Annons:
Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 1374 ggr
thenewbreed
3/5/14, 2:20 PM

Degus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte visa lite bilder på min snygga fotomodell. Den enda av alla djuren i mitt hus som kan vara någorlunda stilla.

Införskaffade ett fotobord för en vecka sen och har testat det lite smått med Aston. Har dock inte haft några bra ljuskällor så jag har bara testat lite men tyckte de här bilderna blev rätt så bra ändå med lite (mycket) efter-redigering. 

Just den här photoshooten så hade jag bara två ljuskällor; Taklampan och en golvlampa haha. Men jaja, ville visa mina bilder i alla fall :)

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
thenewbreed
3/5/14, 2:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Aston c:

Medarbetare på bildredigering! :)

thenewbreed
3/5/14, 2:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Aston c:

Medarbetare på bildredigering! :)

thenewbreed
3/5/14, 2:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Sista!

Nästa gång ska jag ta fram alla lampor jag hittar och försöka skapa en bra ljus-miljö att fota i. Och skaffa en assistent (Mamma) som kan hålla reda på djuren medans jag fotar och som kan ge godis då och då c:

Medarbetare på bildredigering! :)

MagArne
3/5/14, 3:02 PM
#4

Snygga bilder men några tips på vägen

Du behöver MYCKET mer ljus till dina bilder då jag ser att du kör på så hög ISO (ISO 1600) samt stor bländare på f/1.8 och f/2

Så mer ljus och du kan sänka ISO för att få mindre brus i bilderna. Du kan även köra med mindre bländare och få längre skärpedjup. Skärpedjupet blir bara några få millimeter när man tar närbilder med stor bländare och inte alltid optimalt. Objektivet presterar även bättre/skarpare vid lite mindre bländare. Säg mellan f/2.8 till f/11. Möjligt att du behöver ha bländare f/8 då du är så pass nära.

Lycka till :-)

Inkanyezi
3/5/14, 3:04 PM
#5

Jag tror att det är knepigt att använda ett fotobord till det här, och jag ser gärna porträtt lite mer i miljö. Jag skulle oroa mig lite för att degusen kan ramla ner från bordet också.

En separat blixt, som kan vridas så att ljuset studsar snett uppifrån och från sidan, till exempel riktad mot en vägg, dörr eller annan reflektor som har neutral färg, är kanske det bästa sättet att få fint ljus och skärpa. På så nära håll behöver man inte heller använda största bländaren för att få kort skärpedjup. Med blixt kan man ta smådjuren i miljö.

Jag har en liten grej som gör att man kan använda kamerans blixt utan att den slår rakt in i ögonen på djuret, en idé som jag fick från en grej som heter Lightscoop. Min är mycket enklare, och är bara en skiva med folie som sitter på en klädnypa, som man klämmer fast i skylten frampå under där man fäller upp blixten. Så studsar blixtljuset uppåt. Man kan kombinera det med en vit kartongskiva som man håller en bit ovanför.
http://foto.ifokus.se/discussions/4d713c07b9cb462227052e08-ljusskopan-som-pappslojd

thenewbreed
3/5/14, 3:04 PM
#6

#3 haha tack, Jag vet att jag behöver MYCKET mer ljus men som sagt var detta bara en test-omgång. 

Och inställningarna tänkte jag inte alls på haha, men next time då ska jag fixa till allting ordentligt! :D

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
JazzBass
3/5/14, 3:26 PM
#7

Håller med om att du behöver mer ljus, skärpedjupet är absolut i kortaste laget. Ljusa upp dem något tror jag dock att du kunde göra med fördel.

Gillar bilden i inlägg #1 i övrigt väldigt mycket! Fin komposition och bra uttryck! Första och sista är lite kul, men det är lite svårt att få "kontakt" med din fotomodell då man inte ser ögonen. Bilden i #2 tycker jag är lite väl "vanlig" och kanske lite intetsägande. Men som sagt, #1 gillar jag skarpt! 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

thenewbreed
3/5/14, 3:37 PM
#8

Som jag sagt innan så var detta bara en test. Jag VET att inställningarna bör fixas och MYCKET mer ljuskällor. :)

Det går tyvärr inte att fota dessa i 'miljö' då buren är full med fula saker som förstör i bakgrunden osv. Han hoppar lätt ner från bordet utan problem. De är djur/gnagare som klättrar mycket i det vilda och klarar lätt att hoppa från min axel ner till marken även fast han helst vill klättra ner. Så det är ingen fara :)

Jag vill ha rena porträtt på dem i studiomiljö då inget annat behöver störa samt finns det bättre möjligheter till bra ljus. I buren kommer det knappt in något ljus alls. 

Och visserligen att aston är bra på att komma på kommando vågar jag ändå inte sätta upp honom i ett träd utomhus och fota. Sele vill han inte ha på sig, då blir han sur.

Medarbetare på bildredigering! :)

Emouse
4/16/14, 10:15 PM
#9

En liten fråga.. Är din degu alltid lugn och går att fota?

Eller har du ett "trick" att få honom stilla? 😃

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

thenewbreed
4/16/14, 10:28 PM
#10

#9 nej han är så hela tiden. Min andra degu kan dock inte vara stilla för ett enda öre. Jag har nog ingen fin bild på min andra degu. haha

Medarbetare på bildredigering! :)

Upp till toppen
Annons: