Annons:
Etikettmat-ejkritik
Läst 3988 ggr
skogstossan
2014-03-23 18:09

Volangtårta med sockerpion

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här tårtbilden har gett mig huvudbry nu i nästan en hel vecka. Jag vet ju av erfarenhet att lila toner är väldigt svårt att få till så jag har trixat med Vitbalans och en mängd andra reglage alldeles för länge nu. Men till slut tror jag att jag fick till det iallafall? På min dator ser det OK ut.

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
Inkanyezi
2014-03-23 20:55
#1

Jag tycker att den ser väldigt bra ut, åtminstone den lila färgen.
Själva tårtan är kanon.

Det jag är lite fundersam över är bakgrunden/underlaget. Om det är en ljust grön nyans, så är det ju i och för sig riktigt, men här tänker jag mig att det kunde vara läge med mindre jämn belysning på bakgrunden, dvs att man kanske skulle ta en mörkare ton på den och belysa den ojämnt, så att man får en ljusare fläck bakom tårtan och det ser ut som vinjettering.

Det kanske är dags att leka lite mer med ljuset? Jag kan tänka mig att om du fortfarande arbetar uteslutande med fönsterljus, att du kanske kan använda en spegel för att förstärka ljuset lite koncentrerat mot mitten av bakgrunden, eller kanske en lampa med dagsljusfärg. En mörkare nyans på själva bakgrunden kan ge motivet mer "pop", särskilt om man sätter lite mer ljus precis bakom den ganska mörka tårtan.

skogstossan
2014-03-23 21:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nej, det ska verkligen inte slå åt grönt! Skynket jag använder som bakgrund är vitt åt det gula hållet så om du upplever det grönt så har jag gjort en miss i vitbalanseringen. Tur att tårtan är gjord av frigolit då jag har möjlighet att fota om den. 

Jag tog bilder med svart bakgrund också men jag har inte bestämt om jag gillar det eller inte. Volangerna (där dom är som ljusast) ser lite självlysande ut på nåt sätt. Det är verkligen sjukt svårt att fota volangtårtor i starka färger. Måste verkligen öva på det.

bakministeriet.blogspot.com

[mansolsson57]
2014-03-23 21:37
#3

#1 skriver du kritik

Inkanyezi
2014-03-23 21:48
#4

#3 Egentligen inte. Det är mer som ett samtal, med kanske lite tips. Det är lite knepigt med grupperna; ibland kanske man hellre skulle lägga inläggen i "Allmän diskussion", men det här är väl egentligen det fotografiska samtalet, och vi har en lång historia bakom. Så alla trådar kanske inte passar perfekt till en viss kategori, och det finns en hel del spelrum för att uttrycka vad man tänker.

elektra1
2014-03-24 15:13
#5

Fint. Gör själv tårtor. Jag skulle valt vit bakgrund till lila tårta.

Martin
2014-03-24 20:50
#6

Jag tycker också att bakgrunden ser ut att gå mot grönt.

Tårtan som sådan, och den lila färgen, är perfekt i mitt tycke och mycket mer än "nu blev det ok"! :)

mvh Martin

Annons:
skogstossan
2014-03-24 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tack ska ni ha för feedbacken.

#6 Konstigt för på min skärm drar det mer åt blått? Jag bifogar den första bilden som jag tycker drar för mycket åt gult. Men ni som tycker att den första bilden går åt grönt kanske tycker denna bilden är bättre?

bakministeriet.blogspot.com

Martin
2014-03-24 21:40
#8

Tycker den senaste (mot gult) är bättre. Skall tillägga att min skärm är inte kalibrerad så dra inte för hastade slutsatser mot att jag säger ena eller andra hållet. Bakgrunden är för mig vågad lodrätt där "vågorna" går mot blått och det övriga mot grönt (första bilden) och gult) sista bilden. Hur mycket det är den lila huvudtonen som lurar ögat eller inte låter jag vara osagt, men det är stor skillnad på första och sista där helhetsintrycket på bakgrunden i översta är mot grön och understa mot gult.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: