Annons:
Etikettövrigt
Läst 3496 ggr
uffelarsen
1/31/14, 12:11 PM

Fokuserar din kamera som den skall?

Jag har länge haft problem med att min fokus inte riktigt ligger var den skall på många av mina bilder, givetvis varierande med olika kombinationer utav objektiv/hus. Jag har lagt ut tumstockar på borden och använt nedladdade mönster från nätet  , pillat och mixtrat med grejorna och fått det bättre i flera fall men var inte nöjd ändå, Jag drog till en kompis som hade köpt något som heter Focustune och Lensalign, det ena är en liknande sak som jag hade använt innan men med den stora skillnanden att den hade en dimension till som var till för att få objektivet i linje med tavlan. tog 5st bilder på -20. 5st bilder -15 osv och därefter upp på + sidan, laddade in bilderna i focustune och där visade det sig att kameran låg fel någonstans mellan -10-  -15 , tog en ny serie bilder på spannet ovan dvs 5 bilder -10.  5 bilder -11  . 5 bilder-12 osv. nu visade den att bästa focusen låg på -13. med det huset och det objektivet. fixade in det i kameran och gick ut  tog lite bilder och allt var så mycket bättre än innan. Nu skall jag beställa ett till mig själv då jag tycker att det är definitivt värt att få grejorna till att funka optimalt när man har lagt stora pengar på utrustningen.

Annons:
JazzBass
1/31/14, 2:14 PM
#1

Nya grejor får man också kalibrerade av auktoriserade service om man anser att det finns ett problem med felfokus. Har haft största delen av min Nikonutrustning på kalibrering av en eller annan orsak (en gång tappade jag D700 och 70-200/2,8 VRII i golvet och behövde kalibrera om allt efter reparationen. Försäkringen pröjsade. Andra gånger har jag misstänkt felfokus). Det är nog att föredra som förstahandsalternativ, för att få allt i skick. Det finns fokusfel som inte kan justeras via finjusteringen, t.ex. om den fokuserar rätt på ett avstånd men fel på ett annat, eller om det t.ex. lider av focus shift vid nedbländning.

Men om man behöver få grejorna i hyfsat skick utan att avstå från dem i nån vecka eller mer så är det du nämner säkert för det mesta ett tillräckligt bra alternativ.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

uffelarsen
1/31/14, 6:44 PM
#2

Det tar ju lite tid att kontrollera+justera fokusen i kameran men att kunna göra det hemma på ca 30min per glugg är i mitt fall klockrent, jag har mest fast optik och vill inte gärna skicka i väg mina grejjor för att kollas /justeras om det är något som jag kan fixa själv. Fabrikernas toleransnivåer kan vara ett relativt stort problem, nu har jag beställt grejjorna och är ännu mer övertygad då jag såg kompisens test av 2 olika hus med samma glugg, skillnaden var ganska stor, det ena huset låg bra till medans det andra låg på -15, då jag ofta kör vidöppet är det viktigt att jag kan förlita mig på att autofokusen sitter rätt på bästa sätt. Många foton har hamnat i soptunnan pga felfokus men förhoppningsvis blir dom färre i framtiden.

soren-p
1/31/14, 9:11 PM
#3

#2 Har du testat denna metod? Jag har kört den på alla objektiv och är nöjd än så länge.

uffelarsen
2/1/14, 10:05 AM
#4

Den har jag inte testat, den verkar helt klart värt ett försök, jag skall testa den tillsammans med kitet från USA och helt enkelt se vad som funkar bäst. sättet du visade en länk till har ju en enormt stor fördel redan och det är ju att det är gratis men jag är riktigt irriterad över att mina grejjor som jag har betalat massor med pengar för inte är så bra som dom skulle kunna vara.Jag har under längre tid märkt problemet med vissa av mina objektiv men helt enkelt tänk att det är gubben bakom linsen som är det riktiga problemet, Då jag såg skillnaden mellan 2 hus men med samma objektiv blev jag väldigt överaskad och förstod nu att gubben var kanske inte så fel ute som hans grejjor ;-) ett av problemet som jag har stött på när jag har provat mig fram är att få linsen parallell i fallet med lensalign så är det väldigt enkelt.Jag lägger upp lite info och resultat när jag har testat ifall det finns intresse.

soren-p
2/1/14, 6:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har haft samma problem som du och har kastat väldigt många bilder som fokusen ligger fel på. Jag har kalibrerat 4 av 5 objektiv till ca -15 mm så jag är ganska säker på att mitt hus är felkalibrerat. Precis som du skriver uffelarsen har det tagit tid att förstå att så är fallet. Jag har testat focuschart tidigare, men tyckte att det var svårt att känna sig övertygad om vilken inställning som är bäst. Med DotTune som länkas i inlägg #3 slipper man bedöma vilken inställning som är bäst. 

Intressant med lensalign du skriver om, den metoden har jag inte testat. Lägg gärna upp mer info när du testat!

uffelarsen
3/15/14, 10:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nu har jag testat och håller fortfarande på med det, Jag kalibrerar 2 olika hus med mina gluggar, det är otroligt vilken variation det kan vara tex Sigma 35mm f1,4 FA  på det ena huset är det +18 och på det andra +2 .Jag har läst och provat en hel del olika sätt men detta verkar helt klart vara det bästa men dock ej det billigaste. Jag rekommenderar inte det till den som precis har börjat att fotografera och har ett eller 2 objektiv, då är det inte är riktigt försvarbart ekonomiskt men dom som har ett eller flera hus/objektiv kan ha en hel del nytta med det, den stora skillnaden med kitet från  http://michaeltapesdesign.com/lensalign.html och andra är i stort sett 2 saker. Det ena är att synkningen mellan hus och tavla är mycket bra och påverkar resultaten en hel del, man får helt enkelt svart på vitt att man är i linje med mät tavlan vilken gör ganska stor skillnad på resultatet + att deras mjukvara gör att det är lätt att se var man fokusen ligger viket kan vara svårt i vissa lägen. Höll på med att justera min glugg +konverter när denna dök upp , bilden är tagen med 400mm+1,4konverter  (550mm) 1/320s  f4 i so 640 svårt att få bra skärpa vidöppet men jag är nöjd.

Annons:
uffelarsen
4/18/14, 1:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Och nu är det färdigt :-) Jag har dubbelkollat alla hus/gluggar  8Xobjektiv +2 konvertrar på 3hus dock bara 5 objektiv på det ena huset. Det blir en rejäl mäng kombinationer och endast 1 gång blev det 0 i finjusteringen på huset (Sigma 35mm f1,4/D800 annars slog det mellan -20/+18 helt otroligt, jag har provat mig fram för att testa skillnaden mellan att inte kalibrera och använda mig utav kalibrerat och vill man köra fullt öppet så i mina ögon är det en otrolig skillnad. Nu behöver jag inte använda bländaren för att säkerställa skärpan på samma sätt utan nu funkar det bättre än någonsin. Undrar hur många som tycker att kameran/gluggen eller dom själva är dåliga när felet kan ligga i felfokus?

uffelarsen
4/18/14, 1:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Del1

Inkanyezi
4/18/14, 2:09 PM
#9

Tack för rapporten, och den överensstämmer helt med slutsatserna Roger Cicala på LensRentals.com har dragit om hur AF fungerar. Det behövs alltid någon form av mjukvarukalibrering, och den kan ofta göras med fininställning i kameran. Samma objektiv kan också kräva olika inställning i olika kamerahus. Enklast är fasta brännvidder, medan zoomar ibland kan kräva kalibrering vid verkstad för att stämma vid flera brännvidder.

Och ditt exempel visar ganska tydligt det som jag ofta nämner om vad som kallas "fasdetekterande" (dvs triangulerande) AF, att den oftare missar lite grann än att den alltid träffar rätt direkt från att objektivet packas upp ur kartongen. När man finkalibrerar kan man ställa mindre tolerans än vad som godkänns vid fabriken.

http://blog.lensrentals.com/blog/2010/07/how-autofocus-often-works

Så det rekommenderas absolut att kontrollera att kameran fokuserar bra, och att man gör vad man kan för att få det justerat om det inte stämmer helt. Det är mindre sannolikt att ett objektiv fokuserar rätt från fabriken än att det fokuserar fel, även om det praktiskt taget alltid håller sig inom skärpedjupet när man bländar ner till ungefär f/8.

uffelarsen
4/18/14, 3:06 PM
#10

Kollade precis ett D800 hus med ett 70-200F2,8. På 200mm var det -18 och på 70mm -14, då jag oftast använder mig utav max brännvidd med det objektivet så väljer jag -18  synd att det inte finns möjlighet att justera på 2 lägen då det hade varit optimalt för ett zoom objektiv.

Lite svårt att förstå att så pass dyra grejor inte har noggrannare toleranser.

uffelarsen
4/23/14, 5:23 PM
#11

Jag har kollat runt på nätet och funnit att dom 2 populäraste programmen  (förutom priset) för justering av kamerans autofokus är Mikael Tapes "Lensalign/Focustune " och Reikal Focal dom skiljer sig en hel del i hanteringen men resultaten är snarlika, jag har kalibrerat allt i Lensalign/focustune och kör nu en genomgång med Reikals program. dom testerna som jag hittils har gjort har visat att av någon anledning så vill Reikal lägga till 1 steg på + så tex -3 blir -2   och + 4 blir +5 vet inte varför men så har det blivit på dom testerna som jag har gjort. Rätt och konstant jämn belysning är också ett absolut måste. Lensalign är lite mer "pilligt" då det blir en hel del spring fram och tillbaka. Jag tycker att Reikals program är lättare att hantera, har man bara en bra belysning och en dator i närheten så är det både snabbt och enkelt att justera sin autofocus med Reikals program. Lensalign beställer man enklast direkt från USA och får då vänta ett antal dagar innan paketet dyker upp medans Reikal beställs på nätet från England och då man betalar för varan får man en länk och serienummer där man kan ladda ner programmet och komma igång nästan direkt, Reikal behöver också att ha en printad fokustavla som man laddar ner på deras hemsida och printar ut själv, pappret skall vara av "heavyweight matte" typ sedan är det bara att köra igång med kalibreringen.

Inkanyezi
4/23/14, 7:13 PM
#12

Jag tror att Roger Cicala har en enkel manuell metod någonstans på sin blogg, eller möjligen är det någon annanstans jag har sett det, men det är egentligen ganska enkelt att göra det för hand, utan hjälp av något program, bara man har direktvisning, så att det går att ställa skärpan med någorlunda precision manuellt.

uffelarsen
4/23/14, 10:05 PM
#13

Japp jag har sett ett liknande med där man ställer in det "manuellt " mot en tavla och tar steg efter steg men då riskerar man att ändå få det fel då fokusen sitter inte exakt gång på gång man får då ta om det ett flertal ggr och ta ett snitt på var man vill ha det, Tapes program har ett ganska bra sätt att få kameran/objektivet i linje/nivå med tavlan vilket verkar vara viktigt, samma sak har Reikans program fast du har tavlan till synes i linje/nivå så får du bara felmeddelande ända till du får det helt rätt, på mitt 70-200mm f2,8 ställde jag in den på 10m och toleransen var i sidled ca 5 mm på ena benet utav tripoden vridet i sidled.

Annons:
[PeterWem]
4/24/14, 9:13 AM
#14

För den som har en kamera från Canon som är kompatibel med Magic Lantern kan man köra dottune automatiskt.

Upp till toppen
Annons: