Annons:
Etikettbildanalys
Läst 2589 ggr
Felliiis
2014-03-17 16:02

Hjälp - Inställningar - Trav

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag älskar att fota men är väldigt ny på det hela. Jag fotar väldigt på trav tävlingar och skulle behöva hjälp med inställningar… 

Om ni kollar in bilden jag lagt upp. Varför blev den så suddig? Den funkade perfekt innan när det va ljusare. Vad ska jag använda för inställningar och hur ställer jag in de?

Bilden i sig är väldigt ful men valde den för det är underbara Raja Mirchi! 

Använder en Nikon D5100 med orginalobjektiv :)

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Annons:
Felliiis
2014-03-17 16:04
#1

När jag fotar under travtävlingar har jag alltid inställningarna på "Auto". Någon som har något tips om vilka inställningar jag ska köra på? :)

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Inkanyezi
2014-03-17 16:24
#2

På ratten finns flera automatiska lägen, och det som är bäst om man inte själv har koll är "sportläget", det som ibland brukar kallas "springgubben".

Här har du haft ISO 200 i kameran, men din kamera tål väldigt mycket högre ISO, och om du ställer den på springande gubbe i stället för Auto när du tar trav, så kommer kameran att själv välja högre ISO när det blir lite mörkare. Med högre ISO kan man ta med kortare slutartid, och då får bilden mindre rörelseoskärpa.

Det kan också finnas inställningar för vilka gränser funktionen ska verka inom, det får du kolla i bruksanvisningen, men om du börjar med att vrida ratten till springgubbe så kommer kameran att prioritera kort slutartid och höja ISO om det behövs.

Felliiis
2014-03-17 21:22
#3

#2 Tack så mycket! Har testat "springgubben" innan men har för mig att jag inte var så nöjd då för fokus hamnade verkligen aldrig där jag ville ha det. 

Men jag ska testa detta på torsdag när jag ska till Åby igen :) Tack!

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Inkanyezi
2014-03-17 21:35
#4

Det finns ett sätt till att vara säker om kort slutartid, och det är att ställa kameran på S och välja slutartid till exempelvis 1/500 om man tycker det är lagom, eller ännu fortare, kanske 1/1000, men låta kameran sköta ISO, genom att låta den använda Auto-ISO.

Det kan du också läsa om på olika ställen i instruktionsboken, och när du använder de här lägena, som många kallar "halvautomatiska", kan du också själv välja hur AF ska fungera. Det ska inte vara någon som helst skillnad på fokuseringen beroende på vilket läge man väljer på programratten, om man inte har ställt in den till att verka på ett visst sätt.

Du får lov att prova olika varianter och försöka förstå dem för att bli klar över vad som fungerar bäst. De flesta använder en fokuspunkt, den i mitten, och man kan ställa in kameran till att "följa fokus", och det betyder att om man riktar kameran mot ett ekipage som närmar sig och följer det, så kommer AF att med en aning framförhållning hålla fokus på motivet.

Men det enklaste borde vara att använda springgubben och en enda fokuspunkt, och se till att den fokuspunkten ligger på ekipaget.

Upp till toppen
Annons: