Annons:
Etikettbildanalys
Läst 2125 ggr
[VSK]
2014-02-22 10:01

Knepig skärpeinställning med "nya" objektivet.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag labbade lite nyss på fri hand. då mitt lilla stativ inte kan hjälpa mig tror jag.

Jag siktade fokus på den vänstra tändaren upptill, men skärpan hamna på den andra tändaren till höger.

Har ej fått till fokusjusteringen vid tittehölet.

Ni som har blick för detta, är jag långt ifrån? 

Sen undrar jag om nån vill länka till det där pappret så jag kan skriva ut och tejpa fast det så att jag får en rimlig chans till bra inställning.

Vet ej vad sånt där papper kallas för, men jag gissar ni vet vad jag syftar på.

Annons:
[PeterWem]
2014-02-22 10:28
#1

Rätta mig om jag har fel, men du har använt centrumpunkten, fokuserat på tändaren upptill till vänster, låst fokusen och sedan vridit kameran till mitten och tryckt av?

[VSK]
2014-02-22 10:50
#2

Ja så är det gjort (har jag för mig) 😃

[PeterWem]
2014-02-22 11:11
#3

Då blir det fel. 😃

Detta handlar om Canon, men tillvägagångsättet är detsamma.

[VSK]
2014-02-22 11:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag hade fel. Bilden är tagen när jag fokuserade på den vänstra tändaren. -blandade ihop med andra bilder tagna idag på balkongen.

Här har jag en bild som jag tycker blev hyfsat bra, dock finjusterad med mjukvara i datorn. -minns tyvärr ej bländaren, men siktade på Wilmas öga iaf.

[PeterWem]
2014-02-22 11:17
#5

Använder du centrumpunkten och komponerar om bilden kommer skärpeplanet flyttas. Sträva alltid efter att använda den fokuspunkt som är närmst målet för att få så litet fel som möjligt.

[VSK]
2014-02-22 11:25
#6

Använder alltid centrumpunkten. allt annat är avstängt. 

Hade du nå tips på url till sånt där papper man skriver ut med typ linjal mm så vore det super. 

Jag har inte ens en linjal så jag kan inte köra med den metoden.

Annons:
[PeterWem]
2014-02-22 11:35
#7

Se till att börja använda de övriga punkterna om du inte vill få felfokus.

Hur som helst

http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart

[VSK]
2014-02-22 11:47
#8

Tack för tips och hjälp 👍

-är som sagt inte ens torr bakom öron gällandes så här gamla prylar, men gillar objektivet ändå. -jag måste bara lära mig nytt tänk ☝️

[VSK]
2014-02-22 20:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Försökte mig på att fota en "svår" bild, men frågan om den blev svår för kameran eller för mig 🤔

Hur som så fokuserade jag på A-stolpens högsta punkt. Bilden är redigerad i datorn. 

Nyss så har jag vad jag tror ställt in skärpan med hjälp av utskrivet papper så imorgon kommer jag testa och se om det stämmer överens med min syn och vad objektivet  tycker.

pellepiano
2014-02-23 10:37
#10

Stolpen är inte i mitten, och om du använt centrumpunkten för fokus så betyder det, som nämnts tidigare, att du komponerat om bilden innan du tog den, och därigenom flyttat skärpeplanet. Då blir det inte som man tänkt sig. 

Det gäller extra mycket om man har lågt bländarvärde och nära till objektet i fokus. 

Så komponera inte om, använd de andra fokuspunkterna om skärpan ska ställas på nåt som inte är i mitten.

Här är två artiklar om det hela …

http://digital-photography-school.com/the-problem-with-the-focus-recompose-method

http://www.visual-vacations.com/Photography/focus-recompose_sucks.htm

[VSK]
2014-02-23 10:54
#11

#10

tackar..

men vart menar du fokuspunkten ligger då?

[VSK]
2014-02-23 12:15
#12

Hur jag än ställer in kameran så funkar bara den mittcentrerade fokuspunkten.

pellepiano
2014-02-23 17:18
#13

Du har inte skrivit vilken kamera du har så det blir svårt att veta vad spm är felet med att du inte kan ändra fokuspunkt. Antar att du kollat i  manualen om fokuspunkterna?

Annons:
Inkanyezi
2014-02-23 17:35
#14

Det handlar nog om samma Pentax K5 som nämndes tidigare i en annan tråd.

Jag misstänker att man kan välja fokuspunkt i K5 också när man har manuellt objektiv på, så att man kan få skärpebekräftelse. Annars är det direktvisning med förstorad bild som ger säkrast inställning. Det är mycket svårt att hitta skärpan i sökaren.

Jag tror att det är lusläsning av handboken som gäller för att hitta hur man ska göra.

Inkanyezi
2014-02-23 18:11
#15

Jag har tittat i K-5:s bruksanvisning, och där framgår inte om det är någon skillnad när man använder manuella objektiv. Det kan ju tänkas att firmware är så gjort att man inte kan välja fokuspunkt. Men annars ska det vara samma som med vanliga gluggar, att man ställer väljaren på SEL och flyttar runt fokuspunkten.

Och titthålet är som nämnt mycket opålitligt, och det beror på att sökarskivan är optimerad för ljussvaga objektiv. Det ser skarpt ut också när man har lagt skärpan fel. Man måste använda den lilla signalen som bekräftar fokus.

[VSK]
2014-02-23 21:58
#16

tack för svar alla..

Skärpebekräftelse får jag iaf.

Jag får nog inse att objektivet och kamerahuset är alldeles för olik tidsålder, så jag får labba mig fram helt enkelt.

Tack än en gång för svar 👍

Upp till toppen
Annons: