Annons:
Etikettövrigt
Läst 460 ggr
Shelsy
3/27/14, 8:14 AM

ISO

Om jag har förstått rätt så använder man t.ex. ISO 800 vid lite mörkare tillfällen och ISO 100 vid ljusare tillfällen? Har jag förstått helt fel? Då får någon gärna berätta! Vilka ISO brukar ni använda vid mulet och soligt väder? Jag har Nikon.

Annons:
Rabbit Pages
3/27/14, 8:42 AM
#1

Jag kan rekommendera denna artikel som tar upp grunderna: http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola-del-3-iso-talet.htm

MagArne
3/27/14, 10:53 AM
#2

Beror på vad jag ska fotografera men ISO 100 brukar fungera bra till det mesta en solig dag utomhus.

Ska jag fotografera landskap med stativ kan jag köra ISO 100 även när det är mulet eller skymning.

Ska jag fotografera sport eller annat i rörelse och objektivets bländare inte är tillräckligt stor för att få korta slutartider har jag inget val och får öka ISO för att få tillräckligt korta slutartider. Min kamera ger väldigt brusiga bilder på ISO 800 och högre så under det försöker jag om möjligt hålla mig.

Inkanyezi
3/27/14, 11:00 AM
#3

#1 Jag får lite blandade känslor när jag läser den artikeln på Fotosidan, eftersom den genomgående lär ut ett grovt och allvarligt fel. Men jag sågar inte artikeln totalt med det, eftersom den i övrigt är mycket bra och behandlar ämnet relevant.

Vid första påseende kan man tycka att förenklingen "öka känsligheten hos sensorn" är ett bra sätt att uttrycka det, men det hämmar inlärning av hur det verkligen är. Vi har massor av sådana falska uttalanden kring fototeknik, och inledningsvis ser det enkelt ut och det är praktiskt användbart, men det ökar inte förståelsen.

TS, du har fattat helt rätt, man använder företrädesvis lågt ISO när man har mycket ljust, eftersom lägsta ISO alltid ger bäst resultat, när det gäller tonomfång och färg. Man ska helst inte höja inte ISO i onödan, men ibland måste man höja ISO, för att kunna använda en kortare slutartid. Man kan uttrycka det som att man höjer ISO vid svagare ljus, men det gäller främst när man tar på fri hand och med motiv som rör sig.

Om man tar med stativ, och det man fotograferar är stilla, så använder man fortfarande helst lägsta ISO, eftersom det ger bättre resultat.

ISO-inställningen påverkar inte sensorns ljuskänslighet, det bara ser så ut, och man kan tro att känsligheten ökar. Men det funkar inte så. 

Sensorn har en känslighet som den fick när den tillverkades. Den kan vi inte ändra, men vi kan öka förstärkningen av signalen från sensorn, och när vi ökar förstärkningen, så förstärks också det brus som alltid finns där. För det mesta vill vi inte ha brusiga bilder, men det är oundvikligt om man måste höja ISO mycket.

Man kan höja ISO när man efterbehandlar bilden också, men det är bättre att höja det genom att öka signalförstärkningen när man tar bilden, genom att höja ISO i kameran. Om man gör det digitalt senare, så har man färre digitala nivåer och kan få en effekt som kallas posterisering, genom att tongradienterna inte blir mjuka utan kommer som i trappsteg. Då är det bättre med brus, som man får när man höjer ISO i kameran, eftersom man får fler digitala nivåer i bilden och slipper posterisering.

När man höjer ISO minskar man också det dynamiska omfånget, så att det allra ljusaste i motivet kanske inte kan återges samtidigt som skuggorna. Ibland vill man ha stort dynamiskt omfång, men exempelvis vid sport offrar man dynamiken för att kunna använda kortare slutartider och "frysa" rörelse. Det dynamiska omfånget måste inte alltid vara allra störst. Som fotograf kan man utnyttja olika möjligheter kreativt. Men det är alltid bra att känna till vilken effekt man får av olika inställningar.

Lågt ISO ger:

  • stort dynamiskt omfång
  • brett tonspektrum
  • god färgåtergivning

Högt ISO ger:

  • möjlighet att använda kort slutartid

  • mer synligt brus, särskilt i mörkare partier

  • lägre dynamiskt omfång

  • ökad risk att ljusa områden fräts ur

Shelsy
3/27/14, 12:05 PM
#4

#3 Tack så mycket! :-) Jag har börjat förstå lite mer och det blir bättre och bättre bilder.

HellviHumle
3/27/14, 12:29 PM
#5

Visst är det också så att man får mer brus, ju längre slutartid man har? 

HH

Inkanyezi
3/27/14, 12:33 PM
#6

Längre slutartid kan ge mer brus och heta pixlar, om sensorn blir varm under tagningen. Det är särskilt uttalat på FF-kameror, som har sämre kylning av sensorn än exempelvis µ4/3. Det mesta av det ökade bruset kan kameran ta bort med hjälp av en svartbild, som exponeras omedelbart efter. Det brukar gälla slutartider som är mer än ett par sekunder långa.

Man behöver vanligen inte bekymra sig om brus vid lång exponeringstid. 

Brus för att sensorn blir varm kan bli mer uttalat vid lång serietagning med i synnerhet fullformat, eftersom kameran inte tar någon svartbild vid kort slutartid.

Annons:
HellviHumle
3/27/14, 12:39 PM
#7

Jag tycker mig uppleva mindre brus med högt ISO vid tagning i starkt ljus t ex när jag försöker plåta flygande insekter med ISO 3200 och 1/4000 s osv.

HH

Inkanyezi
3/27/14, 12:53 PM
#8

Så länge kameran har ett dynamiskt omfång av mer än åtta steg brukar man inte störas av brus i bilden. FF-kameror av senare generationer klarar i regel upp till ISO 3200 med så stort omfång, och många cropkameror av senare generation gör det också, exempelvis Pentax K-r och senare eller Nikon D7000. Också om de mörkare partierna i bilden är relativt små, och de inte bygger på tonalitet, men mer på kontrast, kan man tolerera mer brus.

Och flygande insekter ska man nog försöka få korta slutartider på, så då godtar man i regel det brus som blir. Flygande insekter tillhör nog det knepigare att få fina bilder på. Vingrörelserna hos många insekter ger rörelseoskärpa också vid de kortaste tiderna, men man vill sällan ha vingarna helt stela på bilden.

Upp till toppen
Annons: