Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 221 ggr
_Alicia_
2014-02-23 15:56

Olympus sp-820uz

Nu undrar jag en sak, ni som har provat/äger en Olympus sp-820uz vad tycker ni om de? Jag har en men jag vet inte om det är värt att önska mig en ny?

Tack på förhand!

~ Hälsningar Alicia, Hoppsan och Kiwi! ~

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com


Annons:
Inkanyezi
2014-02-23 16:07
#1

Din fråga är en aning otydlig. Vad menar du med "värt att önska mig en ny"? Betyder det att du på något sätt inte är nöjd med kameran, eller att den börjar ramla isär eller något sådant?

Precis som med alla andra kameror duger den ju att ta bilder med, och i likhet med alla kompakt- och långzoomkameror är den lite trög med att ta bilden när man har tryckt ner knappen. Den är ett par år gammal, och liknande idag har i stort sett samma egenskaper, även om det nu också finns kameror med lika lång zoom som är mer kompakta.

Så vad är det egentligen du vill veta?
Är du missnöjd med något hos kameran och vill ha en annan därför, och i så fall, precis vad är det som du skulle vilja ha bättre?

_Alicia_
2014-02-23 16:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Det jag menar är om det nya kamerorna tar bättre bilder så det är värt att önska mig en ny kamera eller om det finns inställningar som är jättebra som jag inte upptäckt.

En bild jag tagit. Utan redigering.

~ Hälsningar Alicia, Hoppsan och Kiwi! ~

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com


Inkanyezi
2014-02-23 17:12
#3

Det finns massor som du inte har upptäckt, och när du så småningom gör det, så kan du formulera dina frågor bättre.

Kameror ändrar sig inte så mycket som man skulle kunna tro av att det sker en ständig utveckling. Ibland blir de inte ens bättre än förut, bara olika.

Det som skiljer mest, när det gäller möjlig bildkvalité och möjligheter att jobba kreativt, är vilken typ av kamera man har. En sådan kamera som du har är lite som den schweiziska fällkningen. Den kan man göra allt med, men den fungerar inte optimalt till någon av alla uppgifterna. Det är kompromisser åt alla håll.

Det man kan önska sig, och som en långzoomkamera saknar är till exempel snabb autofokus och att kameran knäpper precis när man trycker ner knappen. Det finns i stort sett bara på systemkameror.

En annan sak man kan önska sig är att kameran skulle vara lättare att bära med sig i en ficka eller i handväskan. Det kan man med kompaktkameror, och det finns också såna som har långt zoomomfång och manuella möjligheter, så det är en möjlig uppgradering, om man fortfarande vill ha en långzoomkamera, men en som är mer bekväm att bära med sig och inte lika iögonenfallande.

Ytterligare en sak som man kanske vill ha är möjlighet att ta i svagare ljus. Åter är det bara systemkameror som ger den möjligheten.

Och bland de kreativa möjligheterna som man kanske vill ha är att kunna ta bilder med skarpt huvudmotiv och suddig bakgrund. Det kan man göra med systemkamera och objektiv som har stort ljusinsläpp.

Så det finns en massa olika skäl till att välja en annan kamera, liksom det också finns starka sidor hos långzoomkameran. Långzoomkameran har liksom allt inbyggt. Man behöver inte byta objektiv, utan den passar till nästan allt utan några extra grejer. Om man skaffar närbildslinser, så kan man också ta väldigt bra närbilder med den.

Men i grunden handlar det ju om att ta bilder, och om kameran man har duger till alla bilder som man vill ta , finns ingen orsak att jaga efter en annan. Det är först när man ser en begränsning, som inte beror på den egna förmågan, utan på kameran, som det är idé att söka efter något annat, och då kan man lättare få bra råd om man talar om precis vad man är ute efter, vilka egenskaper man skulle vilja ha, och som man saknar.

Upp till toppen
Annons: