Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 542 ggr
Purukumi
2014-02-25 15:55

Nybörjare, ska köpa första kameran.

Hoppas jag lägger mig i rätt grupp nu. 

Hade tänkt införskaffa en systemkamera i dagarna. 

Känner att jag vill ha lite mer kött på benen innan jag ger mig ut i butikerna. Hur mycket kan man lita på säljarna i butiker som Media Markt och Elgiganten .. Folk har försökt luras förut. 

Jag har en hyfsad budget. Tänkte lägga runt 5k för själva kameran. 

Vill ha så jag kan ta fina närbilder. Finns det någon bra kamera till detta eller är det bäst att köpa ett separat macro-objektiv?

Hade huvudsakligen tänkt fotografera ute, djur och natur. 

Museum och liknande. 

Jag vill kunna ta fina bilder i skymning och mörkare tillfällen. 

Vill även kunna ta bilder inomhus utan att blända folk och djur med blixten eller behöva tända upp alla lampor. 

Tips på passande kamera mottages tacksamt :)

Tack.

Annons:
[MrDiabolic]
2014-02-25 16:22
#1

Jag kör fullformat, och har inte följt med i utvecklingen på APS-C, så kamerahus törs jag inte ge några tips om.

Men objektiv… Med närbilder, menar du då att du vill krypa riktigt nära motivet eller vill du stå en bit ifrån och få en bra närbild?

Makro innebär en avbildningsskala på 1:1, d.v.s. att motivet blir lika stort på sensorn/filmen som i verkligheten. Detta passar bäst till att fotografera småprylar, t.ex. insekter. Makro är inte mitt största intresse, men jag har lekt lite med det vid några tillfällen, och det kan vara rätt kul, så har du budget till det, tycker jag nog du ska köpa ett hyggligt makroobjektiv.

Vill du fota utan blixt i svag belysning, behöver du ett ljusstarkt objektiv, och/eller höga ISO-tal. Utvecklingen har gått väldigt fort på sensorer, och de flesta systemkameror klarar väldigt höga ISO-tal med bra bildkvalitet, så som nybörjare borde du klara dig med ett objektiv med en ljusstyrka på 3,5-4,0. Vill du ha ett riktigt ljusstarkt objektiv till ett bra pris, kan du kika på ett 50mm/1,8. Jag är insnöad på Canon, och deras 50mm/1,8 är riktigt bra, och låg på drygt 1000-lappen när jag köpte det för 6-7 år sen. Jag tror Nikon har ett motsvarande för omkring samma peng.

Purukumi
2014-02-25 16:29
#2

Jag vill vara riktigt nära mitt motiv. 

Blommor, insekter och kisens tunga! 

Så, separat objektiv till det och höga ISO-tal. Tack!

[MrDiabolic]
2014-02-25 17:19
#3

Blommor och insekter… Då är det nog makro vi snackar.

Här har du alla makroobjektiv som Cyberphoto har till Canon.

http://www.cyberphoto.se/pri_objektiv.php?MF=3&subMF=999&subMONTH=&ArticleIDGroup=&ID=&subMONTH=999&subMF=999&objtype=43&sortera=tillverkare

Nu vet jag ju inte om du köper just Canon, men det är "mitt" märke, så jag länkade till detta. Men väljer du t.ex. Nikon, finns det liknande objektiv till det.

Blir det Canon, och du kan lägga drygt 4000 på en glugg, föreslår jag denna.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EF-S6028

Men jag vill vara tydlig med att jag menar inte att göra reklam för Canon, det är bara så att det är det märket jag är bekant med. Men vill du ha ett annat märke, ska du självklart köpa det du vill ha.

Inkanyezi
2014-02-25 17:21
#4

Omkring 5000 kr är det främst instegsmodellerna som kan vara aktuella. Om du tar en titt på Cyberphotos hemsida, kan du sortera visningen efter bland annat pris. Det ger bra överblick över vad som finns.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/pri_systemkameror.php?ArticleIDGroup=&ID=&filter1=yes&filter2=yes&filter3=yes&marke=&varianter=&prisMin=&prisMax=6000&sortera=utpris

På den sidan är Pentax K-500 kanske den som ger mest för pengarna, men det finns också andra som kan vara intressanta. De starka sidorna hos K-500 är en mycket bra sensor och marknadens bästa stabilisering.

Och det där med att lita på säljarna? På El-Giganten ska man nog bara gå om man vet precis vad man ska ha. Väldigt ofta annonserar de med bra priser, men varorna finns inte, och säljarna vill gärna kränga annat än det man vill ha.

Media Markt är lite annorlunda. Jag tror inte att någon där försöker trycka på en grejer annat än om de verkligen tror på dem själva. Kunskapen varierar kraftigt. Det finns enstaka väldigt duktiga säljare som kan foto, och det finns säljare som inte har mycket hum alls. Jag har stött på en väldigt insatt tjej på MM i Kurvan, och i regel har de hygglig överblick över det egna sortimentet.

En butik jag kan rekommendera är FotoKungen. Kunniga med brett sortiment och bra priser och lagerhållning. En liten affär - hål i väggen - i närheten av Medborgarplatsen på Söder i Stockholm, men också på webben.

JontaK
2014-02-25 20:29
#5

Köper du kamera i någon av de stora varuhusen, se då till att fråga om internetpris. Har själv kikat på Nikon D610 (varken på MM eller EG dock), 15 490 på nätet och nästan 19 000 kronor på lokala Media Markt. Lite övertalande så går säljarna i varuhuset ner till samma pris som på nätet. Samma sak gäller i allra högsta grad på Elgiganten, har själv köpt både TV och spis någon eller några tusenlappar under utsatt pris i butik.

#4 Media Markt verkar till viss del satsa på kunnig personal. I det lokala varuhuset jobbade en tjej som var riktigt vass på foto, det märktes att hon fotograferade mycket själv och därmed hade koll på kundens behov. Numera går det inte att fråga tekniska frågor om något som finns på hyllan eller ens allmänna frågor om något som inte finns i varuhuset, kunskapen hos säljarna är väldigt låg. Det är väldigt synd men lite typiskt för dessa stora drakar.

Upp till toppen
Annons: