Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1900 ggr
[VSK]
2014-02-20 21:12

Pentax K5 med helmanuellt objektiv

Skulle behöva lite hjälp.

Har idag införskaffat ett helmanuellt objektiv med bländarring, men kamerans display blinkar bara F- - och inget går att göra med avfyrarknappen.

Jag har fel på min DNS, eller så är sökmotorer under attack, för jag kommer inte in på en enda sökmotorsida, tex google.

Har manualen till kameran nedpackad i källaren (av nån konstig anledning).

Nån som vet hur kamerans inställning skall vara för manuellt objektiv med bländarring?

Annons:
Anna
2014-02-20 21:18
#1

Vilket läge har du kameran på?

Ändras inte bländarvärdet när du vrider på bländarringen?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[VSK]
2014-02-20 21:25
#2

Jag har provat alla programväljarlägen i kameran, men nada händer när jag vrider på bländarringen. Jag har förr mig jag läst förut att man måste in i menyn och ändra nånting där, men jag kan ej hitta det tekniska namnet för det.

Har även satt kameran på manuell fokus.

Anna
2014-02-20 21:37
#3

Här finns nog manualen till din kamera, om det kanske kan hjälpa!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[VSK]
2014-02-20 21:49
#4

tack…

Jag löste problemet så nu funkar det 🙂

Jag satte programratten tíll user och gick in i menyn och voila där fanns den "använd bländarring" ☝️

😃

Ska bli skoj att labba med helmanuellt objektiv. 

Ricoh Rikenon 50mm 2.0 i bra skick för 150kr inkl hemleverans känns som helt okej deal.

[VSK]
2014-02-21 09:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Har testat kameran nu men utan att ha gjort nå speciella inställningar i kameran.

Gick ut på balkongen å fotade stupröret. Bokeh blev lite knepig enligt mig. -vad tycker ni?

Jag har som sagt lite inställningar i kameran att göra så jag blir hyfsad nöjd, därav så har jag justerat lite i bildbehandlningsprogram. Är ju ändå Bokeh jag ville testa just nu.

Bilden är tagen med bländare 2.0 som är max.

[VSK]
2014-02-21 09:41
#6

Kan tillägga att snön vräker ned ute.

Annons:
[VSK]
2014-02-21 10:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Enbart förminskad i Paint till 25% av ursprunglig storlek. Exif har många fel. Bildkvaliteten med den här inställningen duger för mig när det gäller bilder till annonser.

Inkanyezi
2014-02-21 12:45
#8

Inställningen som du först ska se till att hitta är hur man lägger in stabilisering för objektivet. Det går att ställa in stabiliseringen manuellt till 50 mm brännvidd, och då har du ett helt suveränt porträttobjektiv, som duger utmärkt till frihandstagning också när ljuset är skralt. Man kan ta på fri hand med mycket lång slutartid.

JazzBass
2014-02-21 12:47
#9

Tycker det ser riktigt bra ut. Man ska inte underskatta billiga 50mm objektiv.🙂 Bokehn ser lite si och så ut på den andra bilden men på första är den riktigt okej tycker jag. Det ser dock lite ut som du brusreducerat den andra bilden ganska kraftigt, har jag rätt?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[VSK]
2014-02-21 14:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#8

Antiskak är på =)

#9

Jag har inte smetat ut brus alls i datorn utan jag har brusreduceringinställningarna på standard i kameran.

Jag har märkt att bilden blir lite mörk och att jag måste skärpa upp samt lägga mer färgmättnad än mina andra objektiv, men som sagt så sparar jag i en egen profil för detta objektiv nu.

Jag brukar ha brusreduceringen avstängd i kameran då den har så pass okej hårdvara.

Får se om vädret tillåter mig att gå ut en sväng i helgen å fota lite. Objektivet är ju inte vädertätat så jag är lite försikig utav mig.

Som sagt så kräver det här objektivet lite kunskaper gällandes kamerans inställningar som jag inte har än. Man är ju bortskämd med att det bara skall funka så som med nya objektiv.

Det satt med ett Proline UV också.

Dags å damma av grejerna ser jag…

Finns det nåt sätt att ta reda på vilket år objektivet är tillverkat?

Inkanyezi
2014-02-21 15:32
#11

Det första du bör göra, för att rätta till färgerna och förbättra skärpan, är att plocka av UV-filtret, som inte gör någon nytta vid digitalfoto, men som kan orsaka reflexer, färgstick och mjuka upp bilden.

Sedan kan du göra ett enkelt test för att se om AR-behandlingen är bra, vilket jag tror att den är, eftersom det är ett MC-objektiv. Men det finns en liten hake, som gör att man kanske inte får bra resultat när man bländar ner mycket, om motivet har hög kontrast.

Bländarlamellerna på objektiv gjorda för att fotografera på film har ofta en rätt starkt reflekterande yta, och när man använder ett sådant objektiv på digital sensor vid liten öppning, kan reflexerna mellan AA-filter och bländarlameller mjuka upp bilden, särskilt i mitten, som är den del av sensorn som påverkas mest, och det syns mest när bländaröppningen är liten och en stor yta av lamellerna är synlig.

Du ser om objektivet har den svagheten, genom att fotografera ett mörkt föremål med god detaljering mot en ljus bakgrund. Jag använder den platta sidan av en kaffeböna som ligger på ett vitt papper för att se det här. Men du kan använda i stort sett vad som helst som är svart och täcker en del av mitten av bilden. Om det är svårt att få till bra kontrast i mitten vid liten bländare, men det är bättre kontrast ut mot bildens kortsidor, så är det problemet med reflexer från bländarlamellerna. Det ger sig kanske inte till känna i samma grad vid mer normala motiv, och det är inte besvärande vid stora öppningar, f/4 och större.

[VSK]
2014-02-21 15:41
#12

Tack för tips och fakta.

UV väck.

Vad är MC-objektiv?

Inkanyezi
2014-02-21 15:42
#13

MC=MultiCoating - flera skikt antireflexbehandling som är bättre än tidigare på att hindra reflektion från glasytorna.

Om bländarlamellerna reflekterar mycket, kan du vänta dig bäst kontrast när du har stor öppning, och att det mjuknar från f/5,6 och mindre, särskilt vid tagning i motljus med motivet i mitten.

Annons:
[VSK]
2014-02-21 15:55
#14

Hmm okej det kanske förklarar lite jag funderat på.

Tackar och bockar.

Upp till toppen
Annons: