Annons:
Etikettövrigt
Läst 611 ggr
[gol199]
2/22/14, 5:12 PM

Bra kamera?

Hej!

jag funderar på att köpa en ny och bättre kamera och funderar lite på Nikon d3200 någon som har den och tycker att den är bra?

Annons:
Po A
2/22/14, 5:43 PM
#1

Vad har du för en kamera nu, och vad är det som inte är bra med den?

[gol199]
2/22/14, 5:47 PM
#2

Jag har en nikon d3000 det som är dåligt med den är att det är så få megapixlar och att Bilderna blir så grumliga och att man inte kan filma och bilderna blir suddiga

[Teddies matte]
2/22/14, 6:35 PM
#3

#2 Det har nog inte så mycket med själva kameran att göra. Vad använder du för objektiv och har du koll på inställningarna?

[gol199]
2/22/14, 7:00 PM
#4

Jag använder 50-200 Ja jag har koll på inställningarna

[Teddies matte]
2/22/14, 7:02 PM
#5

#4 Kanske du kan lägga upp nån bild där sådant du skrev förekommer, så man får se vad du menar.

[gol199]
2/22/14, 7:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

foto

Annons:
[gol199]
2/22/14, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

en till

[Teddies matte]
2/22/14, 7:23 PM
#8

#6 Hur har du fokuserat? Jag skulle nog använt lite andra inställningar, vilket helt klart kan vara att bilderna inte blir som du tänkt dig, mixtra mer med inställningar och fundera på om du skall skaffa dig något nytt objektiv också, istället för en ny kamera.

[gol199]
2/22/14, 7:24 PM
#9

men tycker du att den kameran är bra var ju min fråga

[Teddies matte]
2/22/14, 7:28 PM
#10

#9 Det är ju en uppgradering av din nyare kamera, så bättre på några punkter är den ju, men särskilt stor skillnad kommer du inte märka genom ett sådant byte. Istället bör du alltså fundera på om du skall skaffa något till objektiv och mixtra med inställningarna. Vill du absolut byta kanske det lönar sig mer för dig att byta till någon annan serie hos Nikon (om du vill hålla fast vid Nikon).

[gol199]
2/22/14, 7:33 PM
#11

Tack för svaret jag får fundera vidare

[gol199]
2/22/14, 7:42 PM
#12

kollade lite bland kameror och hittade nikon d5200 kan den vara bättre tro?

[Teddies matte]
2/22/14, 7:50 PM
#13

#12 Det beror ju på vad du söker hos en kamera, den är helt okej, här hittar du recensioner; http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=23426. Nikon D7100 är annars en bra kamera om man inte vill ta steget över till FF, men den kostar ju mer också.

Någon större skillnad gällande själva bildkvalitén får man dock inte om man inte går över till FF.

Annons:
[gol199]
2/22/14, 8:36 PM
#14

Tack :)

JontaK
2/22/14, 10:08 PM
#15

#13 "Någon större skillnad gällande själva bildkvalitén får man dock inte om man inte går över till FF."

Bra skrivet. Visst finns det mer avancerade kameror än D3000 i DX-formatet men just D3000 är en så pass avancerad kamera att det definitivt ska gå att ta bra bilder med den. 

gol199 - Blir bilderna "grumliga" och "suddiga" är problemet betydligt oftare att användaren inte behärskar inställningarna under rådande förutsättningar än att ett relativt modernt kamerahus inte hänger med. Öva mer med nuvarande kamera och satsa på bra optik innan du byter hus, det är mina ärliga tips.

Tror du verkligen bilderna blir så mycket bättre med en annan kamera, låna en mer avancerad variant och plåta med den för att säkerställa att så är fallet.

xla
2/23/14, 5:16 PM
#16

TS verkar vilja kunna filma och hur bra bilder man än kan ta med en d3000 så kommer du aldrig att kunna filma med den. Mer megapixlar kommer man heller aldrig att få och det verkade vara viktigt för TS. Bilderna kommer att kunna bli bättre med tanke på att d3000 ha en gammal 10mp sensor medans d3200 ha en modern 24mp som är erkänt bra när det gäller DR. D3000 toppar ut iso vid 1600 medans 3200 når upp till 6400.

JazzBass
2/23/14, 6:46 PM
#17

#4 - Baserat på bilden du lade upp i inlägg #6 har du inte koll på inställningarna. Eller rättare sagt, autoläget har använt helt vanvettiga inställningar. Bilden är tagen med parametrarna iso 1000, bländare f/3,8 och slutartid 1/2000s. Så högt iso gör att kameran inte förmår återge stora dynamiska omfång (varför himlen är vit) och gör bilden märkbart brusigare och detaljfattigare än den kunde vara. Största bländaren för den valda brännvidden ger inte bästa möjliga skärpa, utan det nås först nåt steg nedbländat, t.ex. till f/8. Alla objektiv presterar olika bra på olika bländare, men är oftast skarpast kring f/5,6-11 ungefär.

Sist men inte minst är slutartiden mycket illa vald. 1/2000s är helt onödigt kort för den här bilden. Hade du haft 1/200s istället hade du kunnat ta samma bild med iso 100 istället och fått mycket bättre kvalitet; bästa möjliga dynamiska omfång, färger, skärpa och minst brus. Hade du ytterligare gått ner i slutartid t.ex. ett steg till 1/100s, hade du kunnat blända ner ett steg för bättre skärpa och längre skärpedjup, vilket ofta är önskvärt på den här typen av bilder. Alltså, inställningarna du borde ha använt här, för en lika ljus bild (men troligtvis med mer kvar av himlens färger) är iso 100, 1/100s och f/5,6 eller nåt liknande. Har objektivet stabilisator kunde du också ha kört med f/8 och 1/50s istället, samma isotal.

Jag kanske låter lite nitisk, men vill främst bara få dig uppmärksam på vad det innebär att ha koll på inställningarna, alltså isotal, bländare och slutartid. När du har koll på det här så att du ledigt och lätt kan använda kameran också i M-läge vid behov (och med autoiso av), då kan du säga att du har koll på inställnngarna. Läs gärna artikeln här på foto.ifokus om just det här med exponeringsparametrar.

Och kameran då? Den är det knappast nåt fel på. Men om du lär dig ovanstående ordentligt har du kanske glädje av en ny kamera. Tekniken har gått framåt en del sen D3000 släpptes, men först när man kan hantera kameran ordentligt får man ut max kvalitet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2/23/14, 8:05 PM
#18

Jag satt flera gånger och försökte få till någonting att svara med, men varje gång såg det ut som en sågning, och jag avstod. JazzBass säger det en anings aning mer skonsamt än jag skulle ha gjort, men det är faktiskt så.

En nyare kamera är bättre på flera sätt, men ingen kamera, hur bra den än är, klarar att rätta till fel som användaren gör. Själva meningen med att man har möjligheter att ställa in är ju att inställningarna som man väljer ska gälla, hur tokiga de än är. Det är inte kameran som tar bilder, utan det är den som håller i den.

Din kamera kan väldigt mycket bättre än det du har visat, och det du har på bloggen, men det är en systemkamera, med hundratals möjligheter att skjuta sig i foten, och ingen kamera klarar att ta bra bilder när användaren ställer in den så att de blir brusiga, suddiga eller felexponerade.

Så det du kanske borde göra innan du uppgraderar din kamera är att lära dig mer om hur man fotograferar och hur det funkar med ISO, bländare och tid, och hur tonomfånget bäst tas tillvara genom att exponera på bästa möjliga sätt. Det är kunskap som du kommer att ha ännu mer glädje av om du graderar upp, men att bara köpa en ny nybörjarmodell som har bättre sensor och lite fler möjligheter hjälper inte när man inte grejar det mest elementära.

När du tog bilden som du visade här fanns det massor med ljus och motivet var ganska stilla. Det är en landskapsbild, som hade vunnit på att ha större skärpedjup, men du har använt onödigt stor bländare och vansinnigt kort slutartid och onödigt hög ISO. Det är inte kameran som har gjort att bilden blev brusig och suddig, det är den alltför höga inställningen av ISO tillsammans med stor bländare och motivets stora detaljrikedom. Inför ett sådant motiv bör man ställa in lågt ISO, kanske allra lägst, och ta med objektivet lite nerbländat. Då blir det skarpare och man kan se detaljerna.

Upp till toppen
Annons: