1

Det är något skit som du fått på sensorn. Det finns olika metoder för att rengöra sensorn. Jag brukar blåsa den med blåsbälg. Funkar inte det så använder jag Sensorscope. 

Gör du det själv så var försiktig….

Po.

[Teddies matte]
2014-04-14 21:13
#2

Hänt mig en gång, använde blåsbälg och inte haft problem sedan dess.

Nikkis
2014-04-14 21:38
#3

Tack för era svar, vad är blåsbälg och hur går man tillväga med den?

Nikkis
2014-04-14 21:40
#4

Googlade nu om vad det var för något. Men okey, hmm… Vågar jag ge mig på det då? Kan man inte lämna in kameran för sånt?☺️

[Teddies matte]
2014-04-14 21:41
#5

#4 Jodå, googla på hur du skall göra, det som man inte skall börja med själv är diverse penslar, de brukar kunna förstöra ordentligt.

Nikkis
2014-04-14 21:46
#6

#5

Näe har inte varit inne med någon pensel, enbart med en sån där speciell duk för ändamålet, men när jag märkte att stråt(?) inte försvann så slutade jag, vill inte pilla där i onödan liksom.

Men tack för svaren, ska se vart jag kan köpa en blåsbälg närmst. :)

Annons:
Po A
2014-04-14 21:54
#7

Gå ut på Youtube. Där finns mycket att se om hur du ska rengöra sensorn. En blåsbälg löser det mesta, det är bara det som sitter lite hårdare som man får ta till lite andra grejor. Rengöringsläget på kameran, håll öppningen neråt och blås med bälgen. Po.

xla
2014-04-14 21:55
#8

Någon duk ska inte vara i kontakt med sensorn någon gång så länge den inte är avsedd för ändamålet och sitter på spetsen av en sensor swab.

JazzBass
2014-04-15 08:00
#9

I menyn borde du kunna hitta nåt som heter nåt i stil med "fälla upp spegeln för rengöring". Gör det. Sen är det bara att ta en titt på sensorn och kolla hur det ser ut. Ser du dammet (borde ligga strax nedanför mitten lite till höger, tänk på att bilderna blir uppochner på sensorn!) så kan du prova blåsa bort det eller pilla bort det lite försiktigt. Det är inte sensorn du pillar på utan ett glas som sitter framför den. Men försiktig ska man vara så man inte lägger dit mer damm än man tar bort. Om man blåser med lungorna istället för nån sorts blåsbälg är det också en bra idé att låta vattenångan dunsta från ytan innan man släpper ner spegeln igen och testar om man fick bort dammet.

Jag rekommenderar att man lämnar in kameran för ordentlig sensorrengöring 1-2 gånger per år i övrigt för att få bort alla mindre damm- och fettfläckar. Eller att man köper ett sensorrengöringskit och lär sig använda det. Det har jag inte gjort själv ännu (inte vågat mig på det) men det skulle betala igen sig efter ett par tre rengöringar så jag tror jag ska slå till och börja göra det.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2014-04-15 08:20
#10

Nej, blåsa med munnen ska man aldrig göra - det kommer alltid med en massa små vätskedroppar som man inte vill ha i kameran. Den blir mycket svårare att göra ren då.

Den här sortens föremål kan ibland tas bort med tops, men rengöring med grejer gjorda för ändamålet kan vara bättre.

Du har upptäckt ett av gisslen vi har med systemkameror. Eftersom man kan plocka av objektivet, kan det komma in damm i kameran, och det gör det. Dammet kan sätta sig på filtret framför sensorn, så att det syns på bilderna.

Jag känner inte till någon firma som tar på sig att göra ren sensorn längre. Det fanns förr, men eftersom det inte går att lämna någon garanti på jobbet, och sensorn kan vara lika smutsig igen när man får tillbaka kameran, har de flesta som tidigare har gjort det slutat.

JNN
2014-04-15 08:43
#11

Åker du till Stockholm i bland så finns det en auktoriserad verkstad i Farsta som heter Visual Service, ligger på Frykdalsbacken 12, Farsta.

Om dom inte rengör sensorer som Inkanyezi säger vet jag inte, men du kan ju ringa och fråga…

Numret är 08-656 00 50

JazzBass
2014-04-15 09:13
#12

Finska JAS Tekniikka som servar bl.a. Nikon och Canon åker ut på sensorrengöringsturné ett par gånger per år. Bara i min hemstad brukar de ha ett 50-tal kameror inlämnade för rengöring den dag de är här. Tog för givet att det skulle finnas nånting liknande i Sverige, men om inte skulle vara ett bra koncept för nån i Sverige att ta efter tycker jag!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Nikkis
2014-04-15 14:00
#13

Tack för era svar, ringde ett företag som heter Assist någonting som finns här i Örebro, men dom skickar iväg kameran till Jönköping för rengöring, kostade 800 kr men då är man utan kameran ett tag och det känns inte så jätteskoj då tiden kunde variera beroende på hur mkt de hade att göra.
Så förslaget om Farsta kanske jag ska kolla upp närmare. :)

Ska köpa en blåsbälg och testa med den först, blir det inte bättre får jag lämna in den, eller leva med skiten och redigera bort på bilderna. :P

Jag har dock inte fällt upp spegeln och försökt ge mig på rengöringen på själva sensorn, jag har bara tagit bort objektivet och kollat på spegeln och den där grejen upptill vars namn jag inte kan. Vill som sagt liksom inte pilla med någonting jag inte känner mig hemma med.

Jag har ju vid varje objektivbyte försökt sköta det smidigt och lagt för lock och hållit mig till rena ytor, men tydligen så ville det sig inte väl ändå. :P

Annons:
Inkanyezi
2014-04-15 14:46
#14

Sensorn sitter som nämnt bakom spegeln, men inte bara det, utan också bakom slutaren. Den syns om man ställer in direktvisning (Live View) och tittar framifrån. Det finns också ett rengöringsläge, och det är viktigt att man har ett laddat batteri i kameran om man joxar med det.

xla
2014-04-15 17:38
#15

Lär dig att rengöra sensors själv. En våtrengöring är inte raketforskning och det finns hur mycket bra guider som helst. 800kr är en helt orimlig summa att betala för ett jobb som tar mellan 1-10 minuter.

Upp till toppen
Annons: