Annons:
Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 1088 ggr
Moalinn
4/3/14, 3:42 PM

Konstigt fokus?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag funderar på om mitt objektiv bråkar med mig eller om det är jag som bråkar med det?

Har aldrig använt ett objektiv med en så stor bländare innan så jag har ingen aning om hur det fungerar egentligen. Jag är 100% säker på att jag satte fokuspunkten mitt på musslan och fokuserade. Hade bländare 2.8, undrar om det är objektivet det är fel på eller om jag har gjort något galet? Kanske något man behöver tänka på när man jobbar med en så stor bländare? Eller är jag för nära? Fast isåfall hade väl kameran sagt det genom att inte fokusera alls?

Handlar om en Nikon D7000 och ett Sigma 17-50 f/2.8

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Niklas
4/3/14, 3:52 PM
#1

Jag vet inte vad du menar är fel. Det ser väl bra ut?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Moalinn
4/3/14, 3:56 PM
#2

Ser det bra ut? Tycker fokuset ligger på stenen bakom musslan?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
4/3/14, 7:38 PM
#3

Jo Moalinn, visst ligger skärpan lite bortom musslan. Du kanske skulle göra ett ordentligt skärpetest med objektivet för att se om det kan fokusera rätt, eller om det hela tiden lägger skärpan lite bortom. Jag tror att din kamera har finjustering av skärpan, och att den kan minnas justeringen för flera objektiv. Det kan tänkas att det räcker att göra en liten justering via menyn?

Men testa först med fokustestblad.

pellepiano
4/3/14, 11:38 PM
#4

Du kanske fokuserat på musslan och sen flyttat kameran lite för att få en annan komposition. Då hamnar skärpan fel, när man har en så stor bländare.

Inkanyezi
4/5/14, 11:27 AM
#5

Du kan titta igenom den här tråden på Flickr Nikon D7000 Club:
https://www.flickr.com/groups/d7000-club/discuss/72157626067040847/

Där visas ganska tydligt att det finns fler som har problem.

Det är faktiskt vanligare att kameran avviker lite grann från exakt rätt fokus än att allting stämmer, med det mest förekommande systemet för AF i DSLR-kameror. Ofta är felet inte större än några millimeter på näravstånd, och motsvarande på längre håll, så att man upplever att det ligger inom skärpedjupet också vid full öppning på objektiv som inte är överdrivet ljusstarka. I alla händelser ska det ligga inom skärpedjupet vid f/5,6 för att godkännas vid kalibrering i fabriken.

Det är inte bara Nikon som har problemet, även om det är Nikon-ägare som mest har uppmärksammat det, utan det är ett systemfel, som berör alla DSLR med vindtyrig AF-sensor som använder triangulerande AF genom objektivet, det som brukar kallas "fasdetekterande AF", fast det inte har ett smack med fas att göra.

Felet uppstår på grund av brister i överensstämmelse mellan funktionerna hos kamerahuset och objektivet, och det är mer vanligt på kameror som har "bra följande AF", dvs AF som gissar var motivet kommer att vara när sökaren löses ut för motiv som snabbt närmar sig eller avlägsnar sig; rörelse längs den optiska axeln. De kamerorna, och D7000 liksom D700 hör dit, gör inte någon kontroll av att objektivet verkligen har ställt in skärpan, utan de beräknar bara hur stor rörelsen hos fokusmekanismen ska vara och ger objektivet order att gå dit.

Flera av de kamerorna har finjustering av autofokus via menyerna, så att man kan ställa in den annorlunda för objektiven man har. Efter att man har finjusterat, brukar skärpan hitta rätt. För att det ska löna sig att finjustera måste skärpan hamna fel på samma sätt varje gång, alltså alltid bakom exempelvis.

Enklare instegskameror med mindre snabb AF har ibland inte problemet och inte heller fininställning, eftersom det inte behövs. Då itererar kameran, dvs kontrollerar att objektivet har hittat fokus, innan spegeln går upp, en process som tar mer tid, och som på en del kameror kopplas ur när man ställer in kameran på att följa fokus.

Upp till toppen
Annons: