Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 944 ggr
Ellen10
2014-04-12 17:14

Gamla objektiv?

Hej! Jag har hittat ett begagnat objektiv som jag kan få väldigt billigt. Det är från 2006. Det jag undrar är om det har det någon betydelse hur gammalt det är? Blir det lixom gammalt och sämre med tiden?

//Ellen

Annons:
JazzBass
2014-04-12 17:34
#1

Nej de blir inte sämre. De äldre, med mer mekanik snarare än elektronik, håller nog också längre än de nyaste. Dock så är de nyaste objektiven kanske bättre, men ett från 2006 är inte alls speciellt gammalt.

Huvudsaken är att objektivet passar på ens kamera. Sen kan man ju, beroende på hurdan kamera man har och objektivets egenskaper, gå miste om autofokus och/eller ljusmätning.

Vad för kamera har du och hurdant objektiv är det fråga om?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Ellen10
2014-04-12 18:02
#2

Jag har en Canon EOS 7D och det är ett Canon EF 70-200 f/2,8L USM jag ska köpa.

//Ellen

Inkanyezi
2014-04-12 18:12
#3

Om det bara fungerar som det ska, så är det ett säkert kort. Det objektivet är definitivt inte dåligt.

Det som har varit vissa problem med Canons AF-objektiv är att olika generationer inte säkert passar ihop när det gäller kamerahus och optik. Det går att justera, men kolla att fokuseringen sitter som den ska, eller åtminstone är konsekvent, så att man kan fininställa så det blir rätt.

Och det kan mycket väl vara orättvist mot Canon att peka ut märket, eftersom det är det första som Roger Cicala vid Lensrentals har gått igenom och försökt få fram varför AF inte sitter där den borde på deras proffsmodeller och bästa optik. Nu har han tittat också på Nikon, och där finns samma slags problem.

Grundorsaken till fokuseringsstrulet är att tillverkarna vill ha mycket snabb AF, och då har de valt att på de mest avancerade modellerna inte göra någon dubbelkoll av fokus, utan förutsätta att det träffar rätt när man har givit objektivets fokuseringsmotor order att gå ett visst antal steg. Det spar tid, och avsikten var att kunna ha framförhållning vid följande AF till sport.

Men som sagt, kolla att det fungerar som det ska. Det är ett mycket bra objektiv, ett av de absolut bästa man kan få tag på.

Ellen10
2014-04-12 18:32
#4

Hur kollar man snabbt på plats om det funkar exakt som det ska?

//Ellen

Inkanyezi
2014-04-12 18:50
#5

Man tar två bilder som man pixelpeepar, på största bländaren för att kolla AF. Den ena bilden tar man med AF i sökaren, och den andra med bildskärmen och kontrast-AF. Om det skiljer mellan dem kan det vara nödvändigt att justera endera vid verkstad eller via fininställningen som finns i kameran.

Så kollar man att alla bländare fungerar som de ska. Det gör man genom att titta framifrån medan man knäpper med olika bländaröppning och se att optiken bländar ner successivt mer när man ställer in mindre bländare. Sedan tar man minst två bilder med Tv, tidsautomatik, dels en med lång tid och liten bländare och så motsvarande kort tid och stor bländare. De två ska bli lika exponerade.

Om du inte förstår det som stod i förra stycket kanske du ska undvika att köpa begagnat.

JazzBass
2014-04-12 18:53
#6

#4 - T.ex. så här: Ställ tre mjölkpaket (eller vad som helst ungefär lika stort) bredvid varandra men på lite olika avstånd sett från hållet du ska testfota, typ 1-5cm skillnad. Ställ dig sedan på 2-4 meters avstånd beroende på vilket ändläge du testar (70 eller 200mm), ställ in en vettig exponering med bländare f/2,8, fokusera på det mittersta paketet (med mittenfokuspunkten) och ta en bild så att du får med alla paketen. Kolla om det mittersta mjölkpaketet är skarpast, vilket det borde. Om nåt av de andra verkar skarpare, gör om testet med lite bättre precision (typ kameran på stativ) för att säkerställa att du inte gör nåt fel. Efter en sån här övning borde du ha ganska klart för dig om det fokuserar rätt eller om det behöver justeras.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Ellen10
2014-04-12 19:29
#7

#5 vad är kontrast-AF, ställer man in det på kameran, i så fall, hur?

#4 Det var ett jättebra tips! Men om man ska mötas utomhus och köpa det kan det ju vara lite knepigt att få till det. Har du nåt tips på hur man kan göra då?

Detta objektivet som jag ska köpa är inte alls mycket använt så då är det kanske inte så stor risk att det är nåt fel på det. Varför blir det fel på grejerna, är det för att man missköter dom eller vad beror det på i så fall?

//Ellen

Inkanyezi
2014-04-12 19:38
#8

Om det är väldigt billigt, och det objektivet, och ni måste träffas utomhus, så tycker jag att det låter aningen skumt. Har du koll på säljaren?

Om det är i sin ordning - du måste veta vem du köper av, och det är inte "god tro" om priset är misstänkt lågt - men om allt är som det ska, så kan man ta risken att det behöver justeras, bara det i övrigt fungerar.

Men om man inte kan kontrollera de elementära sakerna, då tycker jag ändå att det är betydligt tryggare att göra sina inköp i en affär.

Ellen10
2014-04-12 19:48
#9

Säljaren verkar väldigt seriös, varför vi kommer träffs ute är för att han ska åka åt det hållet jag bor och göra nånting. Det blir då mycket närmare för oss att köra och mötas upp på vägen. Är 6500 misstänksamt lågt för det objektivet?

//Ellen

JazzBass
2014-04-13 00:41
#10

Tycker det är ett rätt rimligt pris, det är ju inte fråga om den stabiliserade versionen som ju är rejält dyrare. Angående fokustestet gäller det ju att se till att objektivet inte har fram- eller bakfokus. Fota t.ex. en människa som står lite snett med ena axeln närmare dig än andra, och lägg skärpan på ögonen. Kolla på bilden om skärpan ligger där den ska eller längre mot någondera axeln. Inkanyezis metod är också mycket säker. Kontrastavkännande autofokus får du i liveview-läget. Du ska alltså jämföra en bild tagen på normalt vis med en tagen med liveview och fokus lagd på exakt samma ställe. Hamnar fokusen på båda bilderna där du siktade så är autofokusen rätt kalibrerad.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Ellen10
2014-04-13 07:10
#11

Tack så mycket för alla tips! Känner mig mycket klokare och säkrare nu!

//Ellen

Upp till toppen
Annons: