Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1406 ggr
Ridtravartjej
4/11/14, 12:02 PM

Val av kamera?

Har nu börjat fundera på att uppgradera mig lite!
Idag har jag en Nikon D3200 som jag trivs bra med. Jag har kollat på Nikon D7100 men då tycker fasters man att jag borde köpa en begagnad proffskamera ist!

Vad tycker ni om de? De får inte vara några fantasipriser utan max kanske 10.000-12.000kr!
Men vad rekommenderar ni för kameror?

Annons:
[Teddies matte]
4/11/14, 12:07 PM
#1

Vad fotar du, hur ofta fotar du och vad har du för objektiv i dagsläget? Gör du mycket fotojobb? Köper du en FF behöver du kanske köpa ett par nya objektiv också ifall de du har nu inte fungerar med FF.

Inkanyezi
4/11/14, 12:11 PM
#2

Jag har lite svårt att se att du skulle ha mycket att vinna på att gradera upp, men det är ju du själv som avgör vad du vill ha. De mer entusiastinriktade kamerorna har en del saker lättare åtkomliga, och sökaren är bättre, men bildkvalitén lär knappast påverkas, annat än möjligen av att man trivs bättre med utrustningen.

Uppgradering har väldigt sällan att göra med fotografisk utveckling, och i synnerhet inte när man skaffar en ny av nära nog samma sort. Min uppfattning är att man ska inrikta sig mer mot själva bildskapandet, och vad man kan förbättra i sitt bildseende och förmågan att använda det för att göra bilder.

Om hoppet är att bilderna kvalitativt ur rent fototeknisk synpunkt skulle bli bättre av att skaffa en nyare eller dyrare kameramodell, så kommer den tanken lätt på skam. Det kan faktiskt bli precis tvärtom. Även om sökaren är bättre på 7000-serien och knapparna bättre fördelade och fler, så finns det också punkter där den är en aning mer tveksam och kräver lite mer för att verkligen leverera. Man kan till exempel vara tvungen att använda fininställningen för AF som finns där, då AF-systemet är annorlunda och kanske lättare missar målet av ett eller annat skäl.

Men om du vill byta, medveten om för- och nackdelar och vad man inte får, respektive vad man får av att skifta till den modellen, så är det mest en fråga om budgeten tillåter. Och som sagt, jag tror inte att bilderna blir bättre - inte sämre heller.

MagArne
4/11/14, 9:00 PM
#3

Vad har du för objektiv till din kamera och vad brukar du fotografera?

Vad är det du brukar fotografera som du upplever att din kamera inte klarar av full ut?

Det kanske är så att du ska lägga samtliga pengar på objektiv och blixtar i stället?

Ridtravartjej
4/12/14, 2:34 PM
#4

#1 och #3
Dom objektiven jag har är:
* Sigma 70-300mm
* Nikkor 18-105mm
* Nikkor 40mm

Och visst är nöjd med min kamera men verkar som D7100 är lite bättre, men typ med allvädersskydd och lite sånt :)

MagArne
4/12/14, 4:15 PM
#5

Jo men objektiven du listar är ju inte tätade. Laborerar du väldigt mycket med kamerainställningarna tjänar du på att byta till en D7100 annars är det mest pengar i sjön då D3200 tar riktigt bra bilder.

Mattis99
4/12/14, 5:14 PM
#6

#4 Innan du köper en ny kamera bör du uppgradera objektiven… Ska man köpa proffskamera (el. D7100) så borde man också använda likvärdiga objektiv.

Annons:
ssofia
4/14/14, 9:34 AM
#7

Som redan nämnt är det bra att gradera upp sin optik innan man byter upp sitt kamerahus. Därmed inte sagt att du har dåliga objektiv, t.ex ditt macro är riktigt bra optik som funkar till det mesta! Om du har 10 000:- och lägga så kan du få både kamerahus och optik begagnat för vad ett nytt hus annars kostar.

Det finns billig optik som är riktigt bra och som många proffs använder sig av, t.ex Nikkor 50mm f1.8 G (kostar knappt 2000:- nytt, går för ca 1000:- beg.). Fungerar både på DX format (som du har) och på FX. Jag använder mitt 50mm på min FX kamera 80% av det jag fotograferar. 

Jag hade sedan kollat på D7000 begagnat, det är en mycket kapabel kamera som slumpas bort till inga priser alls. Säljs ofta med batterigrepp dessutom om det intresserar dig.

Har man is i magen och inte köper "första bästa" utan håller koll på begagnatmarknaden under en period kan det komma ut riktiga guldkorn som man kan slå till på!

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

Ridtravartjej
4/14/14, 11:25 AM
#8

#5 #6 och #7

Jag laborerar ganska mycket med inställningarna på min kamera :)
Och jag de nu blir så att jag köper ny kamera blir de till i novmeber när jag fyller år för då får jag även ut pengar för skadestånd och så :)
Men ville ha lite rekommendationer och så :)
I jul kommer jag ha haft den i 2 år och har redan nu tagit 29.246 exponeringar med den och då fotar jag inte överdrivet mycket men känner ändå att jag vill byta upp mig.

Inkanyezi
4/14/14, 12:20 PM
#9

Jag tänker att du kanske bör överväga skälen till uppgradering.

7000-serien är klart mer för entusiaster, och den stora skillnaden ligger i att knapparna gör det lättare att hantera ofta använda inställningar, att sökaren är bättre, att kameran är lite mer gedigen, och att den är vädertätad. Objektiven du har är inte vädertätade, så om man ska ha full fördel av tätningen bör också optiken graderas upp.

Kameran du har är bland de allra bästa i dagens läge, sett till bildkvalité, men eftersom den är en instegsmodell har den inte vädertätning, och en del funktioner kräver mer pillande i menyer än på entusiastkamerorna. Den har mindre snabb AF än 7000-serien, på gott och ont. AF är säkrare, men de fokusfel som ibland finns hos de mer avancerade modellerna kan oftast avhjälpas ganska lätt med finjustering. Priset för snabbare följande AF är att den blir mindre säker, och det är därför de kamerorna har finjustering.

Man ska därför inte lacka in på att fokus kanske inte träffar rätt när man nyss har skaffat en avancerad kamera. Det är bara att lusläsa manualen, gå in på rätt ställe i menyn, göra fokustest och finjustera, och sedan sitter den som en smäck.

Så om du siktar på D7100 och din ekonomi tillåter, så får du en kamera som på många sätt är bättre än den du har. Den ger inte skarpare bilder, och inte heller bättre färger, men den är ett mer följsamt verktyg för att jobba seriöst, och den tål lite mer snöstorm om du också skaffar vädertätade objektiv.

Bildkvalitetsmässigt är det ett steg rakt åt sidan, men det är en klump som kan vara skönare att hålla i, och om du jobber mycket med kameran så är många funktioner lättare att nå. Det är också lättare att skjuta sig i foten för den som inte är så driven.

Upp till toppen
Annons: