Annons:
Etikettövrigt
Läst 1124 ggr
Chel-lina
2014-04-11 16:14

Besviken på mini foto studio - hjälp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte en sådan här mini fotostudio (http://www.24.se/fotostudio-60x60cm-med-dagsljusbelysning-p-26985-c-1325.aspx) i förrgår som jag har tänkt att fota alla mina ödlor i. Tyckte först att bilderna blev bra men när man sedan tog in alla i datorn så ser de flesta brusiga ut.. så jag undrar vilka inställningar man ska ändra på och vad som kan tänkas funka bäst?

Jag använder mig utav en Nikon d80 med standard objektiv 50mm, eller mitt andra nikon 70-300mm.

Undrar även hur man ska få bakgrunden att se rak och mer vit ut, för just nu ser den grå ut i de flesta bilder.

Annons:
[mansolsson57]
2014-04-11 16:15
#1

Jag tycker det blev bra.

Chel-lina
2014-04-11 16:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

..

Chel-lina
2014-04-11 16:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En hel del blir liksom blurriga..

Inkanyezi
2014-04-11 16:41
#4

Jag höll på nästan att säga det där ironiska "grattis", men du har alltså hittat vad en sån här "ministudio" åstadkommer, och du blev inte helt nöjd med resultatet.

Jag vet inte om du kommer att fortsätta använda den, kanske av det enkla skälet att den avgränsar den rymd som det lilla djuret har att röra sig inom, men just fotomässigt har såna här "ljustält" eller "ministudios" ytterligt sällan presterat några bra bilder.

Men brus och suddighet hänger ihop med stor bländare, lång exponeringstid och gammal kamera. Jag menar inte att du måste skaffa en nyare för att få bilder med mindre brus, men du behöver mer ljus, och om du inte tar i solljus så måste du använda blixt. Du behöver i såfall egentligen inte mer än en blixt, helst studioblixt, om du kan modifiera ljuset med speglar och andra reflektorer och diffusera det med diffusionsskärm.

Men bakgrunden blir grå, så länge den inte är belyst för att bli vit. Du behöver ungefär fyra gånger så mycket ljus på bakgrunden för att den ska bli helt vit, och minst dubbelt så mycket ljus för att den ska se vit ut. Och det måste i så fall läggas på utan att ha mer ljus på huvudmotivet, alltså helst bakifrån.

Det går att få till bra ljus i ministudion, men det är lättare utan den. Om den behövs för att hålla djuren på plats får man trixa en del för att få till en bra belysning. Du kan börja med att skaffa lite kartong i en pappershandel, svart, grått och vitt, ett par ark av varje. Så klipper du till bitar som är så stora att de kan föras in i ljustältet och skymma en sida. De används för att få riktat ljus med kontroll av hur mycket den sidan reflekterar. Svart för att få tydlig riktning på ljuset, grått för att få lite reflekterat ljus, men fortfarande ganska djupa skuggor åt det hållet, vitt för ännu mjukare ljus med mjukare skuggor. Utan skärm på den obelysta sidan blir det ganska jämn belysning när man sätter en blixt bara från ett håll. Om man belyser från två håll, så blir det ungefär som du har fått det här.

Men eftersom du har en gammal kamera, ska du sikta på att använda lägsta ISO, och det är därför du behöver blixt. Det finns inte så starka lampor att du kan blända ner till omkring 8-11 och samtidigt ha hyggligt kort exponeringstid, och dina djur skulle kanske inte heller gilla så starka lampor om de funnes. Blixten ger en effektiv exponeringstid av ungefär 1/500 sekund om du har en studioblixt, och omkring 1/2000 sekund med en speedlight.

Och om du har vit bakgrund, måste du anpassa exponeringen, så att huvudmotivet blir rätt exponerat. Man kan behöva öka exponeringen om man använder någon form av automatik, men med studioblixt kör man manuellt.

Upp till toppen
Annons: