Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 480 ggr
Sodaduck
3/12/14, 5:07 PM

Objektivsskillnader.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två objektiv jag jämfört bländare med varandra. Och det blir enorma ljusskillnader när jag fotar med de två olika objektiven med exakt samma inställningar. Och jag är lite nyfiken på om det verkligen ska vara så stora skillnader mellan de två olika objektiven eller om det är något som inte fungerar helt rätt.. Så vore trevligt att få reda på om någon vet något om detta. 🙂

Inställningarna jag haft är F22, 1/250 sek och ISO 100. Fotona är helt oredigerade. Objektiven jag använt är AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED II och Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G. Och kameran är en Nikon D3100. 🙂

Och här kommer första fotot, taget med objektivet 35mm:

Min blogg: linaspyssel.blogg.se :)

Annons:
Sodaduck
3/12/14, 5:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Andra fotot, taget med 18-55mm:

Min blogg: linaspyssel.blogg.se :)

MagArne
3/12/14, 5:19 PM
#2

f/22 är en väldigt liten bländare vilket bör ge ett väldigt litet bländarhål.

Du skulle kunna sätta kameran på M läge och ta en slutartid på säg 3 sekunder. Titta in i linsen och kanske lys med en ficklampa när du tar bilden. Blir det verkligen någon skillnad på hålet mellan f/1.8 och f/22 på ditt 35mm? Jag tror nämligen att bländarlamellerna kan ha fastnat på en mycket större bländare.

Går det inte se något så sätt slutartiden på 1/250 och bara testa att ändra bländaren mellan f/1.8 till f/22 och se om bildens ljusstyrka ändras något mellan bilderna.

Sodaduck
3/12/14, 5:26 PM
#3

#2 Okej, tack så mycket för svaret! Ska nog testa det. 🙂

Min blogg: linaspyssel.blogg.se :)

Inkanyezi
3/12/14, 7:09 PM
#4

Det ser helt klart ut som om ditt 35 mm är lite sjukt och inte bländar ner som det ska. Om du fortfarande har garanti på  det, så är det nog dags för en liten vända till verkstaden.

Bilden som är tagen med zoomen är som man kan förvänta sig. Vid ISO 100 är det enligt Sunny 16 inte mer än en femtiondels sekund vid bländare 22, och här har du ett motiv inomhus i ett fönster. Bilden med trettifemman har inte heller det skärpedjup man borde förvänta sig vid f/22, så det har helt enkelt inte bländat ner så mycket. Däremot har det fått order om att göra det ifrån kameran, och det har svarat att det bländar ner, annars hade du fått ett felmeddelande för kontakterna, att objektivet inte sitter på ordentligt.

Så din trettifemma är inte riktigt frisk.

Sodaduck
3/13/14, 8:45 PM
#5

#4 Tack så mycket för svaret. Idag lämnades objektivet in på service, så får hoppas på att det fixar sig nu! 🙂

Min blogg: linaspyssel.blogg.se :)

Upp till toppen
Annons: