Annons:
Etikettövrigt
Läst 1166 ggr
wstzmo
2014-03-06 20:24

Raw vs. jpeg

Jag köpte ganska nyligen en systemkamera för första gången och jag är ganska osäker på i vilket format jag borde fota i. Vad är för och nackdelarna med att fota i RAW respektive jpeg.

Jag kan tillägga att jag inte brukar redigera mina bilder.

Annons:
Praefatio
2014-03-06 20:34
#1

Redigerar du ändå inte bilderna ska du utan tvekan välja jpeg. RAW innehåller mer information per bild och går således att redigera på en mer djupgående nivå, men varje bild tar då också mycket större plats på minneskortet än en jpeg-bild. Du kan dessutom inte öppna en RAW-bild i ett vanligt bildvisningsprogram utan enbart i redigeringsprogram. För att kunna använda bilden "som vanligt" måste du alltså öppna den i redigeringsprogram och spara den i jpg/jpeg-format.

Jpeg-bilden kommer fortfarande gå att redigera utan problem, men du kommer ha plats för många, många fler bilder på minneskortet. Du kommer också kunna öppna originalfilen lättare.

REXbunny
2014-03-06 20:34
#2

Brukar du inte redigera bilderna (och inte planerar att göra det) finns det igentligen ingen större anledning att fota i RAW.

Här är en film som förkarar det

http://www.kameravaskan.se/fotoskola-filmer/lar-dig-digital-systemkamera-fran-grunden/filformat-jpeg-eller-raw/

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

xla
2014-03-06 22:41
#3

JPEG är en förstörande komprimering och RAW är bara rå-data som ännu inte är en bild. Även om du inte har några planera att jobba med råfilen kan det vara värt att plåta Raw+fine för framtiden. Ibland vill man gå tillbaka och jobba med bilden på nytt och när man har en råfil liggandes så har man mer möjligheter.

[PeterWem]
2014-03-07 01:30
#4

Att ställa vitbalansen efteråt är guld. Så även att kunna lyfta lågdagern och sänka högdagern.

Upp till toppen
Annons: