Annons:
Etikettbildhantering
Läst 2048 ggr
MelodyX
2014-02-22 18:30

Hur ändrar man dpi i photoscape

Någon som använder sig av photoscape och vet hur man ändrar dpi på bilderna? Eller något annat vettigt gratisprogram för bildredigering?

Annons:
Emo
2014-02-22 18:37
#1

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

MelodyX
2014-02-22 18:46
#2

Toppen, tack :-)

JazzBass
2014-02-23 18:23
#3

Ursäkta språket, men för det mesta kan man fullständigt skita i dpi-fältet för bilder som bara ska visas på nätet. Det enda som är viktigt är då pixelstorleken, om man vill undvika att bilden skalas om av web-browsern och tappar skärpa.

Varför?

Om en bild har en viss storlek i pixlar så kommer den, om den får visas i 100% storlek, att visas pixel för pixel på skärm så att en pixel i bilden tar upp exakt en pixel av skärmen. Bilden visas alltid i ett visst dpi-tal, men det är beroende av skärmens storlek och antal pixlar. Min externa skärm hemma har upplösningen 93ppi (pixlar per tum (skärmstorlek)) och skärmen på jobbet något högre.

Vill man att en bild ska vara 400 pixlar stor förminskar man den till 400 pixlar. Det kvittar sen vad man skriver i dpi-fältet då det alltså varierar från skärm till skärm. Bilden ser likadan ut om du skriver 1 eller 1000000 i fältet. Men, ett undantag finns: Om man vill lägga in text i bilden i PS kan det löna sig att skriva in ett "normalt" dpi-tal, som typ 100 eller 300, beroende på användningsområde (skärm/utskrift).

Orsaken att jag jagar upp mig på det här är att folk envist säger att bilder ska göras i en viss dpi-storlek, även om det fullständigt kvittar för den slutliga bildstorleken eller -kvaliteten.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MelodyX
2014-03-02 14:11
#4

Tyvärr är det så och i mitt fall handlar det om att dessa bilder ska in i en tidning där den ansvariga för bilderna inte alls anser att de duger. Jag är ingen fotograf men har fotat en del till olika tidningar då jag är frilansjournalist, däribland stora som aftonbladet och resetidningar, och de har aldrig klagat över kvalitén. Den tidningen jag har skrivit för nu är inte alls nöjda med kvalitén och anser att jag ska dra upp till högsta dpin. Så, hur gör jag för att ändra denna, gärna i photoscape då det är det program jag har tillgång till? Det är alltså bara att ändra i fältet?

Inkanyezi
2014-03-02 14:24
#5

Tyvärr är det väl då så att dina bilder inte duger.

DPI är ett mått som överhuvudtaget inte finns på digitala bilder. Det betyder ingenting, ingenting alls, på en digitalbild. Du kan inte ändra DPI, för att det inte finns, men du kanske kan skala upp bilden, så att det framställs som någonting med mer DPI för den som ville ha fler.

Upplösningen på en digital bild räknas i pixlar. Pixlar på bredden och pixlar på höjden. Ibland kallas pixeln "bildpunkt", och det kan leda till att man blandar ihop det med DPI, som är ett helt annat mått och inte har ett dugg med den digitala bilden att göra. DPI finns bara när man trycker eller skriver ut bilden. DPI-måttet kan ha en viss relation till pixelmåttet, men för fotografen är det oväsentligt. Vår bildupplösning är alltid pixlar. Vår bild saknar fysiska mått i den värld som vi kan ta på, vi kan inte mäta den med tumstock, och därför har den inga tum. DPI betyder Dots Per Inch, prickar per tum.

Om du i stället berättar hur stora de vill trycka bilderna och hur hög Upplösning i pixlar dina bilder har, kanske vi kan hjälpa dig. Det går att göra bilderna större, något som ibland kallas "upsampling", och man kan ibland lura tryckaren, om bilden är bra och inte tappar mycket på att interpoleras till en annan storlek.

Jag vet inte om Photoscape är ett bra verktyg för att göra uppsampling, men Gimp brukar ge mycket bra resultat. Jag har ingen aning om hur det görs i Photoscape, eftersom jag inte har Photoscape, men verktyget finns - Resize.

MelodyX
2014-03-02 15:44
#6

Det vet ju inte jag eftersom jag inte är den som sätter artikeln, men jag förmodar att det inte handlar om någon superstor artikel, då den var på 2000 tecken (vilket är lite större än en notis, men betydligt mindre än en sida). Det var DPIn han pratade om, jag skickar alltid bilder i RAW så jag tycker det borde räcka i så fall, och som sagt, andra tidningar där det handlat om stora artiklar på 10-15.000 tecken har varit fullkomligt nöjda trots att de till och med brukar ha ett bra bildmaterial i sina tidningar. Jag gör helt enkelt ett till fotojobb för att jag har lovat dem det nu, och så får de vara nöjda med det :-).

Annons:
Inkanyezi
2014-03-02 16:28
#7

Jag får en känsla av att förvirringen är än större.

Nej, ingen tryckare jag känner tar emot bilder i RAW - det är ju det obehandlade datat från bildchipet. Det är inte en bild. Tryckerier tar emot bilder i bildformat, som Tiff eller Jpeg, och en del föredrar Tiff, medan det inte spelar någon större roll för andra. Men ingen, absolut ingen, vad jag vet, tar emot RAW.

Om du i stället svarar på frågorna du får, kanske du kan få någon slags hjälp med det du vill göra. Vad är det för bild, och hur stor ska den bli? Hur stor är den när du har bearbetat den färdigt? Och hur många pixlar ska den helst bli? Och snälla, tjafsa inte mer om DPI, en digitalbild har ingen DPI.

MelodyX
2014-03-02 17:45
#8

Nu behöver inte du vara otrevlig. A) Han har skrivit i mailet att han vill ha högsta DPI, och nej, jag har aldrig jobbat så, så hur ska jag veta det, jag utger mig inte för att vara fotograf alls. B) Han vill ha RAW. Och det tycker inte jag är konstigt, även den fotograf, som är utbildad, som jag brukar jobba med i större jobb, skickar RAW, så det kan ju vara olika då på olika fotografer vad det verkar som. 

I övrigt står det faktiskt inget i mailet. Jag gör om jobbet en gång om det var bilderna som var dåliga, men det tror jag inte för killen på en annan större tidning säger att han hade tagit dessa bilder och jag anser bildmaterialet i den tidningen jag skrivit för nu har överlag sämre kvalitét. Det har i och för sig inte med saken att göra. Funkar inte bilderna nästa gång får de väl helt enkelt betala mera för en utbildad fotograf än att jag ska göra jobbet ;-)…

Inkanyezi
2014-03-02 17:52
#9

Du har fortfarande inte svarat på någon av frågorna.

  • Vilken storlek är det på dina bilder? - Märk väl, storlek i pixlar.
  • Hur stora ska bilderna bli tryckta, och med hur många DPI?

Det finns alltså inte något "högsta DPI", lika lite som det finns DPI överhuvudtaget när det gäller digitalbilder. DPI är ett mått på den TRYCKTA bilden, och den har ofta ett visst förhållande till pixlarna i digitalbilden, men digitalbilden saknar en av faktorerna i Dots per Inch, nämligen längdmåttet - punkter genom längdmått - och alla vet väl att man inte kan dividera med noll?

Du kan alltså inte göra något DPI på dina bilder utan att ha måtten, eftersom det inte finns några DPI utan att man känner till storleken i tryck.

Och jag har redan svarat på din andra fråga, även om du inte uppfattade det. Gimp är ett av de allra bästa programmen för bildredigering, och det finns till alla system.

För ett exempel på uppsamplad bild kan du ta en titt på den här. Den är fyrtioåtta megapixel, uppsamplad från tolv megapixel. Fortfarande inget DPI, men väldigt mycket högre "upplösning" än den ursprungliga. Om du laddar ner den och tar upp den i full storlek, så har du ingen skärm där du kan se hela, men den duger för att skriva ut i stortavleformat.

Upp till toppen
Annons: