Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 1345 ggr
keevinandersson
3/19/14, 5:50 PM

Kritik på denna bild?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, undrar vad ni som kan lite mer än mig om foto tycker om denna bilden? Tog den i höstas med en canon eos 600d. Har fotat i ungefär ett år och det blev den bästa bilden! Och hur tycker ni jag kan förbättra bilden och inställningarna på kameran? tycker vissa bilder blir väldigt mörka och vissa blir lite "gryniga"? Mvh Kevin :)

Annons:
MagArne
3/19/14, 8:17 PM
#1

Att bilden blir grynig kan bero på att du kör med ISO 1600.
Du skulle kunnat sänka ISO till säg 400 samt ökat bländaren till från f/14 till f/8.
Hög ISO = mer ljus in i kameran = grynigare bild
Lågt bländartal = stor bländare = mer ljus in i kameran
Kort slutartid = fryser rörelser = mindre ljus in i kameran

Lägre ISO ger mindre grynighet och objektivet är som absolut skarpast på bländare f/8-11.

Slutartiden på 1/500s ser ut att vara bra. Den har fryst bilen så pass bra att den inte är suddig. Möjligt att ett steg kortare slutartid hade gjort den ännu skarpare men tror snarare det är hög ISO som är största boven.

Vid denna typ av fotografering hade jag nog ställt kameran på Tv och låst slutartiden till 1/500s och låtit kameran själv ändra bländaren efter gällande ljusförhållande. Provknäpp några bilder och justera in ISO så att bländaren hamnar runt f/8. Är det en väldigt ljus dag kan du kanske köra på ISO 100 samt öka slutartiden till 1/1000s och är det mörkt får du kanske köra ISO 800 samt eventuellt nöja dig med 1/250s.

Testa dig fram. Blir bilarna suddiga på 1/250s så får du minska slutartiden till 1/500s eller mindre samt öka ISO och/eller större bländare (lågt bländartal)

Skulle behöva se bilder som blivit mörka för att kunna säga vad som skulle kunnat orsakat detta. Kan du lägga upp en?

I övrigt, grym bild med mycket action och känsla. Bra kämpat!

Inkanyezi
3/19/14, 8:37 PM
#2

Det går nog inte att undvika att en del bilder kanske inte hamnar precis rätt i exponering och att de också kan bli lite brusiga om ljuset är svagare och man drar upp ISO mycket för att få kort slutartid.

Jag tycker att det är viktigare att se till innehållet i bilden, snarare än hur bra teknikerna har lyckats lösa kamerans förmåga att fånga svagt ljus och snabba förlopp; de sakerna är rätt sekundära.

Jag tycker att bilden är mycket bra, tagen på nära håll, nästan obehagligt nära. Den visar någonting som man kan få fram ännu mera tydligt genom att beskära tätare, och samtidigt stärka kompositionen.

Bildelementet som jag tycker visar essensen i den här galenskapen är mamman med barnet invid knuten på uthuset i bakgrunden. Bilen kommer efter vad det ser ut som i en högerkurva, med sladd. Åskådarna befinner sig i tangentens riktning under en del av bilens framfart, och föraren har inte god kontroll. För några år sedan skrevs det om en liten flicka på fem år som blev ihjälkörd av ett tävlingsekipage i Paris-Dakar-rallyt. Föraren bröt inte efter dödsolyckan och loppet fortgick som om inget hade hänt. Men det var förstås "bara" en [olämpligt N-ord här].

Tätare beskärning, så att bilen hamnar i nedre högra hörnet och en del annat skärs, så att dammolnets kant kommer från övre vänstra hörnet tycker jag gör bilden starkare.

keevinandersson
3/19/14, 9:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är en bild som blev väldigt mörk, hade nog dom flesta inställningarna rätt så lågt. Hade nog mest ställt in så det tar många kort fort då de behövs;) Men som sagt lär mig fortfarande och ska snart köpa ett nytt lite större objektiv:) Tackar för den positiva feedbacken!

MagArne
3/19/14, 9:30 PM
#4

#3 Ser felet direkt. Du hade låst slutartiden till 1/4000s med kameran inställd på Tv läge. Med så kort slutartid räckte inte objektivets största bländare (f/5.6 vid 55mm) till och även ISO 6400 var inte tillräckligt.

keevinandersson
3/19/14, 10:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Okej ska tänka på detta till nästa gång :) Hittade en bild till jag tyckte blev väldigt bra om ni ville se :) Inte redigerad eller nåt :)

MagArne
3/19/14, 10:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ja den sista var fin. Men även där var slutartiden låst till 1/4000s.
Men nu har du ju lite att fundera på till sommarens rallyn :-)

En grej du kan leka lite med är att öka slutartiden till kanske 1/250s (eller kanske längre ändå) och följa bilen med kameran i bildögonblicket. Då kan man få en rätt häftig bakgrundseffekt med fartkänsla i.

Som denna bild jag tog på Gatebil på Mantorp med 1/100s.
Fast det hade nog varit bättre med lite kortare slutartid då den inte är helt skarp. Ett lite längre zoom än ditt 18-55mm kan vara nödvändigt. Här hade jag ett 55-200mm taget på 165mm

Annons:
keevinandersson
3/19/14, 11:02 PM
#7

Leka omkring och testa nytt skadar ju aldrig, så detta ska jag absolut testa! Riktigt frän bild, får väl införskaffa ett nytt objektiv, men vet inte riktigt vilket som lämpar sig bäst för mitt ändamål?:)

xla
3/20/14, 8:24 AM
#8

70-200/4, L-kvalité både på bygget och bildkvalitén, ordentligt skarpt och nästan gratis (3500 begagnat). Antagligen det prisvärdaste objektiv som finns att tillgå till canon.

hydman
3/20/14, 8:49 AM
#9

Öppna upp bländaren 

Du får bättre förutsättningar att hantera slutartiden med rimliga ISO-tal, och inte minst;

Du får fokus på det som är viktigt i bilden och lyfter fram det

keevinandersson
3/20/14, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#6 nu när jag tittar igenom mina bilder så hittade jag en som var lite lik din :) tycker det är rätt fränt när man får med bilen på detta sättet:)

MagArne
3/20/14, 7:08 PM
#11

#10 En riktig fullträff. Mycket läckert! 👍

Finns inte mycket att klaga på inställningarna. Skulle väl möjligtvis vara att sänka ISO 200 till 100 då ljusmängden tillåter detta för att kunna köra med ett steg större bländare då f/20 är en bit utanför objektivets optimala arbetsområde. Men detta är petitesser.

Praefatio
3/20/14, 7:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag tycker också att det är en grym bild. Ibland, i synnerhet när det kommer till "actionfoto", är helt enkelt motivet och ögonblicket många gånger viktigare än det fototekniska. Hela bilden riktigt skriker drama, till och med på mig som är ointresserad av racing blir det ett "sug i magen" när jag ser bilden. Häftigt!

Något jag hade valt att göra är att beskära, som Inkanyezi sa, för att få en känsla av att komma ännu närmre, och kanske ljusa upp bilden lite. Nu är den något mörk. Jag provade lite snabbt. Behöll trädet för att få lite rymd åt höger och en känsla av att bilen rör på sig. Beskär man trädet så känns det som att bilen står still och sladdar. Har även ljusat upp den lite, lite grann.

keevinandersson
3/20/14, 7:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#11 Ja den kan man kalla fullträff, eller kanske nybörjartur?;)😃

#12 Tackar:) Har belyst upp den och så också, dock inte bilden jag la ut men kan slänga upp den nya också:)

Nu är nästa fråga, vilket objektiv ska man då köpa?  Har kollat lite på Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM. 

är detta något att ha? eller ska man köpa 70-200/4 som xla sa? eller finns det något annat prisvärt objektiv? kan som sagt inte så mycket om detta än :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: