Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 607 ggr
Chantius
3/14/14, 7:58 PM

Att hitta rätt kamera

Jag har börjat fundera på att skaffa en ny digitalkamera, eftersom min gamla nu har närmare 8 år på nacken och tar riktigt taskiga bilder. Jag skulle dock behöva lite hjälp från sådana som har lite mer kunskaper i det här ämnet än jag själv - jag känner att jag bara blir mer förvirrad ju längre jag letar ;)

Jag ska främst ta landskapsbilder och närbilder på växter och har en ganska låg budget på max 2000 kronor. Har ni några tips?

Annons:
RoxannaS
3/14/14, 8:09 PM
#1

Är det alltså en kompakt kamera du söker? Eller systemkamera ?

(Kompakt = dem vi okunniga kallar digitalkamera)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
ru4real
3/14/14, 9:54 PM
#2

"Alla" kameror idag är digitalkameror som sparar bilderna på små minneskort. 

Det man kallar systemkameror är sådana som man kan byta objektiv på, ha andra blixtar och liknande tillbehör. Den möjligheten saknas oftast på kompaktkameror.

Men för 2000 skulle jag rekommendera en kompaktkamera.

Chantius
3/15/14, 1:20 PM
#3

Jag ber om ursäkt, menade så klart kompaktkamera. Var lite slarvig med termerna där ;)

JazzBass
3/15/14, 7:58 PM
#4

För landskap vill man (eller åtminstone jag) ha en kamera som levererar bra kvalitet; hög detaljupplösning och skärpa, och rena, brusfria bilder. Kompaktkameror tycker jag ofta inte håller måttet i det här avseendet. De har alltför små sensorer, typ 4,5x6mm. Jämför det med en vanlig systemkamerasensor som är 16x24mm stor. En "fullformatskamera" har 24x36mm sensor, men det är nog overkill för din del. Som du ser är i alla fall skillnaden rejält stor, och storleken på sensorn är utan tvekan den parameter som har störst inverkan på bildkvaliteten.

Mest kvalitet för pengarna (ca 2000kr) skulle du få om du satsar på en begagnad systemkamera av instegsmodell, t.ex. en Nikon D3000/D3100 eller Canon 1000D/1100D, och ett vanligt kitobjektiv (18-55mm). Men om en sån är för stor och klumpig för din smak kanske ett begagnat Nikon 1-system kunde vara bra, eller nån annan s.k. spegellös kamera med ett kitobjektiv. Har själv en Nikon 1 S1 och den tycker jag levererar riktigt bra bildkvalitet bara man anstränger sig lite och använder lågt iso. Den har inte alls lika stor sensor som en vanlig systemkamera (t.ex. D3100), men den är i alla fall mångdubbelt större än den som finns i de flesta kompakterna. Ett bra mellanting, kan man säga. Dessutom mycket portabelt. Alla de här systemen borde du kunna hitta begagnade för under 2000kr.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Chantius
3/15/14, 10:09 PM
#5

#4 Tack för tipset! Ja, jag letar efter någonting som är mindre och lättare att ha med mig än en systemkamera. Nikon 1 S1 ser intressant ut, men hur bra makrobilder tar den?

JazzBass
3/17/14, 12:36 PM
#6

#5 - Det är fast i hurdant objektivet. Tyvärr har inte Nikon släppt nåt makro för 1-serien ännu, men man får hoppas ett sånt är på väg. Nikons objektiv för 1-serien har i övrigt ganska dålig maximal avbildningsskala, men 10-30 kitobjektivet (åtminstone gamla modellen) är ett undantag. Det är helt hyfsat bra i det avseendet. Om man vill kan man förstås öka förstoringsgraden för närbilder för alla objektiven genom att skruva på en närbildslins. 

I övrigt finns ju adaptern FT-1 som möjliggör användandet av alla Nikon-objektiv med F-fattning. Tyvärr är den i dyraste laget. Dessutom behövs ett objektiv med makroegenskaper som ju oftast inte är billigare heller.

Om du är intresserad av lite mer seriös fotografering än bara "point and shoot", och vill använda egna inställningar mm, skulle jag rekommendera en lite mer avancerad 1-modell än S1. Den kan dessutom vara lite svår att få tag på begagnat då den är ganska ny.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: