Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 361 ggr
MagArne
2014-03-18 10:11

Ljusstarkt objektiv över 50mm till Nikon?

Ska fotografera ridsport i ridhus och mitt Nikon 50mm f/1.8 blir i kortaste laget.

Vad finns det för längre objektiv till Nikon som är ljusstarka och billiga? f/2.8 behöver jag minst ha och jag skulle tippa på att någonstans mellan 85-150mm skulle vara lagom.

Zoom eller fast spelar inte så stor roll. Alla förslag och synpunkter är av intresse.

Jag har en gammal Nikon D200 så det gäller att hålla nere ISO på denna modell :-/

Annons:
JazzBass
2014-03-18 12:05
#1

Försök hitta en begagnad Sigma 70-200/2,8. Har haft ett sånt och det var inte alls pjåkigt. Lite mjukt på f/2,8 fullt inzoomat men annars inga problem. Använder du det med monopod behöver du ingen stabilisator. Borde kunna gå att hitta en sån här för typ 3-4000kr. Du kan förstås också hålla utkik efter äldre Nikon 80-200/2,8. Speciellt skjutzoomarna är ganska förmånliga, kanske kring 3000kr.

Sen finns ju också Sigma 50-150/2,8 DC som är gjord för aps-c-sensorformatet som lär vara helt OK. Inte så dyr begagnad heller, men det finns inte så många av dem. Ett AF 85/1,8 är förstås också ett alternativ, men för sport där motiven alltid är på olika avstånd från en själv har jag lite svårt att tänka mig ett fast objektiv. Annars är det ett grymt bra objektiv som inte är så dyrt heller. Gissar att man hittar ett för 2500kr ungefär.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: