Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1059 ggr
HAPE
2/6/14, 1:16 PM

Problem med min D80 - kameran eller batteriet?

Jag har problem med min D80. När jag stoppar i ett fulladdat batteri så tar det inte mer än 3-4 (om jag har tur) exponeringar innan kameran signalerar att batteriet är på väg att ta slut. Det gör den med båda mina batterier. Om jag då stänger av kameran och sen sätter på igen så visar det fullt batteri. Sen har jag 2-4 exponeringar igen innan det upprepar sig. Det gör ju självklart att man missar många bra chanser till fina bilder (framförallt när det gäller barnen). Vad är problemet, kameran eller batterierna? Det känns ju som att det blivit glappt. Är det nu jag ska ta det här som en ursäkt till att unna mig en ny kamera eller?

Annons:
JNN
2/6/14, 1:38 PM
#1

Det är svårt att veta, men det kan ju vara batteriet som är trasigt, det kanske är gammalt?  Hittade denna tråd som handlar om samma problem. Hittade dessvärre inget direkt svar på vad det beror på…

http://photo.net/nikon-camera-forum/00ZPwi

JazzBass
2/6/14, 3:28 PM
#2

Batterier är konsumtionsvaror och blir sämre med tiden, alltså håller inte laddningen. Gå in i menyerna och sök upp "batteriinformation". Där ser du i vilket skede av dess livslängd batteriet är. (Inte helt säker på om denna finktion finns i D80 men jag tror det iaf). Det låter extremt dåligt med 2-4 exp per laddning.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
2/6/14, 3:42 PM
#3

Du känner ingen som har en D80, D90, D200, D300, D300s, D700 som kör med EN-EL3e batterier som du både kan testa dina batterier i samt dennes batterier i din D80?

HAPE
2/6/14, 11:17 PM
#4

Tack för era svar. Jag ska se om jag kan titta på menyerna någon kväll när det är lite lugnare. Vad jag borde ha skrivit är ju att det gäller båda mina batterier och att det blev problem ungefär samtidigt för dessa. Visserligen kan de ju rent teoretiskt gå ur tiden samtidigt, men det konstiga är ju att om de stoppas i laddaren så signalerar den att de är fulladdade.

JNN
2/7/14, 7:40 AM
#5

Det är nog inte så lätt att veta vad det kan vara för fel, om man inte har grejjerna och har möjlighet att mäta sig fram eller åtminstone testa olika laddare och batterier. Skulle ju kunna vara så långsökt som att laddaren gett upp, men det tror jag inte.

Däremot kan ju faktiskt tidens tand nött ut batterierna, och då brukar det dels gå fort att ladda dom, men även att tömma dom. Är det batterierna som är dåliga, tar dom kanske inte emot laddströmmen och då signalerar kanske laddaren att det är fulladdat.

Men som sagt, det blir bara spekulationer, det är inte lätt att veta. Det bästa vore att få prova andra laddare/batterier, om det nu inte är så att det är dags för en ny kamera. Där måste man prioritera, och se vad plånboken tycker..!

Amelida
2/7/14, 7:57 AM
#6

Kan även vara så att stiften i kameran har blivit något rostiga. Då kan man spruta på lite oxiclean på en topps och puttsa lite försiktigt på stiften i kameran.

Annons:
JazzBass
2/7/14, 8:36 AM
#7

Batterier tappar kapacitet med tiden och går inte att ladda med lika mycket ström som nya. Därför sjunker de snabbt ner till någon prick som motsvarar den mängd ström som det har. Om båda batterierna är lika gamla och har använts ungefär lika mycket är det inte osannolikt att deras liv tar slut ungefär samtidigt.

Kika som sagt in i menyn Batteriinformation (borde finnas i D80) och se hur det står till med batteriernas livslängd. Är de slut borde det svara på din fråga.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

HAPE
2/7/14, 11:04 AM
#8

Tack för alla svar! Jag ska se om jag kan titta över era tips. Det kanske går att knalla in i en fotobutik och höra om de har batterier som man kan få testa med? Har inga bekanta med Nikonkameror. Batterierna är nog inte köpta vid samma tillfälle, men jag har för mig att jagköpte dem ganska tätt. Kan ju vara som ni säger att de bara är slut. Jag vill ju ha en ny kamera, men det är många tusenlappar när man har en fungerande. Så kontentan är väl att det vore skönt att slippa köpa ny, men ingen katastrof om det kommer till det.

HAPE
2/23/14, 9:59 PM
#9

Nu har jag köpte nytt batteri och ny laddare och problemen kvarstår, så något i kameran är problemet. Verkar i te vara problem med stiften, men det är ju svårt att säga. Det känns inte så lockande att skicka iväg kameran, då det brukar vara mycket pengar bara på felsökningen och gammal är den ju och med många exponeringar på nacken. Antar att det får bli en ny, men jag har olägligt nog fått en räkning från bilverkstaden på närmare 7000. Så frågan är nu, jag som inte hängt med de senast åren, vad jag ska ha för kamera. Jag vill ha i ungefär samma klass som min D80. Jag vill gärna kunna fortsätta använda mina objektiv, så nikon är givet. 7100 är väl den som egentligen borde vara valet, men det är en del pengar. Vad är den stora skillnaden om man kikar neråt på 5200/5300? Handen på hjärtat så är jag mer amatör och misstänker att fotoambitionerna kommer att få ligga på hyllan några år till, så byta upp mig senare går ju. Vill bara inte bli besviken ändå. Tips?

MagArne
2/23/14, 10:38 PM
#10

En begagnad D90 då? Borde du kunna hitta billigt och du kan använda alla dina batterier i den. Vill du ha fler finesser och lite högre prestanda på autofokus och seriebildtagning. En D300 eller D300s Bildsensorn är väl inte så vansinnigt mycket bättre än din D80 som en D7100 är men betydligt billigare.

HAPE
2/23/14, 10:42 PM
#11

Har funderat på begagnat, men det känns osäkert. Ärligt talat är jag för dåligt insatt för att säga vad jag vill ha. När det begav sig var d80 drömkameran och inget svårt beslut. Nu känner jag mest stress över nyinköpet.

xla
2/23/14, 11:14 PM
#12

Om du ändå ska byta upp dig senare finns väl ingen anledning att inte välja begagnat? Worst case är ju att den går sönder men då är säkert förlusterna likvärdiga i prisdroppet det blir på att sälja den kameran du köpte ny. Mest troligt är dock att det funkar bra och du går +-0 när du säljer för att uppgradera eller kanske förlorar en femhundring.

HAPE
2/23/14, 11:22 PM
#13

Uppgradering ligger ju isåfall ca 6 år fram i tiden och jag lär inte försöka sälja det jag redan har då.

Annons:
Upp till toppen
Annons: