Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1277 ggr
kungmagnus
2014-02-23 15:43

Objektivproblem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hello alla fotovänner, köpte för några år sedan ett objektiv på Tradera. Det är ett Sigma zoom 28-200mm 1:3.8 - 5.6 och är till en Canon. Nu till problemet, jag hade först en Canon EOS 1000D och nu har jag "bytt" upp till en EOS 1100D, men med bägge kamerahusen har jag detta problem med objektivet. Vid användning lyckas jag då och då få några bilder, men allt för ofta dyker detta meddelande upp i displayen:

Err 01 Kommunikationen mellan kameran och objektivet är felaktig. Rengör objektivkontakterna

Och innan någon hinner skriva det, JA jag har rengjort kontakterna. Likväl dyker detta meddelande upp med jämna mellanrum vid använding av just detta objektiv, inga andra av de objektiv jag använder felar på detta vis. Kan det vara någon internt problem i objektivet dom orsakar detta fel?

Tacksam för något form av svar, mest för att eventuellt skingra lite av de hjärnspöken som stör mig tidvis.

P.S. Denna text ligger även ute på Modellfoto gruppen på iFokus mest då flera som läser kan ge mig fler möjliga svar på orsaker. D.S.

Annons:
Inkanyezi
2014-02-23 15:55
#1

Det kan vara att objektivet inte hamnar precis rätt, så att någon av kontakterna inte ligger där den ska. Med tredjepartsobjektiv är det ofta lite glapp, så att man kan vicka lite på det. Det kan tänkas att det är där problemet ligger

Naturligtvis är det möjligt att det är något annat fel också, exempelvis att någonting inne i optiken har glappkontakt.

Upp till toppen
Annons: