Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 827 ggr
Moalinn
4/1/14, 7:50 PM

(H) Landskap

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är villig att lära mig att fotografera landskap då jag i nuläget är rätt värdelös på den biten.

Kritik på bilden önskas och undrar om det är något speciellt man ska tänka på när man fotograferar lanskap?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
JazzBass
4/1/14, 9:59 PM
#1

Tycker du har en mycket lyckad komposition här och ett ljus som faller snyggt över motivet, men jag skulle önska en beskärning i övre kanten. Det är ofta snyggast om horisonten hamnar lite ovanför eller under mitten, och här är det bäst att offra lite av himlen tycker jag. Sedan kunde du räta upp horisonten. Utöver det kunde du kanske lyfta skuggorna lite grann/dämpa högdagarna lite för att få till en lite jämnare kontrastkurva, då ljuset är ganska hårt på bilden. Men dra inte för hårt i spakarna bara så det ser onaturligt ut. 🙂

Trots att jag förslår en beskärning så gillar jag ändå verkligen hur du ramat in viken på bilden och placerat huset där ut i kanten. Det ger ett mycket bra utgångsmaterial att jobba lite extra på. Fint fotat Moalinn! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[malkins]
4/2/14, 10:02 AM
#2

Viktigaste regeln för landskap är en rak horisont tycker jag. Horisonten är inte så farligt sned på din bild som jag tycker är riktigt fin. Men blir horisonten för sned då blir jag nästan yr.

Moalinn
4/3/14, 3:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack så jättemycket båda två! 😃

Ser det här bättre ut?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[malkins]
4/5/14, 7:55 PM
#4

Ja det ser fint ut tycker jag :)

Mattis99
4/5/14, 9:50 PM
#5

Ett tips till nästa gång kan vara att inte bränna högdagrarna i himlen så mycket. Då kan du redigera en version med fin himmel och en med fin förgrund och sedan importera dessa till två olika lager och skapa en slutgiltig bild (Eller så tar du två bilder med olika exponeringar, men den här metoden säkerställer att bilderna är ur exakt samma vinkel). Tänk dock på att inte dra det här till gränsen så det ser väldigt HDRigt ut (om man nu inte gillar det då).

Moalinn
4/5/14, 9:57 PM
#6

Tror det är solen som ligger uppe i vänster, om inte annat så ligger den precis utanför bilden vilket resulterade att det blev väldigt ljust just där. Ska se om jag kan plocka fram lite detaljer, inte säkert att det går.

Och även lyfta skuggorna som du sa jazzbass. 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Moalinn
4/5/14, 10:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nope, jag lyckas inte få tillbaka något i det ljusa. Det finns moln men ser fruktansvärt ut när jag försöker plocka fram dem. Sen är jag inte så bra på det där så försöker att inte göra mer än nödvändigt. Här har jag iallafall lyft skuggorna något, om det blev bättre eller inte vet jag inte.

Kan ju alltid försöka komma ihåg stativet nästa gång 🤐

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Upp till toppen
Annons: