Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 834 ggr
Jenna_Nord
4/12/14, 4:49 PM

Skydda linsen

Jag tänkte att jag skulle köpa ett skyddsfilter till min Nikon 5200. Hört att det ska vara lättare att rengöra + att man skyddar linsen från repor. Men nybörjare som jag är… Hur vet jag vad jag kan köpa? Är det bara antal mm man ska gå efter eller passar vissa filter bara vissa märken? Har kollat på detta: http://cdon.se/hemelektronik/kenko/kenko-filter-52mm-mc-protector-slim-p25163836 Tacksam för hjälp :)

Mvh Jenna

Annons:
xla
4/12/14, 4:55 PM
#1

Köp ett motljusskydd om du vill ha något som skyddar linsen mot smällar. Ett dyrt filter är bättre än ett dåligt men sämre än inget filter och att byta frontlinsen sägs inte vara så där extremt jättedyrt om det skulle behövas och då kan man ju lika gärna göra det istället för att köpa ett nytt dyrt filter om det händer något.

JazzBass
4/12/14, 5:04 PM
#2

"Skyddsfilter" är bra att ha om man fotar i sandstorm eller till sjöss där man riskerar saltvattenstänk på objektivets frontlins. Men i övrigt är det kraftigt överprissatta tunna små glasskivor som knappt skyddar nånting alls. Försämrar i värsta fall radikalt bildkvaliteten i motljus och kan ge "spökeffekter", men förbättrar aldrig bildkvaliteten. På ett vanligt kitobjektiv finns ingen orsak alls att montera ett sånt. Kostar bara pengar. Om filterglaset av nån orsak skulle krossas - det krävs inte så mycket för att krossa en millimetertunn glasskiva - så är också risken att objektivet skadas av skärvorna och stöten överhängande.

Skaffa ett motljusskydd istället om du inte har det, och använd objektivlocken. De skyddar avsevärt bättre.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Mattis99
4/12/14, 5:18 PM
#3

Eftersom du är nybörjare och har en Nikon D5200 så misstänker jag att du använder dig av kitobjektivet (18-55). Då tycker inte jag det är värt det iaf. I försig så har jag inte filter på nåt av mina objektiv (17-55, 50 och 70-200), bara på min Fuji X100. Men den är ju en kompaktkamera som är med jämt och dessutom så passar inte linslocket när man har motljusskyddet på…

Inkanyezi
4/12/14, 7:00 PM
#4

Och oftast följer ett motljusskydd med när man köper en kamera med kitobjektiv. Motljusskyddet är ett bra skydd mot att få fingeravtryck på linsen, och inte ens en hundnos brukar komma längre.

JazzBass
4/12/14, 7:06 PM
#5

#4 - FYI, Canon är ganska dåliga på att inkludera motljusskydd, och med Nikons 18-55 kitobjektiv kommer inte heller något sådant.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jenna_Nord
4/13/14, 12:09 PM
#6

Fick inget medföljande filter.

Det är främst för rengöringen som jag hade velat ha filter, har fullt med små smutsfläckar på linsen just nu. Har alltid linsskydd när kameran inte använd/är nerpackad. Då är inte särskilt rädd för repor.

Men då kanske de är bättre att köpa någon ordentlig rengöring till den riktiga linsen? Vad ska man köpa då? Verkligen en djungel i den här tillbehörs-världen..

Mvh Jenna

Annons:
JazzBass
4/13/14, 12:21 PM
#7

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: