Annons:
Etikettövrigt
Läst 704 ggr
Photosbyme
3/9/14, 11:25 AM

Vallmo

Hej! Jag har sett otroligt fina Vallmo-bilder på nätet. Om jag skulle vilja fota dessa vackra blommor och bor i Stockholm var måste jag åka? Den närmsta som jag hittade var Vadstena men finns någon plats närmare Stockholm?

Annons:
Inkanyezi
3/9/14, 1:22 PM
#1

Nu förstår jag inte riktigt. Det finns ju vallmo praktiskt taget överallt. Många har den i trädgården, och den växer vilt på åkrarna och lite här och var.

Det som kan vara lite svårt med vallmo är exponeringen. Den har ju oftast en väldigt intensivt röd färg som är starkt mättad, och bakgrunden är mestadels grön. Det gör att kamerans ljusmätare ofta överexponerar vallmon, och man kan vara tvungen att dra ner exponeringen för att få god teckning i själva blomman, så att den inte bara blir en starkt lysande röd blaffa utan struktur.

Om du rör dig lite runtom i Stockholmstrakten kommer du säkert att kunna hitta vallmo, men du lär väl inte se dem förrän de blommar.

Den är ganska allmän i Uppland, jag har sett fält med mycket vallmo invid den gamla vägen mot Uppsala och vid Skoklosrer och i Enköpingstrakten. Säkert kan du hitta något också lite närmre Stockholm.

Photosbyme
3/10/14, 8:32 AM
#2

Jaaaa! Tack så mycket för ditt svar. Jag vill helst fota vilt vallmo så jag får nog åka till Skokloster som är närmast. Och tack även för din tips för inställningen.

Upp till toppen
Annons: