Annons:
Etikettläsvärt
Läst 3071 ggr
Elg
2014-04-01 12:54

Litteraturtips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är en relativt ny ägare av en systemkamera, jag står vid "övning ger färdighet", men att ha någon form av litteratur; gräva lite djupare och lära sig mer har fångat mitt intresse.

När ni började med fotografering, läste ni något särskilt och har ni något att rekommendera? Svenska eller Engelska spelar ingen roll för min del. 

Främst är jag utomhus och fotograferar, mycket landskap, djur i rörelse, försöker mästra att fotografera genom att använda makro och skulle gärna vilja bli bättre på porträtt. 
Om det är relevant använder jag mig av en Canon EOS 600 D🙂

❤ https://www.youtube.com/user/RabbitPages ❤

Annons:
JazzBass
2014-04-01 14:40
#1

En sak är ju att ha koll på tekniken, så man lär sig behärska sitt redskap. På den fronten rekommenderar jag främst nätet som informationskälla, det finns många sidor och forum som förklarar teorin grundligt.

En helt annan sak är det som utgör den svåraste delen av fotokonsten, att berätta nånting med sina bilder. Att kunna skapa bilder som är intressanta för en själv och andra, på ett eller annat vis. Det finns också på den här fronten rätt mycket att läsa på nätet för den som googlar. Bildkomposition är en viktig sak till exempel, och googlar man photo composition tips så hittar man mycket matnyttiga tips.

En bok rekommenderar jag dock varmt till alla som är intresserade av foto: Konsten att ta vinnande bilder, skriven av Göran Segeholm. Den tar upp väldigt många aspekter kring fotografering som man kanske inte annars snubblar över så lätt, och det är en av de bästa böcker om foto jag läst. Man ska inte låta sig avskräckas av den något löjliga titeln, boken är bra oberoende och den ger inga "gör så här-tips" utan den diskuterar snarare vad det är som gör en bild bra, ur ens egen och andras synvinklar.

Lycka till med fotograferingen! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Elg
2014-04-01 14:49
#2

#1 Tack för tipsen! 
Internet är alltid en bra källa, så länge det är pålitliga sidor, men visst märker man snabbt om sidans information inte stämmer!
Är lite gammaldags och älskar att fylla bokhyllan med böcker, men jag ska absolut titta närmre på det du rekommenderar på nätet!

Boken låter riktigt intressant, tack! Jag ska se om jag hittar den, för just detta med vad som faktiskt gör en bra bild tycker jag är ett väldigt intressant ämne!

❤ https://www.youtube.com/user/RabbitPages ❤

HellviHumle
2014-04-01 19:51
#3

Jag hade en gång en bok som behandlade de olika aspekterna av fotograferandet. Den var visserligen avsedd för Canon EOS 500D, men bra upplagd. Behandlade en sak i taget i korta kapitel med ett rikligt bildmaterial. Ska se om jag kan ta reda på titeln. Kan tänka mig att det finns motsvarande för andra modeller också.

HH

Elg
2014-04-01 20:45
#4

#3 Det låter spännande, klokt att de utgår från varje enskild kameramodell!

❤ https://www.youtube.com/user/RabbitPages ❤

[malkins]
2014-04-02 10:17
#5

Jag började med att läsa kamerans instruktionsbok, första gången jag ids läsa en instruktionsbok btw. Men det var givande läsning tycker jag. Sen läste jag Ta Bättre bilder med Canon EOS digital systemkamera , och sen de två första böckerna om Digital Fotografi med Scott Kelby. Sen en grundkurs på det och nu är jag igång, och det är definitivt roligaste hobbyn jag haft hittills. Lycka till

Elg
2014-04-02 10:37
#6

Scott Kelby rekommenderade en vän också, så de böckerna ska jag absolut kolla upp. Tack för tipset!

Jag fyller snart och har faktiskt önskat mig en grundkurs som finns här i stan, skulle vara ett riktigt roligt sätt att komma igång på. Det är verkligen en underbar hobby, jag har alltid älskat att fotografera, men det är nu på senare tid som intresset verkligen vaknat.

❤ https://www.youtube.com/user/RabbitPages ❤

Annons:
vivla
2014-04-02 21:35
#7

Jag rekommenderar Bättre bilder/ Fotoskolan 1 Andra utgåvan Viktor Sundberg Är själv nybliven Pentax k-50 ägare:) Boken är skriven på lättfattligt sätt och är "bläddervänlig". Jag använder den som uppslagsbok, det är ju ganska mycket facktermer att hålla reda på och 'hur var det nu igen…' Det finns många fina bilder i boken och många bra tips hur man bär sig åt för försöka ta de där bilderna man drömmer om.

Elg
2014-04-02 22:11
#8

#7 Den låter riktigt intressant! 
Ja att hålla reda på allt är ingen lätt match, men o så roligt det är ändå! Tack snälla för tipset, lägger till den på min lista här - ska till biblioteket i helgen🙂

❤ https://www.youtube.com/user/RabbitPages ❤

vivla
2014-04-02 23:05
#9

Såg nu att i "min bok" är bilderna tagna med olika Canon EOS kameror #3 beskrivning på en fotobok stämmer väl överens med den boken jag rekommenderar, vi kanske menar samma bok…

HellviHumle
2014-04-02 23:56
#10

#9 Det är inte omöjligt!

HH

leemland
2014-04-03 20:34
#11

Jag gillar verkligen dessa böckerna : Fotografikunskap . Har alla utom Camera RAW själv :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: