Annons:
Etikettövrigt
Läst 387 ggr
Amerikanskbulldog
3/12/14, 2:15 PM

vilken kamera?

Hej allihop! Fyller 20år 2 april och då ska ja få pengar till en systemkamera. Så nu behöver ja er hjälp med vilken kamera och objektiv jag behöver! Mina krav: Bra närbilder Bra att ta bilder i rörelse med bra skärpa Kosta högst runt 6000kr och inte för komplicerad kamera. Ni får gärna även visa bilder som är tagna med dem kamerorna ni tipsar om! Tack på förhand! :)

Annons:
MagArne
3/12/14, 2:21 PM
#1

Vad är det för närbilder du vill ta? På vad och hur nära?

Amerikanskbulldog
3/12/14, 2:25 PM
#2

På min hund, på hennes ansikte. Sen vill jag även få bra bilder när hon springer, antar att man behöver olika objektiv till det? :)

MagArne
3/12/14, 2:50 PM
#3

Du kommer klara dig bra med objektivet som följer med kamerapaketet. Oftast ett 18-55 mm eller större runt 18-105 beroende på fabrikat. Ska du fotografera fåglar behövs kanske ett 300 mm men det köper du senare om du har behovet.

Inkanyezi
3/12/14, 3:28 PM
#4

Då har jag ett fräscht förslag. Det bygger på att alla systemkameror egentligen är ganska lika i ett par avseenden. Det ena är att de alla kan leverera mycket bra bildkvalité, utan några som helst undantag. Det andra är att en att alla systemkameror är lätta att ta bilder med, men att de också allihop är avancerade verktyg, som man kan göra allehanda konstigheter med, så att det går att ställa in fel och bilderna därför kanske inte blir bra. Det är vad jag kallar att det är lätt att skjuta sig i foten.

Så för bildkvalitén eller enkelheten spelar det ingen roll alls vilken av alla kameror du väljer. Det kan alltså inte gå fel där. Nikon tar inte bättre bilder än Canon, utan det är fotografen som tar bilderna. Verktyget, kameran, är ett verktyg, och alla fungerar för att ta bra bilder.

Vad man lätt kanske missar är en sak till, och det är att eftersom ingen kamera tar bilder, utan det är den som håller i den, så bör man inte heller skylla på kameran när bilderna blir lite mindre bra. Och för att få ut det bästa, måste man också lära sig hur man efterbehandlar bilderna för bästa resultat, eftersom ingen kamera heller gör det alldeles av sig själv.

Så om du har bestämt dig för att det är en systemkamera du ska ha, oavsett vad du har för skäl till att välja just systemkamera, är det viktigt att du också vet att det är på dig det hänger om bilderna ska bli bra med systemkameran. Det finns helt enkelt ingen systemkamera som "tar bra bilder" - inte dåliga heller för den delen. Därför är det också tämligen meningslöst att visa bilder tagna med en viss kamera, eftersom såna bilder säger mer om fotografen än om kameran.

Så, efter att ha deklarerat att alla kameror i grunden har samma egenskaper, och att skillnaderna dem emellan är mycket små, kan jag komma till mitt förslag.

Jag tycker att Pentax K-50 är en kamera värd att titta på om du vill lägga så mycket som ungefär sextusen kronor. Den har väldigt stora fördelar framför de flesta andra kameror, utan att för den skull kosta lika mycket som likvärdiga av andra märken. Just det ligger på de lite mer subtila detaljerna, som du kanske inte lär dig uppskatta förrän du har lärt dig fotografera och efterbehandla bilderna. Den har en av de allra bästa sensorerna bland alla systemkameror, och det allra bästa stabiliseringssystemet.

Den bjuder alltså på lite mer än kameror i motsvarande prisklass, och till och med i vissa avseenden mer än de som kostar nära dubbelt så mycket. Om man vill snåla, så finns det instegsmodeller av andra märken som kostar några tusen mindre, och då kan man ju också få ett extra objektiv med inom budgeten. Det är mer en fråga om vad man prioriterar.

Det som jag ser som bättre än andra kameror i motsvarande pris och som kan ses som att det ger Pentax K-50 ett högre värde är:

  • Vädertätning

  • Bättre sökare med prisma och 100 % täckning

  • Marknadens bästa stabilisering

  • Stort dynamiskt omfång jämfört med ett vanligt mer populärt märke

  • Man kan själv välja färg, om man vill ha en mer personlig kamera

Självklart kan man ha egna prioriteringar som talar mer för någon annan kamera. Till exempel kan man få de billigaste instegskamerorna med ett extra objektiv till ungefär samma kostnad som den här kameran med ett objektiv. Det finns också kameror som har vinklingsbar bildskärm, som någon kan se som viktigt, beroende på vad man mest fotograferar.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-50rod1855

Valet är som sagt ditt, och det finns massor att välja på, jag har sorterat ut en som är ovanligt bra och som ligger inom din budget.

Upp till toppen
Annons: