Annons:
Etikettokategoriserade-bilder-ej-kritik
Läst 2487 ggr
Emlielki
3/24/14, 2:03 PM

Brenizer Method - Försök 1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första försöket.
Gav mig på att göra ett Bokeh panorama, men vet inte om jag tycker att just dessa fick en sån märkvärdig effekt.
Får prova en gång till med ett bättre motiv på en bättre plats.

Redigeringen är ett mähä, men orkar inte anstränga mig. (och jag är medveten om att grenen inte går ihop i andra bilden, Det är photoshops autosammanslagnings fel och jag är trött som en kotte, så orkar inte pilla med det just nu.)

9 bilder, 50mm f/1.6

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

Annons:
Emlielki
3/24/14, 2:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

10 bilder, 50mm f/1.6

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

Inkanyezi
3/24/14, 2:33 PM
#2

Jag vet inte om du kanske har missat någonting med Brenizer-effekten, men dina bilder ger inte alls intryck av Brenizer-panorama, utan det ser mer eller mindre ut som den bildvinkel som man får med ett 50 mm objektiv på en cropkamera. Om du har panorerat för att öka bildvinkeln, så framgår det inte direkt av bilderna.

När man gör ett sådant panorama använder man med fördel ett objektiv med betydligt längre brännvidd. Ofta används brännvidder mellan 100 öch 300 mm, för att med panoramats hjälp öka bildvinkeln till normal- eller vidvinkelbild. Exempelvis ett 100 mm f/2,8 har lika stor öppning som ett 50 mm f/1,4. När man syr ihop ett panorama av ett antal tagningar med den långa brännvidden, kan man få en vidvinkelbild med kort skärpedjup, som om man hade tagit med exempelvis 9x12 cm negativformat och 100 mm f/2,8. Det motsvarar på cropformatet en brännvidd av ca 20 mm med ljusstyrka 0,56.

De sammanslagna bilderna ger alltså ett större bildformat, vilket ökar bildvinkeln. Om man använder 300 mm 5,6 och panorerar så att man får 50 mm bildvinkel, så blir det ungefär som att använda 50 mm f/1.

Det är alltså lättare att få till effekten med ett långt objektiv, som kanske rentav har större öppning än det ljusstarka. 300 mm f/5.6 har nästan 54 mm öppning, medan 50 mm f/1,4 bara har 36 mm öppning. Det går så klart att göra ett bokeh-panorama med 50 mm också, men bildvinkeln blir ganska stor och blir svårare att få ihop i panoramaprogrammet. 50 mm f/1,4 ger rätt uttalad bokeh ändå utan att man gör panorama.

Emlielki
3/24/14, 3:06 PM
#3

Jodå, jag har koll på principen, men jag var ute och hade bara med mig 50mm och ville prova, mest för att öva på tekniken. Ska prova med mitt 18-200 någon annan dag.

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

JazzBass
3/24/14, 3:33 PM
#4

Fint jobbat med bilderna. 👍 Bilderna kanske är mer "måttliga" i det avseendet att de inte direkt skriker "bokeh-panorama", men bra jobbat i alla fall. Jag tycker det ser det ut som mellanformatbilder och det är ju meningen med hela metoden. Med det avser jag klart högre detaljrikedom och kraftigare bokeh än vad som är möjligt med speciellt aps-c-kamera.

Den andra bilden ser klart mer vidvinklig ut än första, men den valda kompositionen gör inte det speciellt tydligt. Tycker bildvinkeln ser ut att motsvara ett ca 24-35mm objektiv på fullformat, på ett ungefär. Med skitstor bländare. 😉 Gissningsvis skulle man kunna få liknande resultat med ett 50/2,8 på mellanformat.

Om du vågar gå ännu lite närmare och ta fler bilder tror jag du får ännu tydligare effekt. Men jag tycker du gjort ett fint jobb hittills. Jag har själv länge varit sugen på att prova metoden, men har inte photoshop vilket gjort att jag inte direkt har kunnat få till såna här panoraman på ett hyfsat enkelt vis. Har nån tips på bra panoramaplugins för Lightroom så tar jag gärna emot dem. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[macholover]
3/25/14, 8:18 PM
#5

Jätte fina bilder! 🙂

Upp till toppen
Annons: