Annons:
Etikettövrigt
Läst 1072 ggr
Dumpuck
2014-02-22 21:43

Uppgradering

Sitter just nu på en gammal D80 och vill ha något värre då den numer är så pass simpel. Har funderat en del på D7000 och undrar vad skillnaden mellan D80 och D7000 är, mer specifikt?

Sedan undrar jag även vad skillnaden mellan D7000 och D7100 är?

Och sedan vill jag tillägga att ni gärna får komma med tips om kamera att uppgradera till, skriv gärna med varför samt egna erfarenheter, är väldigt allround av mig när det gäller fotografering men är mest inriktad på djur och natur. 
Men, som sagt, varierar en hel del!

Annons:
MagArne
2014-02-23 01:36
#1

Här kan du se skillnaden mellan D80 och D7000
http://snapsort.com/compare/Nikon_D7000-vs-Nikon_D80

Och skillnaden mellan D7100 och D7000
http://snapsort.com/compare/Nikon-D7100-vs-Nikon_D7000

Poängen ska du väl ta lite med en nya salt men du kan ju läsa vad som skiljer specifikationerna åt.

Inkanyezi
2014-02-23 07:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Snapsort innehåller en massa fel, så man ska ta det med en rejäl nypa salt. Däremot kan man exempelvis på DxOMark se skillnaderna mellan sensorer ganska bra. Antalet megapixlar har inte någon större betydelse, utöver att fler kräver mer utrymme på hårddisken och tar mer processorkraft och minne för bearbetning.

Det är som synes ganska stor skillnad i dynamiskt omfång hos de två nyare kamerorna jämfört med D80. Det innebär att man får bättre bildkvalité, särskilt när man behöver höja ISO. Om du sätter gränsen för normalt omfång vid åtta steg, så ser du att gränsen för vettig bildkvalité går vid ISO 800 för D80, medan D7000 ger samma omfång vid ISO 3200 och D7100 kan höjas ytterligare ett steg.

MagArne
2014-02-23 14:02
#3

Vad är det för fel som finns på Snapsort?

Inkanyezi
2014-02-23 14:36
#4

Massor av fel på Snapsort. Om du kollar lite närmre så ser du. Främst är det bland argumenten för en av modellerna som man lägger upp, när den andra också har samma egenskap, men det finns också värre fel än så.

[SirKnasen]
2014-02-23 19:01
#5

Nämn det värsta felet

Inkanyezi
2014-02-23 19:51
#6

Jag tror inte att det är särskilt fruktsamt att anmärka på alla fel i Snapsort. Det är i alla fall en mycket dålig rådgivare om man är ute efter en kamera, eftersom mycket av upplysningarna man får helt enkelt inte stämmer, eller att de presenteras på ett sätt så att man blir missledd.

Däremot är det ju en rejäl uppgradering från D80 att skaffa någon av de nyare D7000 eller D7100, särskilt om man ofta upplever att D80 inte riktigt räcker till, främst när det gäller det dynamiska omfånget. Skillnaden är ganska stor, då man med D80 i regel behöver ganska mycket ljus för att få god dynamik, och kunna använda kort slutartid, medan D7000 och D7100 kan ge mycket bra resultat vid högre ISO.

Rent hanteringsmässigt, när man tar stillbilder skiljer det inte så mycket, men en del har hänt, som att man på de nya har direktvisning och video, och så är de tätade så att de tål lite mer oknytt. Bildskärmen har blivit större, och genom att de nya CMOS-sensorerna har större dynamiskt omfång, så har man också möjlighet att ställa ISO betydligt högre.

Om man märker någon större skillnad på bilderna beror annars rätt mycket på vad man väntar sig och under vilka förhållanden man fotograferar. De bättre sensorerna öppnar möjligheter som man helt enkelt inte hade förut.

Annons:
Dumpuck
2014-02-25 11:09
#7

Tack för svaren! 

Det låter, med andra ord, som en bra idé att byta till en antingen D7000 eller D7100? Vad jag sett så ska D7100 kräva värre objektiv för att leverera, stämmer detta?

Finns det någon annan kamera (Nikon) som kan rekommenderas att uppgradera till?

JazzBass
2014-02-25 12:28
#8

#7 - Vad jag sett så ska D7100 kräva värre objektiv för att leverera, stämmer detta?

Njäe. Det påståendet grundar sig på att man pixelpeepar bilderna, alltså hårdgranskar dem i 100% visning eller ännu högre. Tar du en bild med ett visst objektiv monterat på en 24 megapixels D7100, och direkt efter, med exakt samma inställningar och objektiv, tar motsvarande bild med din nuvarande D80, så kommer troligtvis bilden från D7100 att se renare och bättre ut i normal visningsstorlek. Däremot kommer den troligtvis se något sämre ut i 100% visning. Högre Upplösning gör att man ser de optiska felen bättre, men vid samma faktiska förstoringsgrad - alltså när du ser på bilderna i samma storlek - är ju felen lika stora (eller små).

Skalar du ner 24 MP-bilden från D7100 till 10 MP (som D80) och jämför dem i 100% storlek så kommer också bilden från D7100 att se bättre ut.

Summa summarum så kräver alltså inte D7100 mer av objektivet, men om man vill så kan man förstås få högre maxkvalitet ur D7100 med riktigt bra objektiv.

Finns det någon annan kamera (Nikon) som kan rekommenderas att uppgradera till?

En begagnad D700 är nog det allra mest prisvärda man kan skaffa idag. Har en sån själv sen snart tre år tillbaka och är fortfarande jättenöjd med den. Det är en mycket proffsig kamera på alla sätt och vis med grym autofokus och seriebildtagningshastighet. Man ska inte underskatta the power of fullformat. 😉 (eller överskatta för den delen, men det finns en markant skillnad i alla fall).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
2014-02-25 22:33
#9

I D7100 har Nikon valt att ta bort anti-aliasing filter som används för att minska risken för moiré mönster, som kan uppstå när du fotograferar motiv med regelbundna fina detaljer. Detta för att få ännu skarpare bilder. Detta har medfört att D7100 kan ta så skarpa bilder att bl.a. 18-55 kitobjektivet inte riktigt håller måttet för att till fullo kunna prestera dessa sjukt skarpa bilder som D7100 är kapabel till att ta. Därför säljs inte D7100 i paket med 18-55 utan med 18-105 eller 18-140 då dessa anses bättre. Men 18-55 kommer givetvis fungera men för att utnyttja all kraft i D7100 behöver man lite finare objektiv.

Dumpuck
2014-02-26 11:15
#10

#8 Tack för ditt svar!

Vad har du för krav när du kollar efter begagnade kameror?
Antal exponeringar, hur gammal den är, vad för objektiv som medföljer, filter m.m.

#9 Tack för ditt svar!
Det var nyttigt och givande.

JazzBass
2014-02-26 12:34
#11

#10 - Bra skick överlag, tillräckligt lågt antal exponeringar (under 10000 är ingenting, men jag skulle inte köpa en som gjort över 50-80k exponeringar utan att det syns tydligt på priset), batteriets/batteriernas skick (kan kollas i kamerorna), tillbehören osv. Allt detta ska förstås också vara beaktat i priset. Stora plus är också om kameran varit på fokuskalibrering, sensorn blivit rengjord regelbundet (minst 1 gång per år) och om den varit använd i studiomiljö.

Objektiv brukar inte följa med kameror i högre prisklasser, om inte säljaren uttryckligen vill sälja med objektiv. Filter har inte speciellt mycket med själva kameran att göra heller.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Taggeman
2014-02-26 12:50
#12

En aspekt som är bra med D7100 är att den är väderskyddad om man är mycket ute i naturen o fotar.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

JazzBass
2014-02-26 13:04
#13

#12 - Jovisst. Men det är inte så att "oskyddade" modeller inte klarar nån fukt alls. Båda mina gamla D60 och D90 blev tidvis väldigt våta av snö och regn, men slutade aldrig fungera för det. Nikon verkar generellt ha rätt bra vädertätning i sina kameror. Har även läst om vädertätade proffskameror som gett upp före otätade. Bl.a. minns jag en historia om nån som hade varit i Amazonas med några olika kameror under värsta regnperioden, och en av de vädertätade kamerorna, en Olympus proffsmodell om jag minns rätt, la av först. D90 var enda kameran som höll hela vägen. Alla blev dock exponerade ungefär lika mycket för regn och rusk.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Dumpuck
2014-02-27 10:41
#14

Tack återigen för bra och givande svar!

Upp till toppen
Annons: