Första försöket.
Gav mig på att göra ett Bokeh panorama, men vet inte om jag tycker att just dessa fick en sån märkvärdig effekt.
Får prova en gång till med ett bättre motiv på en bättre plats.
Redigeringen är ett mähä, men orkar inte anstränga mig. (och jag är medveten om att grenen inte går ihop i andra bilden, Det är photoshops autosammanslagnings fel och jag är trött som en kotte, så orkar inte pilla med det just nu.)
9 bilder, 50mm f/1.6
Jodå, jag har koll på principen, men jag var ute och hade bara med mig 50mm och ville prova, mest för att öva på tekniken. Ska prova med mitt 18-200 någon annan dag.
Fint jobbat med bilderna.
Bilderna kanske är mer "måttliga" i det avseendet att de inte direkt skriker "bokeh-panorama", men bra jobbat i alla fall. Jag tycker det ser det ut som mellanformatbilder och det är ju meningen med hela metoden. Med det avser jag klart högre detaljrikedom och kraftigare bokeh än vad som är möjligt med speciellt aps-c-kamera.
Den andra bilden ser klart mer vidvinklig ut än första, men den valda kompositionen gör inte det speciellt tydligt. Tycker bildvinkeln ser ut att motsvara ett ca 24-35mm objektiv på fullformat, på ett ungefär. Med skitstor bländare.
Gissningsvis skulle man kunna få liknande resultat med ett 50/2,8 på mellanformat.
Om du vågar gå ännu lite närmare och ta fler bilder tror jag du får ännu tydligare effekt. Men jag tycker du gjort ett fint jobb hittills. Jag har själv länge varit sugen på att prova metoden, men har inte photoshop vilket gjort att jag inte direkt har kunnat få till såna här panoraman på ett hyfsat enkelt vis. Har nån tips på bra panoramaplugins för Lightroom så tar jag gärna emot dem.