Annons:
Etikettövrigt
Läst 1117 ggr
rahl
3/17/14, 4:17 PM

Hjälp mig välja

Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) till Canon AF

eller

Sigma EX 17-50/2,8 DC OS HSM till Canon

Jag hade den tamron och det kunde vara "fel" färger på kanter - lite blått. Men hade också sigma (ett annat) och den var otroligt seg… tack för hjälpen :)

Annons:
[hejhejhej!]
3/17/14, 4:18 PM
#1

2

leemland
3/17/14, 4:23 PM
#2

Va ska du har de till ? Om du redan haft det första objektivet varför har du valt de denna gången?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

rahl
3/17/14, 4:25 PM
#3

För att mitt första ha gått sönder, min man tappade den :(

jag ska ha den till hundfoto, har nu bara 85 och 50 och saknar att ta bilder på närmare håll

leemland
3/17/14, 4:28 PM
#4

Okej. Men enligt din beskrivning va du inte nöjd med Tamron för du tyckte färgerna va fel, då ska du ju inte välja den igen .

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

rahl
3/17/14, 4:34 PM
#5

Tänkte mer om det val fel exemplar ska visa den bilden 

bakom är mycket blått som inte ska vara

https://lh6.googleusercontent.com/-lfBx2CWcSwQ/UOwB7bUs9zI/AAAAAAAAmFw/4jIN1rPv-Ag/s800/IMG_7932.jpg

Inkanyezi
3/17/14, 5:01 PM
#6

På bilden du visar har det blåa i bakgrunden inte mycket med objektivet att göra, och det är framför allt inte något fel på objektivet. Däremot skulle man kunna få ett lite bättre resultat med en annan kamera, men det kanske du inte är så road av att höra. Det hänger ihop med kamerans dynamiska omfång.

Möjligen kan man åstadkomma ett bättre resultat genom en annan behandling av råfilen, men oavsett, så är det som du ser i bakgrunden inte ett objektivproblem, utan det hänger ihop med exponeringen, sensorns dynamiska omfång och motivets omfång i ljushet. Den mycket lilla del som hänger på objektivet är inte ett fel, utan det är helt enkelt lite olika hur olika optiska egenskaper verkar från en bild till en annan.

Enklaste sättet att undvika sådant här är så klart att tänka på kompositionen när man tar bilden och inte inkludera en närmast jämn himmel, som genom sin ljushet drar blicken till sig, och att i den himlen ha bildelement som främst är störande.

När man tar i dagsljus är det nästan alltid någon slags blandljus i bilden, och det kan i vissa fall vara mer störande än i andra. Ljuset där uppe i trädtopparna har helt enkelt en annan färg än det som belyser hundarna som befinner sig i relativt mörker när man jämför med grenar och kvistar. Man får närmast välja vad man tycket är bäst, och det enklaste valet borde vara att inte ha med himlen i bilden, eftersom den genom sin ljushet drar till sig blicken.

Annons:
[Teddies matte]
3/22/14, 12:09 PM
#7

Sigmat, väldigt bra objektiv.

rahl
4/16/14, 9:05 AM
#8

Tänkte bara uppdatera er det kommer bli Sigma EX 17-50/2,8 DC OS HSM till Canon - kommer skickas idag till mig :)

[Teddies matte]
4/16/14, 11:38 AM
#9

#8 Berätta gärna vad du tycker om det när du fått det.

rahl
4/16/14, 9:57 PM
#10

hade sigma 70-300 2.8 eller annat siffra men låg men var inte nöjd jättelångtsamt :(

[Teddies matte]
4/16/14, 10:07 PM
#11

#10 Finns inget sådant, Sigma har dock ett 70-200/2.8, det är dock ett toppenobjektiv. Sigmas 70-300 är inte 2.8, utan 4-5.6, och man får ju vad man betalar för. Vill man ha riktigt bra utrustning får man lägga ut mer också.

rahl
4/17/14, 8:24 AM
#12

Då var det 70-200/2.8 och nej det var inte toppen för långsamt AF och svårt att få bra bilder med en snabb hund som jag har :)

[Teddies matte]
4/17/14, 10:20 AM
#13

#12 Då var det nog bara problem med ditt, eller så kanske du haft en gammal variant, det nya; http://www.cyberphoto.fi/info.php?article=si70200osC är ett toppenobjektiv.

Annons:
rahl
4/17/14, 5:25 PM
#14

Frågan när kom den nya :) jag hade min sep 2012 och det var typ en av 10 bilder som gick bra, långsamt af osv :) 

https://lh6.googleusercontent.com/-SjFXsPWiPao/UFLcNOq7ioI/AAAAAAAAbSU/wrd3sjZqkhI/s800/IMG_4726.jpg

[Teddies matte]
5/2/14, 9:35 AM
#15

Har du fått det, vad tycker du isåfall?

rahl
5/2/14, 3:46 PM
#16

jag har fått men jag har inte hunnit fota så mycket. ska se om jag hinner imorgon :)

rahl
5/12/14, 10:20 AM
#17

Hann inte men idag ska vi ta oss till skogen, dock har vi ingen sol som skulle behövas men det får vi leva med utan sol :)

[Teddies matte]
5/13/14, 8:55 PM
#18

Beställde ett eget och fick hem det idag, jag kan iallafall säga att jag är galet nöjd!

Upp till toppen
Annons: