Annons:
Etikettövrigt
Läst 1200 ggr
MyBeauty
2014-04-02 06:57

Fråga om "rätt till att publicera bilder"

Det uppstod ett litet problem nu idag. Igår var jag och fotade gratis hos en vän för att bekanta mig mer med nya objektivet mm. I övrigt så tar jag betalt för en fotosession men jag ser dethär som lite utbildning åt mig själv samt att jag får material att visa andra för framtida jobb. Men nu är det såhär att en inhyrd i hennes stall först också fick bilderna som blev på hennes häst som också går i samma hage. Publicerade dom på sin facebook och nu kommer dom och nekar mig till att jag inte får publicera dom på min sida (som nu är min blogg). Och vill då att jag tar bort dom. Jag tycker ju personligen dethär känns väldigt utnyttjande och fräckt. Dom har fått massvis med bilder redigerade som jag i vanliga fall tar betalt för och väljer själva att publicera dom på internet. Men sen nekar fotografen att använda dom.

Hur gör jag här? Enl Upphovsrättslagen så har jag ju rätt till mina egna verk. Jag sysslar ju inte med någon välgörenhet utan jag lär ju få visa bilder jag är nöjda med för andra. Sedan ska man ju vara ödmjuk också. Och skadan är ju redan skedd och "dom" har ju fått sina bilder skickade och även om dom tar bort dom från facebook på min begäran så kommer dom ju alltid att ha bilderna kvar.

Detta är inga människor som jag har med att göra. Känner dom inte. Kan även tillägga att jag absolut inte har gjort intrång på privat egendom när jag fotade. Och hästägarna har inte i förväg sagt att det är "fotoförbud" på sin häst.

Hur göra?

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Annons:
Inkanyezi
2014-04-02 08:59
#1

När det gäller relationer till människor finns egentligen inte något regelverk att falla tillbaka på, även om lagen är ganska klar när det gälller hur man får använda sina bilder. Man kan bli väldigt osams, även om man har rätten på sin sida.

Upphovsrättslagen ger fotografen rätten till sina bilder, och det finns bara fem inskränkningar, där tre gäller bilder av personer, bilder av människor, som man kan känna igen på bilderna, och den fjärde och femte gäller skyddsobjekt och flygbilder. Bilder av djur och föremål har fotografen fritt fram att publicera.

Inskränkningarna är:

  • Beställda porträttbilder. Där måste beställaren, som inte nödvändigtvis är den som är avbildad, ge sitt tillstånd för att fotografen ska få använda bilden i sina egna presentationer, portfolio, webbplats och liknande.
    -

  • Igennkännbara personer i reklam. Det är utgivaren, den som ansvarar för reklamen, som måste ha tillstånd av avbildade personer. Fotografen har upphovsrätt, och bilden får överlåtas, men användning i reklam är inte tillåten utan att den som syns på bilden har givit tillstånd.
    -

  • Bilder som är kränkande, som visar personer på sätt som kan uppfattas som avsett att framställa personen som klandervärd (icke hedervärd, brottslig och liknande).
    -

  • Skyddsobjekt med fotoförbud kräver dels tillstånd för att fotografera, dels att bilderna är godkända av behörigt organ innan de får användas.
    -

  • Också flygbilder måste godkännas innan de får publiceras. 

Om man har tagit bilder i ett stall, på privat område och av andras djur finns inga sådana inskränkningar. Fotografen, upphovsmannen, har all rätt till bilderna.

Den som äger det som avbildas måste ha tillstånd från upphovsmannen för att få använda sådana bilder. Om man fotograferar någons häst, också om det sker inne i ett stall eller på privat mark, får hästens ägare inte publicera utan tillstånd. Det gäller oavsett om bilderna är beställda eller om de är tagna spontant.

Samma gäller om det finns personer på bilderna, om de inte är beställda. Upphovsmannen får publicera, men igenkännbara personer måste lämna tillstånd för att bilden ska få användas i reklam. Personen som är avbildad måste ha fotografens, upphovsmannens, tillstånd för att själv publicera bilden.

Det förekommer ofta konflikter om de här sakerna, och människor tror ofta att de har rätt till "sina" bilder, eftersom de äger hästen, hunden, kaninen, eller själva är avbildade. Det är bara när man har tagit porträttbilder (av människor) på beställning som man som fotograf inte får förfoga fritt över dem.

MyBeauty
2014-04-02 09:38
#2

Jo jag vet vad Upphovsrättslagen säger. Jag har inte gjort intrång på någons egendom. Dessutom så gav jag tillåtelse till alla hästägare att få använda bilderna i dethär fallet. Och dessutom har de lagt upp bilderna på nätet själv. Och då efter att dom själva publicerat mina verk börjar bråka om att jag visar bilderna.. då blir jag seriöst förbannad. :p

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Inkanyezi
2014-04-02 09:42
#3

Och jag kanske ska nämna hur jag skulle hantera en situation där jag har rätt att publicera mina bilder, men den som äger ett djur vill förbjuda mig att göra det. Jag skulle för det första inte fråga, utan publicera bilden utan en tanke på att ägaren skulle vilja hindra mig. Om ägaren sedan hör av sig och vill att jag ska ta ner bilden, skulle jag fråga varför och försöka förklara innebörden av upphovsrätten i just det specifika fallet. Sedan beror det på hur samtalet utvecklas. Jag skulle troligen respektera önskemål om att exempelvis ta bort en bild för att den väcker känslor av sorg när djuret har dött. Annars skulle jag kanske värdera relationen till personen som sådan att jag respekterar önskemålet bara av det skälet. Om personen är stöddig och hävdar "rätt" till bilden på djuret och vill förbjuda mig, så skulle jag se det som att den personen inte respekterar min rätt, och alltså har valt position i relationen på ett sätt som jag inte godtar. Hur jag skulle göra med bilden är då en annan fråga.

JazzBass
2014-04-02 09:55
#4

Folk vet inte att "använda" inte nödvändigtvis innefattar också "publicera". Men om du nu givit de andra tillstånd att använda bilderna utan närmare specifikationer så har du kanske svårt att kräva att de ska bort bilderna från facebook. Man får sätta saken på inlärningskontot ibland, mest för att inte skapa för mycket osämja.

Men det är ytterst fult av dem att be dig ta bort bilderna från din blogg. Påpeka att du jobbade gratis och inte ens skulle behöva ge dem användningsrätt till bilderna. De gånger jag gör gratis fotouppdrag, t.ex. tar porträttbilder åt andra, nämner jag i förväg att jag som tack önskar fri användning av bilderna i min egen (dock så gott som obefintliga) marknadsföring, t.ex. blogg, flickr, forum, och det brukar kunderna inte nån ha några problem med. Ska jag arbeta gratis vill jag förstås ha full nytta av bilderna själv också. Det är bra att öva på porträtt och dylikt, speciellt om man som jag fotar sådana väldigt sällan, därför gör jag en del gratisjobb. Det är dessutom bara jobbigt att böka på med faktureringar tycker jag, om man tjänar sitt levebröd på andra sätt och håller fotograferingen mest som en kul hobby.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MyBeauty
2014-04-02 11:33
#5

Saken är den att personen aldrig frågat mig direkt om att använda bilden utan genom min vän. Tyckte mest de va bedrövligt att först när man varit snäll å skänkt bilder osv. Syftet med fotograferingen var ju att utvecklas själv å få lite mer material att visa. Blev så himla paff när man först varit sjyst och låtit personerna använda bilderna gratis men sen kräver att jag ska ta bort dom från min sida när dom själva publicerar dom publik på facebook. Märkligt beteende och jag känner besvikelse över vilken otacksamhet de visar! . Å visst. Den personen hade inte beställt någon fotning men de kom av sig själv när hästarna gick i samma hage. Men då hade dom isåfall kunnat sagt direkt när min bekant berättade om fotningen att dom intw ville ha nå bilder eller att dom inte ville att bilder på deras häst ska publiceras. Då hade jag varit med å tagit hänsyn. Men när dom först vill ha bilderna. Sen frågar om dom genom min vän om dom får använda dom. Å sedan publicerar bilderna och därefter gnäller om att jag lagt upp dom publikt på min sida å kräver att jag ska ta bort dom. Då tycker jag att man varit jävligt ful och att det är utnyttjning på hög nivå! ;/

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Inkanyezi
2014-04-02 11:39
#6

Det handlar alltså till stor del om helt andra saker än vad lagen ger rätt till, och det kan finnas olika infallsvinklar på hur det är lämpligt att agera. Om man exempelvis är politiker och offentlig person, kan det vara viktigt att visa sig pålitlig, att stå upp för sin rätt, och att inte vika sig för ohemula krav, medan det för en person som inte står i rampljuset kanske inte spelar så stor roll.

Så det finns egentligen inte en alldeles tydlig vägvisare i en sån här fråga, den måste man alltid själv avgöra och se till vad man tycker är viktigt. Jag skulle inte värdera relationen till den personen högt, om personen inte respekterar mig, men hur jag hanterar det blir alltid en fråga från fall till fall. En rejäl utskällning kan fungera, och det är inte fel att vara lite petig med frågor kring personens publicering på sin sida. Upphovsman ska anges intill bilden.

Jag skulle inte dra in personens rätt att publicera bilden om jag en gång har givit den. Ordhållighet är en mycket viktig fråga i relationer, och det berör inte bara just den personen, utan det är bra att andra vet att man står vid sitt ord.

Annons:
MyBeauty
2014-04-02 12:46
#7

Ja alltså jag hade ju aldrig i min vildaste fantasi trott att man kunde bete sig på det viset att man först får lov att använda bilder gratis där jag lagt ner tid på både fotografering och efterbehandling. Och sedan när man väl fått det man ville ha neka "fotografen" rätten till bilderna. Tycker det är bedrövligt vilket beteende och blev personligen att känna mig väldigt utnyttjad med detta märkliga beteende. Självklart vill jag stå för det jag sagt även till trots genom 2.a hand. Men jag känner att det finns tre alternativ.

Alternativ 1. Skita i det helt och låta bilderna ligga kvar.

Alternativ 2. Hävda att om jag ska ta bort bilderna så tar jag tillbaka även rätten för dem att använda dom (dåligt alternativ). Samt att jag kan ju aldrig kontrollera att bilderna har försvunnit helt från deras "ägo". Utan dom har dom säkerligen kvar.

Alternativ 3. Ställa ett motargument att om det nu nödvändigtvis är så viktigt att inga bilder på deras häst ligger ute på min sida så får dom helt enkelt köpa rättigheterna utav mig till de bilderna och jag lämnar ifrån mig hela "upphovsrättsdelen" till dom. (För man kan väl köpa rättigheter till en bild?). . Och att jag isåfall tar bort de aktuella bilderna och att jag själv ej äger rätten till dem något mer.

Känner ju mest att det var himla dåligt beteende utav "dom". Jag menar, en sak hade varit om de fick veta att jag med stall och en av hästägarna fotade hästarna i hagen. Och att dom redan där säger: Nej, vi vill inte ha några bilder, vi vill inte att våran häst ska vara med på några bilder och vi vill inte ha några bilder på våran häst publicerad någonstans.  (Kan även tillägga att marknadsföringsdelen är minimal. Jag är ju som sagt mest en hobbyfotograf och har inte ens haft några direkta fotouppdrag, mest bildförsäljning på någon bild från en hästtävling till privatpersoner men det är också allt.)

Då hade jag kunnat vara sjyst. Men när personerna i fråga först ska ha bilderna, sedan frågar om tillstånd att använda dom och jag säger ja. Och sedan publicerar dessa personer bilderna på nätet för att sedan någon timme senare säga: Vi vill inte att du tar bort domhär bilderna från din sida (men har själv bilderna publicerade från sitt håll på nätet)..

Då skär det sig lite i min åsikt. Och Alternativ 1 och 3 väger mest! Jag vet ju att jag har rätten på min sida när det gäller publicera bildmaterialet.

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Inkanyezi
2014-04-02 12:55
#8

Jag tycker att alternativ tre är det mest hållbara, men att det inte handlar om att köpa upphovsrätten, för den ideella rätten finns alltid där, och den kan inte förhandlas bort. Däremot kan man göra ettt rimligt avtal, och där kan ingå att man själv inte ska använda bilderna på sin websida, eller att man inte ska göra det inom en viss tid. Avtal kan göras nära nog hur man vill, så länge man inte har orimliga villkor som strider mot avtalsvillkorslagen.

Fortfarande gäller att fotografen ska anges enligt god sed vid publicering, och att bilden inte får ändras på något sätt, förvanskas. Alldeles självklart får personen inte heller göra förklenande omdömen om fotografen i egenskap av fotograf, i anslutning till publiceringen.

Jag skulle återta rätten att publicera enbart vid uppenbart missbruk, exempelvis att personen säljer bilden till någon annan och hävdar att upphovsrätten tillhör henne, eller om bilden publiceras i förvanskat skick, eller på ett sätt som kränker upphovsmannen.

MyBeauty
2014-04-02 13:03
#9

Tack för diskussionen :-) Jag låter det hela vara så länge så får jag ta tag i problemet om dom hör av sig till mig och då ge dom ett förslag. Tycker detta är världsliga saker egentligen som folk håller på och strular om. Och blir därför väldigt irriterad! ;-)

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Perly
2014-04-02 17:24
#10

Får erbjuda dem att köpa loss bilderna, annars är det bara att låta dem tjura om de ej har goda anledningar till att bilderna ska tas bort

Alltid Oavsett

MyBeauty
2014-04-02 17:46
#11

#10 enkel och bra slutsats! diggar den!

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Mattis99
2014-04-02 22:21
#12

Tala bara om för dem på ett icke arrogant vis att du har rätt och dom fel, sen ger du dom 2 alternativ. 1. Ge mig en bra andledning (ex. Hästen har dött) 2. Köp HELA rättigheterna till bilden.

Upp till toppen
Annons: