Annons:
Etikettövrigt
Läst 675 ggr
Babydino
2014-02-04 11:29

Fotokonst. Behöver hjälp.

Hej. I skolan har jag fått som uppgift att skapa en konstbild. Man kunde göra på olika sätt men jag valde att fotografera. Men man kan också blanda flera olika tekniker, som fotografi, färgläggning, kollage, digital bearbetning, montage.

Frågan är: Hur skulle du gestaltas om du var konst?

Det jag behöver hjälp med är att temat är identitet. Jag behöver själv inte vara med på bilden/bilderna men uppgiften måste ha en tydlig koppling till temat, identitet. 

Några idéer hur jag kan göra denna uppgift?

Annons:
Andina
2014-02-04 11:39
#1

Kul uppgift, jag hoppas att vi får se slutresultatet se'n? ;)

Kanske kan du fotografera eller digitalt 'dekorera' med något som ser ut som en DNA-sträng? 

Uj, hur skulle jag gestaltas om jag var konst…? Det var en klurig o kul fråga. Kanske som en trollpacka som växer ut ur ett träd… 🙂

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Babydino
2014-02-04 12:07
#2

#1 haha, jo, kanske att ni kommer att få se det sedan 🙂
Haha, jo, det låter som en bra idé men inget som passar mig. Men kanske dig (kanske det du menade) 

Jag har funderat lite och kommit på tre förslag, säg gärna vad ni tycker.  

Förslag 1: Jag tar en porträtt bild av mig själv och photoshop-ar in en lotus ovan på som följer mina konturer. Alltså, så att lotusen enbart ser ut att vara mitt skin och i ögonen sätter jag in ohm/om/aum tecknet. 

Förslag 2: Jag gör samma princip som på 1an men istället för att en lotus ersätter mitt skin ersätter jag skinnet med sugrör som ligger tät intill varandra och är i sprakande färger. Sugrören ska sträcka sig utanför min profil och ska därför inte riktigt ersätta mitt skin som i förslag 1. Sugrören ska inte häller ligga jämt om ni förstår. Tänkte mig att jag ska vara lite blek, rött läppstift och en liten grimarash också. 

Förslag 3: Jag lägger fram diverse saker som signalerar mig på ett bord och saker jag gillar. Exepmel är; Mitt id, mitt norska pass, mina glasögon.. osv. Allt som är förknippat med mig och visar att detta är jag. 

Som sagt, säg vad ni själva tycker och kom gärna med egna förslag. Behöver hjälp.

Paltn
2014-02-04 19:33
#3

Ide som poppar upp i mitt huvud.
Ögonbind dig själv med en sjabbig tygbit (lite sliten, smutsig etc)
Luta huvudet lätt framåt med en mörk bakgrund någon meter bakom.
Fota i lowkey med en ansiktspose som är rätt utryckslös.

Redigera sedan bilden till att få en dyster och likgiltig känsla, redigera in ett personnummer i skrivmaskins-font i pannan, kanske även en streckkod med personnumret som kodnummer.
Redigera det antingen som inristat i pannan eller tryckt i bläck eller liknande.

Bildtext/fotnot:  "Vi är mer än ett nummer, inte sant?"

// Paltfan

Babydino
2014-02-04 21:19
#4

#3 ja, mycket bra insperation.

(har på skoj sagt att jag vill tatuera en sträckkod med personnumret i svanken - for your information)

Men detta känns ändå som mig. Hehe :) Tack så mycket.

Upp till toppen
Annons: