Annons:
Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 2082 ggr
[AnnaRen]
2/19/14, 9:23 PM

Bröllopsfotografering.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska nu på min första bröllopsfotografering och jag har ju som sagt aldrig fotat bröllop och har aldrig ens varit på ett bröllop så jag vet inte hur det går till. 

Jag har tagit kontakt med brudparet och diskuterat lite. Dom bor på annan ort, rättare sagt ca 16 mil härifrån så det blir en lång resa.

Det kommer att bli foton på brudparet, näbbarna, bestmans innan bröllopet. Sen är det vigsel. Efter vigseln så vill dom ha familjebild på syskonen och deras barn och dom är ganska många. Samt kanske även deras hund och katt .. 

Och sen redigering av bilder. 

Hon är nu nyfiken på vad jag tar betalt för allt detta. 

Hon blev tipsad av en kompis till mig om att jag är hobby fotograf och därav tar jag inte så mycket betalt eftersom dom har inte så stor budget. Och jag vill heller inte ta så himla mycket betalt pågrund av att jag är jätte osäker och är rädd varje gång jag fotar att kunderna inte ska bli nöjd. Dock har det aldrig hänt men det är ju faktiskt deras bröllop och det är ju väldigt viktigt att det blir bra.. 

Så jag har ingen aning, kan någon hjälpa mig?? Skulle gärna uppskatta all hjälp som jag kan få :)

Tack på förhand.. 

Kan bifoga två kort som jag tagit ..tidigare!

Annons:
[AnnaRen]
2/19/14, 9:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och här är en till..

MagArne
2/19/14, 9:30 PM
#2

Av ren nyfikenhet. Varför tar du jobbet med så lite erfarenhet?

[AnnaRen]
2/19/14, 9:31 PM
#3

Man måste väl börja någonstans? #2

[AnnaRen]
2/19/14, 9:34 PM
#4

Har även sagt till brudparet att jag inte är någon utbildad fotograf utan jag har lärt mig allt på egen hand genom att läsa runt på internet, internet utbildningar gratis på nätet samt bloggar. 

Har även nämnt att jag inte fotat något bröllop och jag har även en facebook sida där jag har tagit endel foton som de kan titta på och se om det är något för dom eller inte. 

#2

xla
2/19/14, 10:07 PM
#5

Jag hade nog tänkt mig för både en och två gånger innan jag hade tagit på mig något och sen gått igenom väldigt noga vad som förväntas och vad som ska levereras. Skriv ner det i ett kontrakt. Jag har i och för sig ingen erfarenhet av att fotografera för pengar men kunder som förväntar sig att få en produkt med hög kvalite för skit och inget alls är oftast riktigt jävliga att ha å göra med. Kvalité kostar pengar och varför ska en fotograf jobba nästan gratis?! Är du så pass osäker så ska du nog försöka göra lite tfp och bygga upp lite självförtroende där det inte spelar så stor roll om det går åt helvete.

CandeFan
2/20/14, 1:16 AM
#6

Äh kör bara! Vad är det värsta som kan hända? Du har berättat att du inte är proffs…  Lycka till!!!

Annons:
MagArne
2/20/14, 8:07 AM
#7

#6 Det värsta som kan hända är ju att brudparet blir väldigt besvikna då de förväntat sig något mycket bättre. Precis som #5 beskriver så förväntar sig folk fullgod kvalité trots snudd på gratis jobb.

Jag hade åtminstone velat besöka kyrkan i god tid innan för att testa om fotoutrustningen håller måttet samt testa olika inställningafr. Risken finns ju att man åker på att köpa något svindyrt objektiv för att klara jobbet. Om inte, försöka att ta dig in i kyrkan en stund innan vigseln och testa inställningar med en vän eller två som får simulera brudpar.

Av bilderna att döma finns en Canon 550D med 85mm f/1.8 objektiv att tillgå. Låter ju inte helt fel. Har du möjlighet att låna en till kamera som du kan bestycka med något kul objektiv? Två kameror är aldrig fel att ha inne i kyrkan där det inte finns möjlighet för omtagningar.

Låter som ett kul jobb men tänk till noga så du inte tar dig vatten över huvudet.

[AnnaRen]
2/20/14, 9:16 AM
#8

#5 , Jo absolut måste man tänka extra noga innan man tar på sig jobb. Jag har ju fotat en del som sagt. Men det är ju lite läskigt. 

#6 , Det värsta som kan hända är att dom blir missnöjda och att det går åt pipan. 

#7 , Jag funderar på att fara en dag tidigare iaf och kolla in kyrkan och platsen som vi ska fota på innan kyrkan. Jag har ju bara tre objektiv och det är mitt 85mm , 50mm och orginal objektivet. Skulle dock vilja ha ett bättre zoom objektiv men den jag vill ha är fruktansvärt dyr för min plånbok. Jag pluggar på högskola samt jobbar extra men det räcker inte till mycket .. Så jag har inte råd att köpa mig något objektiv som det ser ut i dagens läge. 

Den enda kameran som jag kan få tag i är ju 600 D .. Hon har ett zoom objektiv men den är värdelös och inte mycket till att fota i där ljuset är nedsatt. Dock så kan det vara bra att ta med sig en extra kamera för om min skulle gå sönder. Har även frågat min syster som går media om de har något bra objektiv att låna ut men det har dom säkerligen inte. Men vi får hoppas, har dom det så kan man ju låna. 

Jag kan ju kanske ha båda kameror och två olika objektiv, ett 50mm och det andra 85mm .. och sen skifta mellan dom? 

Men vad tar jag för pris? Vad är rimligt? 

Jag är ju inte helt värdelös på att fota men jag är inget proffs. Jag vet flera super DYRA fotografer som tagit SKIT bilder.. på rena rama bröllop! 

Jag ska även fota par i den närmaste framtiden för att träna lite. Bröllopet är ju inte förens i slutet på Maj så det är ju ett tag dit så då hinner jag träna en del..

JazzBass
2/20/14, 9:58 AM
#9

#6 - Det värsta som kan hända är att man blir utan bilder, om t.ex. minneskortet skulle gå sönder eller man kör i diket/krockar på vägen dit. Andra otrevliga saker som kan hända är att man missar viktiga ögonblick, får felfokuserade eller felexponerade bilder, drabbas av sjukt svårt ljus, man har fel objektiv på vid fel tillfälle, batterierna tar slut, kameran börjar leverera felmeddelanden… Finns ganska mycket som kan hända eller gå fel. En ny chans att ta om bilderna får man knappast, och även om det skulle gå att iscensätta allt på nytt om det skiter sig kapitalt blir det knappast samma sak ändå. Så det gäller att vara väl förberedd.

Det viktigaste är att vara väl förberedd och allra helst ha två kameror med dubbla minneskortsplatser. Gör gärna upp en lista med brudparet på exakt vilka bilder de vill ha. Var på plats i god tid, gärna också nån dag innan för att "rekognosera terrängen" (uttryck från min militärtid) och planera alla viktiga bilder. Planera var alla bilder ska tas och testfota så du slipper fippla med inställningarna i skarpt läge. Det är för stressigt då, och motiven orkar inte le vackert och snyggt hur länge som helst. Ljussättningsutrustning (som man kan använda effektivt och smakfullt) är viktigt om man vill få riktigt bra bilder och inte behöva lämna ljussättningen till sitt öde, d.v.s. vad vädret råkar vara. 

Det finns massor med andra tips för bröllopsfoto på internet som du kan googla fram.

Bildbearbetningsmässigt skulle jag undvika göra för mycket med bilderna. Satsa i första hand på en transparent bildbehandling, d.v.s. gör bilderna så naturtrogna som möjligt, som om varje bild skulle vara ett renputsat fönster direkt till motivet. Specialeffekter kan du använda, men leverera bilderna med dem som komplement till de traditionellt bildbehandlade bilderna i så fall. Risken att man tröttnar på såna bilder med tiden är större än att man tröttnar på vältagna bilder med naturliga färger och kontraster. Många riktigt duktiga bröllopsfotografer som t.ex. Jonas Peterson (googla) kan leverera såna bilder och gör det snyggt, men om man inte är jäkligt bra på det är det nog bäst att låta bli. Tycker jag.

Priset då? Fastän du är nybörjare på bröllop, ta tillräckligt betalt. Det motiverar dig bättre att färdigställa bilderna någorlunda snabbt efter fotograferingen, sätter lite högre press på att leverera bra resultat, och inte minst sätter det ett värde på ditt arbete. Mellan 25000 och 5000kr tror jag är bra att ta för en första bröllopsfotografering, lite beroende på hur mycket man ska fota. I ditt fall verkar det som att du inte behöver jobba hela kvällen också, utan endast nån timme på eftermiddagen, vilket håller nere antalet bilder ganska mycket och mängden efterarbete. På min första betalda bröllopsfotografering tog jag över 1000 bilder och levererade över 300st bearbetade bilder, men det innefattade också all fotografering, inklusive mingelfoto på festen ända fram till ca 01:00. Tog 300 euro för allt, vilket var väldigt lite i förhållande till arbetsmängden. Levererade digitalbilder på CD (eller DVD) i både förminskade nätversioner i sRGB och oförminskade bilder i adobeRGB för tryck. Idag skulle jag nog leverera både adobeRGB och sRGB, då jag märkt att inte alla "framkallningsföretag" hanterar adobeRGB, av nån märklig anledning.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Ylva-Li
2/20/14, 2:17 PM
#10

Självklart måste man börja någonstans. :) Men, just bröllop är ju lite vanskligt. Det är trots allt en stor dag för de inblandade.

Vad du kan göra är, beroende på när bröllopet är, haka på en erfaren fotograf på ett bröllop innan som assistent för att se hur det går till. Det kan ge jättemycket! Det ger dig lite mer kött på benen innan ditt uppdrag.

Prismässigt kan jag inte råda så mycket mer än att våga ta betalt! De bilder du visar här visar att du är en duktig fotograf, och tro mig, att man är självlärd har ingen som helst betydelse idag. ;) Jag är självlärd och jobbar som fotograf idag. Min kollega har gått i fotoskola. Vi ligger på ungefär samma nivå. 

Räkna ut vad det skulle kosta dig. Du kommer åka 16 mil. Det är inte gratis. Räkna ut summan av det, och hem. Ev. övernattning, reskost ifall det behövs? Normalt brukar man få mat av brudparet om det är mat till gästerna. Väldigt sällan jag varit med om att man fått stå för egen mat. Men kolla alltid upp det!

Ska du leverera bilder? Hur? bara digitala på skiva? Eller ska de få utskrifter också? Räkna isåfall ut även de kostnaderna.

Du ska inte gå minus. Att gå jämnt ut är väl inte heller önskvärt. Du ska tjäna nåt på det här, tycker jag. Rimligt är väl iaf minst 5000kr.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

[AnnaRen]
2/20/14, 10:24 PM
#11

#9

Det är mina värsta rädslor. För det är ju ändå bröllop och man vill ju verkligen att dom ska bli nöjda. Så det är ju lite läskigt men jag älskar utmaningar! 

Jag vet inte om jag vågar ta så mycket betalt ? Vad ligger priset på en hobbyfotograf? 

Kan man inte komma fram till ett pris med brudparet, vad dom är villiga att betala och sen möts man med ett pris tillsammans?

#10

Jag har nu frågat ett par fotografer här i kring och hoppas på det bästa. För som du säger så får jag se hur det går till och det skulle ju hjälpa en hel del :)

Dom vill framkalla bilderna själv sa dom.. så jag vet inte hur jag ska leverera bilderna till dom..

och i vilket format ska bilderna vara ? 

5000 kronor är väl ganska mycket för en hobbyfotograf? 

Åhh tack för komplimangen!!! :)

bgtommyalm
2/21/14, 7:43 AM
#12

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Indriz
2/22/14, 1:56 PM
#13

Hej! Du har redan fått flera kommentarer, angående om du verkligen ska fota eller inte, så jag tänkte istället ta upp lite tips! Jag läste på om just bröllopsfotografering, i en gammal fototidning, så det är de tipsen som jag tänkte dela med mig av. Vissa vet du säkert sedan innan.

Välj rätt objektiv – När du fotograferar inomhus så har du mycket mindre ljus att jobba med, så istället för att höja på iso-värdet, använd dig av ett ljusstarkt objektiv (f/1,8 funkar utmärkt).

Kontrollera histogrammet. Det är väldigt smidigt eftersom det är det enda sättet att garantera att du har korrekt exponering. Leta efter ett jämt histogram utan högdagrar som varnar.

Andas för att skapa skarpare bilder. Håll aldrig andan när du tar en bild eftersom det är troligare att du får skakningsoskärpa då. Den bästa tiden att ta din bild är när du andas ut – ungefär vid två tredjedelar.

Ställ in vitbalansen! När du fotograferar i trist belysning är det viktigt att du ställer in vitbalansen för att undvika fula färgstick på brudens klänning. Man behöver nästan alltid använda ett vitbalanskort, oavsett om det är en bit vitt papper eller brudens klänning om den är helt vit. Du måste ta ett foto av det vita området och se till att det fyller hela bilden. Sedan går du in i menyn och väljer Custom White Balance från Camera2-fliken. Välj sedan det foto som du vill använda och tryck därefter på Set. Tryck på White Balance knappen på kamerans baksida och skrolla sedan längst till höger för att välja Custom.

Checklista vid inomhus fotografering:

- Ställ in ISO:n på 800 (påverkar inte kvalitén så mycket och ger en korrekt exponering).
- Ställ in egen Vitbalans.
- Plåta handhållet i manuellt läge, inte långsammare än 1/50 sek.
- Använd ett snabbt objektiv med en stor bländare.

Bilder du måste ta:

- Bruden gör sig iordning.
- Bruden som går ner för gången.
- Den första blicken mellan brud och brudgum.
- Pappan som lämnar över bruden.
- Utbytet av ringarna.
- Första kyssen.
- Skär tårtan. (snyggt med närbilder också!)
- Talen.
- Första dansen.
- (Plåta inte för mycket under pratet och under löftena, eftersom det kan vara distraherande.)

Neutrala bakgrunder. Det är bäst att undvika att ta kort på bruden och brudgummen mot himlen, eftersom det ställer din kamera inför ett alltför stort dynamiskt omfång. Kyrkan är en perfekt bakgrund, eftersom den ofta är neutralt grå, och även gräset passa bra.

Plåta i JPEG. Att plåta i JPEG innebär att du kan ta cirka 1500 bilder i timmen, och det finns det inte en chans att du kan göra med RAW-formatet. Använd den bästa och största JPEG-inställningen (L) – då blir pixelantalet på 8 miljoner, vilket är helt okej. Ingen vill skriva ut bilder som är så stora som hus ändå.

Gaffla din exponering för perfekta bilder. På så sätt tar din kamera en rätt exponerad bild, en underexponerad och en överexponerad. Detta för att normalt sett så kommer kameran att underexponera brudens klänning så att den ser grå ut. Gå in menyn, välj AEB från Camera2-fliken och vrid reglaget så att det gröna fältet är inställt på två tredjedelars steg emellan. Alltså grönt streck under 1, 0 och 1.  På så sätt kan du efterhand välja den bäst exponerade bilden. Tänk på att växla till seriebildstagning också! Och att gaffling måste återställas när du byter objektiv eller kort!

Plåta i Av utomhus. På så sätt får du större koll på kamerans bländare och du kan på så sätt placera bakgrunden bakom bruden och brudgummen ur fokus, vilket ger väldigt trevliga och fokuserade bilder.

Checklista för fotografering utomhus:

- Ställ in iso någonstans mellan 200-800.
- Ställ in vitbalansen på molnigt för bättre toner.
- Plåta handhållet i Av, vanligtvis bländare f/8.
- Gaffla bilder mellan 2-3 steg.
- Använd gärna ett 28-300mm objektiv för maximal mångsidighet.

Annat att tänka på vid bröllop:

- Förberedelser. Dokumentera vad som händer innan själva ceremonin tar plats. Inga arrangerade bilder, bara en dokumentation av bruden som gör sig iordning m.m. Ta närbilder på dekorationer och blommor!
- Ta kort i smyg! Nyckeln här är att ha en brännvidd mellan 200-300mm. Ingen kommer att lägga märke till dig och du kan fånga riktigt bra uttryck på det sättet. Testa även gärna att foto över någons axel och ta med deras huvud i förgrunden, det ger sammanhang och en inramning.
- Gästerna. Hitta en bra plats för att få bra bilder på gästerna. Försök återigen att undvika himlen i bakgrunden och hitta istället neutrala bakgrunder. Prova gärna att fotografera alla ovanifrån, både i smyg och be de att titta upp. T.ex. från predikstolen.
- Tårtan. När de ska skära tårtan så är det ett utmärkt fototillfälle. Se till att vitbalansen är korrekt inställd och tänk på att din kamera kommer att försöka kompensera för allt det ljusa,  så du måste överexponera lite för att hålla tårtan skinande vit.
- Med tunga objektiv och en längre fotosession så kan det vara bra att investera i en kamerarem. Remmen gör att all vikt förs över till din handled istället för dina fingrar, och du kommer därmed kunna fotografera hela dagen, utan skakningsoskärpa tack vare att musklerna är trötta.
- Ta med dig ett extra kamerahus, linsduk, flera objektiv, extra batterier och extra minneskort. Kontrollera allting flera gånger!
- Planera din egen klädsel. Klä upp dig, för all del, men var också medveten om att du ibland måste sitta på knä för att få till riktigt bra bilder.
- Ta även gärna med dig en assistent som kan räcka dig objektiv och annan utrustning. Och en reflektorskärm för att fånga ljuset – kostar bara cirka 300kr.

Oj, det blev rätt så mycket information, men jag hoppas att tipsen kommer till användning, och om inte för dig så till nästa person som vill fota bröllop. Det enda tipsen jag är tveksam till är JPEG-inställningen. Fotar du i RAW så kan det ju vara svårt att hinna med lika många bilder, men du kan göra så mycket mer i efterhand att det kan vara till hjälp ifall allt går åt skogen.

Hoppas det hjälpte och lycka till!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Annons:
JazzBass
2/23/14, 7:51 AM
#14

Många bra tips i #13, men några saker skulle jag opponera mig mot:

- Att bara fota i jpeg skulle jag ALDRIG göra på ett bröllop. Misslyckas man ordentligt med exponeringen för en viktig bild i jpeg finns det ingen chans i världen att rädda den, vilket man dock man ofta kan göra om man fotat i RAW. Man behöver inte 1500 bilder i timmen från ett bröllop, man får ligga i för att ta ens 1000 då man dokumenterar hela bröllopet från morgon till sena kvällen.

- Vitbalans mulet är bra utomhus, om det är mulet. Ok också i skuggan i övrigt, men inte i direkt solljus. Det kanske man ändå bör undvika om det bara går. Bra dock att undvika för kall Vitbalans.

- Iso 800 inomhus kanske räcker, men chansen är att man behöver upp på 3200 eller t.o.m. ännu högre, om det är mörkt. Iso 800 är lagom om man använder blixt (extern riktad åt nåt annat håll än framåt), för att få bättre upplyst bakgrund.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

hydman
2/24/14, 10:10 AM
#15

Vill nog hålla med #14, jpeg är inte att föredra. Dessutom, att alltid köra ISO 800 är som att alltid köra på 3ans växel på bilen. Allt handlar om situationen, utrustningen och vad man vill göra. Det är detta som avgör, inget annat. Om man inte har detta klart för sig har man möjligen tagit på sig ett lite för stort åtagande. 

I övrigt läser man ganska ofta, både här och på andra ställen, vilket 'problem' det är att ta betalt. Om det är ett problem, varför ta betalt?

Resor kan man kostnadsföra i sin egen rörelse med 18,5 kr. Med det som utgångspunkt är det inte svårt att inse vad man kan debitera…

Det finns trots allt prisguider som stipulerar kostnader för olika fotojobb. Därutöver finns det en prisbild (som givetvis varierar) på marknaden för professionella fotografer. Tillhör man inte den kategorin får man väl göra en värdering.

Därutöver kan man alltid värdera sin egen tid. Säg att Du skall fota 

-vigselakten 
-porträtt innan
-utanför kyrkan direkt efter vigsel

Det tar nog ca 3 h. Därtill skall man lägga 

(-resor)
-efterbehandling
-leverans av bilder m förbrukningsmtrl
-tid för admin

Beroende på antal bilder och övriga önskemål från brudparet så är Din tidsåtgång garanterat betydligt mer (säkert minst 6-8 h om Du inte har ett smidigt arbetsflöde) än tiden i kyrkan. Sedan är det bara att räkna baklänges. Var man vill lägga sig får väl var o en fundera på men att hamna u 200-300 kr i timman känns mindre lätt givet att man har gjort en del investeringar.

[AnnaRen]
2/27/14, 5:45 PM
#16

Tack för er tid och ansträngning för att hjälpa mig, det uppskattar jag. 

Brudparet har sagt att dom är villiga att betala 2000 kronor. Dock så ska jag fota före bröllopet, under vigseln och lite efter vigseln. Det blir väl ca 2-3 timmar.. 

Det är 16 mil dit och då måste jag ta mig dit och hem. Har räknat ut att bensinen och maten kommer att kosta 660 kronor och då har jag tjänat 1300 kronor på arbetet. 

Vad tror ni? Det kanske är lämpligt med tanke på att jag inte har så jätte mycket erfarenhet.. 

Dom säger att deras bröllopskassa ligger på minus..

xla
2/27/14, 6:12 PM
#17

Ligger deras bröllopskassa på minus kan dom skita i fotografen. Människor som vill spara på alla fronter brukar betyda problem.

bgtommyalm
2/27/14, 6:31 PM
#18

Vad beställaren är villiga att betala är egentligen helt ointressant.
Det blir en lustig kalkyl med bensinkostnad (bilkostnad är mer än bensin) och matkostnad och ett netto på 1300. Din ungefärliga skatt blir knappt 400 det innebär ett netto på 900. Att du klarar allt detta på säg 3 timmar inklusive efterarbete är helt befängt.

Vad deras bröllopskassa ligger på är inte ditt problem. Den som gör en kalkyl är ansvarig för kalkylen och jag är rädd för att både deras och din kalkyl har brister.
Varför vill du ta ett underbetalt jobb när du blir utnyttjad?

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

[AnnaRen]
2/27/14, 7:30 PM
#19

Ja alltså jag känner att jag kan ta bra bilder och är ändå rätt så säker.. men detta är mitt allra första betaljobb och allra första bröllopsfotografering.. 

känner inte att jag kan ta så mycket betalt då!

Nä alltså tre timmars fotografering men efterbearbetningen tar väl kanske fyra - sex timmar beroende på hur många foton jag tagit..

Ylva-Li
2/27/14, 9:07 PM
#20

Vad du känner att du vill ta, är helt upp till dig. Tycker du att det känns ok, och att du kan ta det som en lärdom, eller till kommande portfolio, så gör det. :)
Men jag hoppas de står för maten på själva bröllopet! Det brukar vara standard.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
uffelarsen
2/27/14, 10:04 PM
#21

Ett annat tips är att du gör det för 2000:- men då står dom för transport dit och hem + mat, sedan har du ju fått ett bröllop i erfarenhet :-)

Martin
2/28/14, 7:45 AM
#22

Deras bröllopskassa ligger på minus.

Det är inte fotografens problem… och jag antar att de då menar gentemot vad de hade tänkt betala, för de flesta bröllop gör man ju inte vinst på. Jag gjorde det inte på mitt. Och vill ju inte göra det heller.

Om de har varit beredda att spräcka sin budget på någon punkt så kan man fråga sig varför du skulle godta en lägre summa än du själv tycker är rimligt bara för att de inte vill betala mer för just fotografen när de varit beredda att betala mer än de tänkt för annat.

Nu säger jag inte att 2.000 varken är för mycket eller för litet, allt är ju helt och hållet upp till var och en.

Frågan jag hade ställt mig är (förutsatt att jag tyckte ersättningen var rimlig); Kan jag ro hem det här uppdraget, kan jag göra kunden nöjd? Jag skulle aldrig ta ett uppdrag om jag inte trodde att jag skulle kunna möta kundens förväntningar. Och framförallt inte om det gällde att dokumentera en av deras kanske största dagar i livet. Man kan ju inte direkt be dem göra om bröllopet om det inte blir bra.

mvh Martin

MagArne
2/28/14, 3:29 PM
#23

Inte bättre att vänta på ett bröllop lokalt på hemorten? Där har du ju även all tid i världen att i förväg provfotografera i kyrkan.

[AnnaRen]
2/28/14, 4:02 PM
#24

Brudparet har sagt att dom inte är så kräsna. Och jag har godtagit att 2000 kronor funkar bra .. 

Så jag får köra på det och försöka göra mitt bästa :) Jag hade tänkt tidigare och kolla kyrkan och platsen där dom vill att jag ska fota.. Kommer att ha med mig en extra kamera och sätta på ett annat objektiv på den och fota med båda kamerorna.. 

Ska träna nu en massa inför bröllopet. Ta en massa kärleksporträtt så att jag får lite träning inför den stora dagen för brudparet.. 

Kommer att läsa på ordentligt innan och har bett om vigselprogrammet så att jag kan planera hur jag ska rör mig i kyrkan samt köra lite testfoton innan bröllopet med en assistent. 

Det blir nog bra det här :)

anifre
3/3/14, 3:38 PM
#25

Jag är precis ny här på sidan. Tittade runt och hittade denna diskussion. Jag vill bara säga att jag sökte reda på dig på FB för att titta på dina foton. Och du, du tar verkligen fantastiskt fina foton. Jag tror du kommer att klara uppdraget väl. Du är medveten om alla förberedelser du behöver göra. Priset kan ju bara du avgöra om det känns ok. Du kommer att lära dig massor.

Lycka till!

[AnnaRen]
3/11/14, 5:29 PM
#26

Tack så mycket #25 

Vad roligt att du gillar bilderna :) Hoppas att det kommer att gå bra, men nog är man allt nervös :) 

TACK ska du ha! <3

Upp till toppen
Annons: