Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 746 ggr
druttizen
4/7/14, 3:23 PM

Nikon Objektiv

Hejsan hoppsan!
Så här är det… Jag har en Nikon D60 och har dessa två objektiv när jag fotar föreställningar och konserter inomhus. Samt att det kan bli nån intervju bild efter konsert.

AF-S Nikkor 55-200mm, 1:4-5.6G ED VR

AF-S Nikkor 18-55mm, 1:3.5-5.6G VR

Beroende på lokal så får jag ibland skifta mellan objektiven. Normalzoomen är bra vid intervju, samt då jag vill ta en översikts bild på hela scenen. Medan den andra tar snygga närbilder (Då bör man dock stå lite på avstånd).

Skulle behöva ett objektiv som lite grann ersätter dessa båda. Ett objektiv på tex 18-200mm. Vid föreställning och konsert inomhus, är det ju mörkt i publik och ljus på scenen. Vill att objektivet klarar detta. Så det inte är för känsligt ifall någon på scen rör sig.

Tips på bra och prisvärda objektiv välkomnas.
Som sagt, ett bra 18-200 funkar fint.
Tack på förhand :)

Annons:
Inkanyezi
4/7/14, 3:57 PM
#1

Det finns inga såna objektiv som är ljusstarkare än det du har. Däremot kan man få tag på mer ljusstarka teleobjektiv med mindre zoomomfång, till exempel 70-200.

Din kamera ser man vid det här laget som rätt gammal, och det är ganska stor skillnad på hur de nyare kamerorna klarar svagare ljus. Det kan vara värt att fundera över en uppgradering av kamerahuset till någon nyare med bättre sensor. Det handlar inte om megapixlar egentligen, även om de nya har fler, utan mer om dynamiskt omfång och möjlighet att ta i svagare ljus och bildkvalité vid högre ISO.

En uppgradering av kamerahuset kan ge dig mer förmåga att hantera svagt ljus än ljusstarkare zoomobejktiv på kamerahuset du har.

En idé om du verkligen vill ha den där "schweiziska fickkniven" i form av 18-200 är att byta till ett annat märke, och då tänker jag i första hand på Pentax. Där kan man för inte alltför mycket pengar få tag på kamerahus med nyare sensor jämförbar med den som sitter i de nyaste, och dessutom bildstabilisering i kamerahuset. Det kan vara värt att fundera över som alternativ.

druttizen
4/8/14, 6:20 PM
#2

Hej och tack för ditt svar :)

Ja mitt kamerahus är lite äldre. Har använt det i 3-4 år kanske. Nöjd med den och är i mkt bra skick, men som sagt en äldre modell. 
Nytt kamerahus skulle verkligen sitta fint. 

Det funkar iofs fint med de objektiven jag har, vad gäller tex föreställningar inomhus. Största problemet egentligen är att ena är 18-55 och andra är 55-200. Vilket blir jobbigt att behöva byta objektiv beroende på hur man behöver zooma för sina olika foton. Hade vart bättre att ha ett 18-200, så det klarar av närbilder och ut-zoomat i Samma objektiv så att säga. Slippa krångla med att byta fram och tillbaka.

(Sen gör ju kamerahuset sitt också givetvis)

Inkanyezi
4/8/14, 7:30 PM
#3

Det finns såna objektiv, men de är som nämnt inte mer ljusstarka än det du har.

Om du tittar på den här websidan, så ser du ungefär vad som finns:
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=7&subMONTH=7&subMF=999&objtype=376&aps=yes&motor=yes&sortera=utpris

druttizen
4/11/14, 4:26 PM
#4

Tack så jätte mkt 🙂

Jag läser på lite om Nikon D7100 och den låter rätt passande och är i hyfsad prisklass.. Kanske kan bli en bra uppgradering för min del

Upp till toppen
Annons: