Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1343 ggr
[VSK]
2014-02-03 06:46

Tror jag måste skaffa cykel

Igår fick jag testa min kompis läsglasögon och det är bara att inse att åldern har kommit ifatt mig.

Hur funkar det om man skall fota när man har glasögon? Är det nåt speciellt man skall tänka på? Kan man fota med läsglasögon och om så är fallet vilken styrka skall man ha då?

Jag testade 1.0 och de var bra på ett sånt avstånd som man håller mobilen om man skall tex läsa sms eller liknande.

Faktum är att jag misstänkt ett tag att jag börjar få sämre syn för när jag skulle fokusera manuellt så blev alla bilder crap.

Det här är nåt som kommit väldans snabbt, kanske på ett halvår eller så.

Tips mottages mer än gärna.

Annons:
JNN
2014-02-03 06:53
#1

Det där har jag också funderat på, har läsglasögon när jag läser eller sitter vid datorn. Men peppar peppar, hittills har jag klarat mig bra när jag fotar, även om jag provat att ha glasögon även då. Med AF funkar det hyfsat, men tycker att det blir problem med manuell fokus.

Jag har ingen bra lösning, men kanske man kan ändra inställning på sökarens skärperatt? Vet inte vad du hade för kamera, men jag har en crop så då upplever jag att sökaren är mörk pga storleken, och det underlättar ju inte heller..

[norrpojk65]
2014-02-03 07:56
#2

Jag hade glasögon (progressiva)( +4, +5) före jag operera ögonen . Visst lite bängligt blir det när det immar på glasögonen eller de blir smutsiga. Men funkade bättre än jag trodde iallafall. Sen är det säkert individuellt hur man upplever det. En sak jag kommer på var lite bängligt var att när jag tryckte glaset (i glasögonen) mot ögonmusslan såg jag i vissa lägen inte vilken bländare eller slutartid jag hade, om jag inte förflyttade kameran i ett annat läge. Vet ej om detta beror på att jag hade progressiva glas. 

men i det stora hela funka det rätt hyfsat.

MagArne
2014-02-03 08:24
#3

Jag fotograferar alltid med mina glasögon på. Jag har liksom inget val då jag ser så illa utan dem men tycker det fungerar helt okej. Jag är närsynt d.v.s. ser dåligt på långt avstånd.

Det finns ju en liten justerskruv vid ögonmusslan för att kompensera lättare synfel. Möjligt att du ska testa denna och se vad du får för resultat om du ska köra utan glasögon?

Men jag rekommenderar dig även att besöka en riktig optiker för att få fram exakt vilken styrka du bör ha på dina glas. Läsglasögon är ju just till för synfel på nära håll men tycker du även att du ser dåligt på längre avstånd är det andra glasögon som behövs och det bör expertis hjälpa dig med.

Amelida
2014-02-03 09:12
#4

Vet inte hur det är på andra kameror. Men på min D90 uppe vid sökaren har jag en liten ratt som jag kan optiken på. Så för den som har glasögon kan han/hon kompensera sökaren och anpassa den till sig själv. Denna ratt påverkar inte fokus på något sätt.

slartybartfast
2014-02-03 10:06
#5

SKärpemässigt har jag inte märkt några problem men jag upptäcker ofta att jag kunnat beskära tajtare, tappar kanterna när man kommer en bit ifrån.

[VSK]
2014-02-03 10:25
#6

Jag har en Pentax K-5 (ver 1) och där kan man ju justera fokus vid ögonmusslan. Grejen är så här att jag hade justerat den perfekt förut tills en jäkligt nyfiken och klantig kompis undrade vad det var för nåt och skulle ju absolut prova den knappen.

Efter det så har jag aldrig fått till skärpan nå mer.

Mitt stativ jag har är en billig variant som jag köpte för länge sen till min videokamera och den orkar inte hålla min Pentax stabilt så att jag kan labba mig fram till en bra skärpa.

Mången gång så använder jag automatisk fokus när jag fotar, men skall jag fota i mitt större akvarium så måste jag fota med manuell skärpa för annars blir det inge bra alls.

Har t.o.m trott att det varit knas på min fotoutrustning men har aldrig förstått hur då jag är väldans rädd om mina fotoprylar.

Det är på nära håll som min syn försämrats drastiskt. På långt håll (+ några meter avstånd) så upplever jag ingen försämring.

Jag får ta mig till en optiker tror jag så som ni föreslår, så att jag får exakta värden på de hjälpmedel jag behöver.

Tackar och bockar för alla svar. 🙂

Annons:
MagArne
2014-02-03 10:49
#7

#6 Fotografera akvariefiskar är annars riktigt svårt. Själv kör jag med blixt och synk-kabel. Lägger blixten ovanpå akvariet och kör med liten bländare för att få tillräckligt långt skärpedjup. Oftast runt f/11. Sen gäller det att ha ett objektiv med tillräckligt kort närgräns så det går att komma tillräckligt nära om det skulle behövas.

Ljuset räcker sällan till utan blixt och skärpedjupet blir på tok för kort vid f/2.8.

[VSK]
2014-02-03 17:55
#8

#7

Tyvärr så har jag ingen extern blixt än, då jag aldrig tyckt mig behöva en, så jag fotar utan blixt.

Jag provade fota guppys med 100mm macro 2.8 och manuell fokus, men det var stört omöjligt 😃

MagArne
2014-02-03 19:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Tänk på att 100mm brännvidd, bländare f/2.8 och säg ett avstånd på 50cm ger ett skärpedjup på 0,23cm vilket nätt och jämt fixar att fotografera ett frimärke. Så jag förstår att det var stört omöjligt 😉

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

MagArne
2014-02-03 19:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Resultatet med blixt

[VSK]
2014-02-03 19:18
#11

Grymma bilder 👍

Jo jag vet att det är sjukt svårt med 100mm macro 2.8 men det är det ljusstarkaste jag har…

Jag får väl se till å va snäll i år så tomten kommer med ett hårt fint paket nästa jul ☝️

Hur som, så måste jag på nåt sätt justera fokusen vid ögonmusslan på nåt vänster.

Upp till toppen
Annons: