Annons:
Etikettmat-ejkritik
Läst 3965 ggr
Inkanyezi
2014-02-23 00:43

Tostones

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så gjorde jag tostones också. När man ska göra tostones är det en fördel att ta en kokbanan som har gulnat lite grann, så att den är "pintón". Den gröna ska jag göra mariquitas med, men den som är lite gulare ska bli tostones.

Annons:
Inkanyezi
2014-02-23 00:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag börjar med att skära av ändarna.

Inkanyezi
2014-02-23 00:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Så gör jag ett snitt genom skalet längs hela bananen.

Inkanyezi
2014-02-23 00:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och så klär jag av den…

Inkanyezi
2014-02-23 00:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

På Kuba brukar man spara skalet för att använda när man ska platta till sina tostones, men jag kommer att använda bottnen av en mugg för att trycka till dem, så jag kastar skalet. Om man vill ha skalet snyggare och nära nog helt, för att kunna använda det till att platta till sina tostones, så är det bäst att göra snittet på den bukiga sidan av bananen, inte den konkava, som här.

Inkanyezi
2014-02-23 00:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Så skär jag upp hela bananen i stumpar på ett par centimeter.

Inkanyezi
2014-02-23 00:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

När man gör tostones ska man först mjuka upp bananbitarna, genom att koka dem i olja på svag värme, inte så stark att de blir brynta. Man lägger i dem när oljan är kall och kollar att den inte blir för varm.

Jag använder rapsolja, men det går också med ister, flott eller kokosolja. Fläskflott är egentligen allra godast, men jag har inte något flott, så jag får nöja mig med olja. Ister är också bra, men kokosolja är lite knepig, eftersom den skummar rätt kraftigt. Man får inte lägga i för mycket om man har kokosfett i, för då skummar det över.

Annons:
Inkanyezi
2014-02-23 01:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

När oljan har blivit så varm att man ser att bananbitarna kokar inuti och det kommer ut en massa bubblor, drar man ner effekten på plattan för att det inte ska bli för varmt. Det ska inte bli mycket stekskorpa på stumparna vid den här första värmningen, men de ska börja brynas lite lätt.

Inkanyezi
2014-02-23 01:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Man provar med en först om de är lagom mjuka, och sedan tar man upp allihop och då kan man höja värmen för att få skorpa på dem i nästa vända.

Jag plattar till dem med en mugg mot en assiett.
Det klassiska är att vika ihop bananskalet och använda det för att trycka till dem, men det är risk att man bränner sig då och det är rätt kladdigt.

Ta inte i dem med fingrarna. Oljan är mer än hundra grader varm.
Man måste ha torra redskap och vara torr om händerna. En droppe vatten i den heta oljan exploderar och stänker het olja som kan vålla svåra brännskador. Lägg märke till åt vilket håll jag har vänt handtaget.
Inga barn i köket när man håller på med sånt här!

Bananbitarna är kokheta när man har lyft ut dem för att platta till dem.

Inkanyezi
2014-02-23 01:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Man plattar till allihop innan man stoppar i dem igen. De ska vara varma när man plattar till dem, så vänta inte tills de svalnar. För att få bort den hoptryckta biten från bottnen av muggen använder jag stekspaden.

Inkanyezi
2014-02-23 01:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Så lägger man i de tillplattade bitarna i den heta oljan och låter dem puttra tills de är gyllenbruna.

Inkanyezi
2014-02-23 01:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Eftersom de tar större plats när de är utplattade får jag lov att flottyrkoka dem i två vändor. Man måste vara försiktig så att man inte får något stänk av het olja på sig, och man måste använda redskap för att hantera sina tostones. Oljan är någonstans mellan 150 och 180 grader varm.

Jag låter dem rinna av på hushållspapper, som suger upp överflödig olja, så att det inte blir kladdigt när man serverar dem.

Inkanyezi
2014-02-23 01:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Och när de är färdiga är de läckert gyllenbruna, frasiga utanpå och fortfarande lite mjuka inuti. Man kan salta dem om man vill, det är många som gör, och ett vanligt sätt är att ha lite starkt saltat vatten på ett fat och vända dem i det medan de fortfarande är heta. Jag brukar inte salta.

Om man saltar på det sättet är det viktigt att hålla det långt från den heta oljan, och att man inte använder samma redskap. Man måste ha torra händer och redskap när man flottyrkokar, det är en farlig sport. En droppe vatten i flottyren exploderar som en granat och sprutar het olja ut över köket.

Inkanyezi
2014-02-23 01:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Och den gröna bananen, den skalar jag på samma sätt, men skär den i tunna skivor med osthyveln för att göra mariquitas, tunna flarn av banan som flottyrkokas tills de är hårda - bananchips.

Annons:
Inkanyezi
2014-02-23 01:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Mariquitas flottyrkokas i samma värme som den sista bryningen av tostones. De ska inte bli alltför bruna, utan de är bäst gyllene. De är färdiga när det slutar bubbla om dem. Om temperaturen är för hög så blir de lite brända, de ska alltså inte bli bruna, utan få en mörkt gul ton.

Både tostones och mariquitas används som "påpetare" för ris och bönor vid bordet. Kubaner använder inte kniv och gaffel som vi, utan lägger ner kniven efter att ha skurit upp och har gaffeln i höger hand och då använder man ofta tostones eller mariquitas för att peta på med.

JazzBass
2014-02-23 08:01
#15

Tack för fina beskrivningar! Måste provas nåt tag. Kul att se ett användningsområde för de där stora gröna bananerna man sett i mataffären men aldrig vetat vad man kan göra med dem. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[VSK]
2014-02-26 18:39
#16

Nu droppar snålvattnet på mig igen 😛

Måste visa frugan denna tråden 😃

JNN
2014-02-27 06:23
#17

Såg ju gott ut, även jag tackar för lång och utförlig beskrivning. Trots att den var lång så verkade det inte svårare än att t o m jag borde klara av det! Måste testa..!🙂

Upp till toppen
Annons: