Annons:
Etikettövrigt
Läst 1823 ggr
[Teddies matte]
2014-04-12 17:47

Köpa via ebay- okej?

Någon som har erfarenheter av Ebay och eventuellt köp av kameragrejjer? Vågar man?

Just nu gäller det bara en kameraväska, men finns ju mycket annat intressant också. Har aldrig handlat via ebay förr, någon med erfarenheter?

Annons:
leemland
2014-04-12 17:50
#1

Min lilla kameraväska och mina diffusers till den inbyggda kameran kommer från ebay och vad jag vet så har det inte varit några problem alls :) 
Eller jo med diffuserna va de problem men det löste sig till slut. :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

ilenna90
2014-04-12 17:50
#2

jag handlar nästan bara på ebay nuförtiden haha; allt ifrån mobilskal till smink, böcker, smycken och kläder och för mig har det funkat i 9 av 10 fall! :) Se bara till att hålla koll på säljarens rating (är det någon som har 78% är det kanske inte jättesäkert att du får din vara eller att den håller kvalitèn liksom) :)

ilenna90
2014-04-12 17:51
#3

edit: men har inte handlat några kameragrejer så just det kan jag inte uttala mig om ;D

[Teddies matte]
2014-04-12 17:55
#4

Tack så mycket för de snabba svaren!

Finns det någon risk att man blir lurad och inte får något? Eller att man får hem något i uruselt skick? Den väska jag kollar på har rating 99,5 %

leemland
2014-04-12 17:57
#5

Om det är ett företag du köper av så tror jag inte risken är särskilt stor att du skulle bli lurad. Och absolut inte med dom ratings :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Melissa V
2014-04-12 18:01
#6

en gång har det försvinnit för mig på ebay och det var senaste köpet, men annars har allt alltid kommit fram. 
Se till så det är spårbart paket bara så är de ingen fara

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


Annons:
ilenna90
2014-04-12 18:20
#7

# 4
du kan ju också kolla kommentarerna säljaren fått, så ser du Vad folk isåfall klagat på.
Av min erfarenhet så brukar folk inte luras (inte när dom har ratings på 99 i alla fall), utan det kan väl i sällsynta fall vara så att varan inte kommer fram (det hände mig en gång, och då skickade dom varan en gång till - vilken iofs inte heller kom fram. Men det var som sagt enda gången och det var ifrån hongkong vilket ju är en bra bit längre än tex. från england där jag i den mån det går beställer ifrån.)
Och skulle du få någonting trasigt så brukar en seriös säljare alltid ge pengarna tillbaks eller skicka en ny vara. Du har också ebay som alternativ som kan hjälpa dig ifall du skulle bli lurad osv. Dom har faktiskt en väldigt bra kundservice.

[Teddies matte]
2014-04-12 18:26
#8

#7 Tack så mycket för svaret, denna väska kommer från Kina. Hur mycket köpare borde en produkt ha för att man skall känna sig mer säker? Denna jag är intresserad av har det sålts 39 av, är det för några? En annan jag kollade på hade sålts i 279 exemplar.

ilenna90
2014-04-12 18:35
#9

# 8
okej :) Min syster har beställt mycket från kina och hongkong och jag tror att det bara är en av alla saker som inte kommit fram, det enda är ju att frakttiden är ganska lång.
Antal sålda produkter brukar jag inte bry mig så mycket i, det är ju bara en smaksak vad folk gillar :) Skicka länken om du vill så kan jag kolla ^^ (fast jag är ju absolut ingen expert, bara en ebay-stamkund haha.)

[Teddies matte]
2014-04-12 18:41
#10

#9 Jag hittade en annan intressant också, men den har bara hittils 10 köpare, dock bra rating, men vågar man köpa något med så få köpare?

Denna är den jag mest kollat på; http://www.ebay.com/itm/New-Leather-Shoulder-Case-Bag-for-Canon-EOS-DSLR-Camera-/120737493758?pt=AU_Cameras_Photographic_Accessories&hash=item1c1c83f2fe

Och denna hittade jag nyss, med färre köpare; http://www.ebay.com/itm/DSLR-SLR-Leather-Casual-Shoulder-Canvas-Camera-Satchel-Bag-Case-For-Nikon-Canon-/271196549340?pt=US_Camera_Cases_Bags&hash=item3f2492f0dc

MagArne
2014-04-12 18:51
#11

Kineserna är livrädda att få dåliga betyg så de gånger jag fått dåliga grejer har jag bara sagt att jag inte kan ge dem gått omdöme så har jag fått kompensation direkt.

Men det är ganska ofta man får vad man betalar för också så det är ju lite lotto.

Tror att gränsen för moms och tull ligger nånstans runt 300kr så försök att handla saker för under denna summa. Det har jag alltid gjort och aldrig behövt betala tull och moms.

ilenna90
2014-04-12 18:52
#12

som sagt brukar jag inte lägga så mycket vikt över antalet köpare, det säger ändå inte så mycket om just den produkten eller säljaren. Den andra säljaren hade ju bara två negativa på ett helt år, medans den första hade 5 negativa under den senaste månaden - varav en var en kameraväska där måtten inte hade stämt och kameran inte fick plats.

Så även om den andra säljaren hade färre köpare så skulle jag föredra den. Men jag kan såklart inte veta, utan det är bara min personliga åsikt :)

däremot brukar jag bara handla från ebay.co.uk och då brukar frakten så gott som alltid vara gratis från kina och hongkong, och dom du länkade till tog ganska dyr frakt. Så det kanske kan vara en idèe att kolla in väskorna på www.ebay.co.uk först också? :)

[Teddies matte]
2014-04-12 18:56
#13

#12 Aha, tack så mycket, kände inte till att det fanns andra varianter av sidan.

Annons:
JazzBass
2014-04-12 19:04
#14

Den ökände Ken Rockwell har skrivit en lång guide om köp på ebay. Värd att läsa för den prismedvetne och den som inte vill bli lurad. Han rekommenderar att undvika säljare med sämre än 99,6% positiv rating, men om man kollar upp vad de fått negativ feedback för så kanske man kan slå till ändå.

Själv har jag handlat en hel del på ebay, mest billiga saker för max 100 euro, och det har funkat bra. Har kollat säljarnas feeback och bara köpt från företag med egna "butiker" på ebay. Har en gång fått problem, de skickade ett 50/2 nikonobjektiv åt mig istället för ett 50/1,8 som jag trodde jag beställde. I praktiken var det inte så stor skillnad och det jag fick har generellt bättre omdöme så det var bara ett positivt problem egentligen. Fick en liten kompensation på posten efter affären och säljaren lovade att han skulle "have a serious word with my staff", då en sån där miss vara oacceptabel enligt honom.

Överlag känns det tryggt att handla på ebay med paypal, men förstås bör man idka normala försiktighetsprinciper som vid all näthandel.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Teddies matte]
2014-04-12 19:28
#15

Lutar mer åt denna nu; http://www.ebay.com/itm/DSLR-SLR-Leather-Casual-Shoulder-Canvas-Camera-Satchel-Bag-Case-For-Nikon-Canon-/271196549340?pt=US_Camera_Cases_Bags&hash=item3f2492f0dc#shpCntId

Gör det något att den är från "standard"-ebay? Är enda skillnaden fraktkostnaderna? Gör mig inte så mycket om den kostar några euro mer.

MagArne
2014-04-12 19:54
#16

#15, Det gör inget alls, bara att handla på där det är billigast eller vettiga leveranstider.

ilenna90
2014-04-12 20:12
#17

#15 hoppas att den blir bra! =) 
antar att du såg att leveranstiden är 6-8 veckor? :) Men det kanske det är värt! jag är oftast så otålig att få mina grejer haha.

Mattis99
2014-04-12 20:33
#18

Kolla säljaren, köp. Finns ju både eBay buyer protection och du betalar ju med Paypal så, (nästan) ingen risk egentligen. Som någon annan också skrev så är kineserna livrädda för dåliga omdömen, kontakta dem bara innan dåligt omdöme så får du hjälp.

Denna kommentar har tagits bort.
JazzBass
2014-04-13 10:42
#20

OT-inlägg (#19) borttaget då ny tråd startades om samma sak. Bättre så.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
[Teddies matte]
2014-04-13 14:53
#21

#17 Jo, men det gör inget, skall uppdatera min kamerautrustning och får hem allt kring samma tid, så det passar riktigt bra.

[Teddies matte]
2014-04-13 17:34
#22

Då var den beställd, får vänta med spänning, kul om det fungerar, väldigt billigt slipper man ju undan.

[Teddies matte]
2014-04-13 18:57
#23

Hur får man hem paketet, levereras det direkt hem till en?

leemland
2014-04-13 19:14
#24

Om det är litet så de passar i brevlådan gör det annars får man hämta det på sitt uthämtningsställe :) 
Så va det för mig i alla fall :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Perly
2014-04-14 12:39
#25

Hamnar i lådan om det får rum annars får du lov o hämta ut det, brukar gå bra för det mesta på ebay, vid problem brukar ofta säljarna vara måna om att ersätta och skulle man råka ut för en av de få som inte är det så är Ebay's support vid köpproblem suverän. :)

Alltid Oavsett

[Teddies matte]
2014-04-28 17:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

UPPDATERING;

Wow, säger jag bara! Fick hem väskan idag, den kom på ca 1½ vecka, runt 3 veckor tidigare än beräknat, fastän det inte var någon av de snabbare leveransmetoderna! Inga fel och snyggt sydd, får verkligen vara nöjd.

Upp till toppen
Annons: